PDA

Vis full versjon : Fy til røykerne igjen.

Tidl. bruker
23-10-2003, 13:08
Med fare for å :erte: på meg gråstein må jeg bare legge ut denne linken (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=81763) Altså jeg blir så :irritert: Hvordan kan dere røykere la babyene ta abstinensene i stedet for å ta dem selv?? :fy::sinna:

Nå går jeg og gjemmer meg..:nervøs:

Loop
23-10-2003, 14:22
Det er riktig at nikotin er like avhengighetsskapende som heroin, og at det gir lignende abstinenser, MEN - det er IKKE i samme omfang og styrke. Barn av heroinmisbrukere er veldig ofte født med gulsott, lav fødselsvekt og med sitringer og kramper. Barn av røykere kan ha et snev av det, MEN absolutt ikke av samme karakter. Som all tabloidpresentert forskning, tror jeg at denne artikkelen mangler noen vesentlige data og nøkternt sammenligningsgrunnlag. De trekker ut det som selger og sjokkerer. Selvfølgelig er ikke røyking bra for fosteret, det er vel noe alle vet, men jeg har enda tilgode å høre at noen at noen har slike kramper som beskrives her. Tror heller ingen røyker med god samvittighet under svangerskapet, tvert imot blir de uglesett og får masse kritikk og kommentarer. Jeg er personlig enig med deg, men tror ikke at det å spille på samvittigheten hjelper de som ikke greier å slutte.

anciol
23-10-2003, 14:50
Er helt enig i at det ikke er bra å røyke under svangerskapet selv om jeg enda gjør det selv (dessverre er kjærlighetssorg og røykeslutt en mildt sagt dårlig kombinasjon.... sukk men jeg jobber med saken)

Men jeg tar absolutt alle slike undersøkelser som presenteres med stoore ord i massemedia med en liten klype salt.
Det er mange aspekter som aldri kommer med i en slik artikkel og slike undersøkelser er sjeldent så objektive som de later som.
Men de fleste har alltid noe sannhet i seg om enn ikke nødvendigvis så dramatisk som tabloidpressen legger det fram.

Konklusjon for meg blir at jeg fortsetter min jobb for å klare å kutte røyken, både for min del og for barnet.
Men samtidig har jeg hauger av venner og bekjente
som har opptil flere barn og som har røykt under svangerskapet og aldri har noen av dem hatt problemer verre enn andre med småbarn. Den eneste jeg kjenner som har hatt mye problemer med sin lille er den ene som aldri har røykt...

Sender en stor dose oppmuntringspulver til alle gravide røykere der ute og satser på at dette kan vi klare

:)

(og jeg som var omtrent sluttet da den dotten av en mann fant ut at han skulle flytte... dum :bryn: !)

anneR
23-10-2003, 16:20
Ville bare legge inn at min JM fortalte om dengang da hun jobba på föden for lenge siden (hun er ca. 55, og har värt med leeeeenge): hun så ganske ofte at de nyfödte lå med kramper för mödrene fikk til amminga... Nikotin-abstinens...

Nå var jo dette 30 år siden, når andelen röykere var mye större og det var både passiv + aktiv röyking med i bildet, men likevel ganske ekkelt å tenke på... Tenk å väre så liten og bli födt :syk:

:geip: til alle röykere - inkludert min egen far og bror! (Men fremfor alt til de som ikke vil gå med på å totalforby röyking - sambon blir kjempesyk av å väre i närheten av röyk...):trist!:

Huldremor
23-10-2003, 17:09
Tror nok de fleste gravide røykere vet hvor skadelig det er, uten at vi trenger å "hetse" dem her... Når en hører om den "hemmelige sausen" de tilsetter tobakken for å få folk avhengige, sier det seg vel sjøl at det ikke er bare bare å kutte ut heller...

DrBabe
23-10-2003, 18:19
Det ER selvsagt vanskelig å slutte å røyke. Men.. jeg led meg gjennom det likevel, da vi ble prøvere. Det var selvsagt fælt og tungt en stund, men så absolutt verdt det. Jeg ville nok aldri klart skyldfølelsen ved å røyke under svangerskapet. Og når jeg nå har sluttet, skal jeg passe på så jeg ikke begynner igjen heller, etter at ungen er kommet. Det er jo noe med å skape holdninger og å være en god rollemodell for ungene sine.

Et tips kan kanskje være å svitsje over til Nicotinell tyggis? Den med fruktsmak er ganske god. Jeg tygget to om gangen (av den svakeste) og da klarte jeg å legge vekk røyken på dagen. Man får jo fortsatt i seg nikotinen, men slipper de 400 andre kreftfremkallende stoffene. Jordmødre mener generelt at det er et lite hakk bedre å tygge tyggis enn å røyke. Men man bør slutte helt med det. Og så blir kanskje terskelen for å slutte helt et lite hakk mindre om man tygger tyggis i en periode først?

Lykke til. Håper de av dere som fortsatt røyker klarer å slutte.

effie
24-10-2003, 11:34
Jeg har selv aldri røyka, og ikke liker jeg å være passiv røyker heller. Men jeg kan fortelle om min svigerinne, som røyket ganske iherdig før hun ble gravid. Og med en gang hun ble det, sluttet hun tvert! Det var bare snakk om prioritering, sa hun, og hun kunne aldri utsette nurket sitt for alle de skadestoffene det er i røyken. Hun var med i mange diskusjoner her inne, for hun skjønte ikke at røykerne ikke klarte og slutte når de ble gravide! Men til syvende og sist er det kun din egen vilje det står på!

Tidl. bruker
28-10-2003, 11:23
På en av fødselvideoene jeg har sett sier de at dersom mammaen røyker 1 sigarett tar det ca 6 timer før stoffene er "borte". For babyen tar det 25 timer. Det vil si at babyen alltid har stoffene i kroppen hvis man røyker 1 om dagen.