PDA

Vis full versjon : Hva med leverpostei?

Siljemor
23-10-2003, 13:59
Det står at man ikke skal spise fiskelever?, men hva med leverpostei? Det er kanskje ok for det er varmebehandlet, f.eks ovnsbakt? Noen som har hørt at man ikke skal spise det?

Prøver å ikke bli helt hysterisk, men det er jo greit å være på den sikre siden.

Klem Siljemor

linnsen
23-10-2003, 19:49
Hei!

Tror du bare kan ta det helt med ro, har aldri lest eller hørt noe om at man skal unngå leverpostei i svangerskapet. Det er heller et sunt pålegg!
Er det fiskelever som blir brukt i denne posteien da...? Trodde kanskje det var annen lever, fra storfe eller svin eller no :???: . Er i grunn ikke sikker, men uansett, spis leverpostei med god samvittighet.

:) linnsen

Linda83
25-10-2003, 01:12
Leverpostei er bare bra pga jernet i som er i den!

Nuta
05-11-2003, 21:56
Du skal IKKE spise mye leverpostei når du er gravid.
dette er jo fordi leveren er dyrenes og våres "søppelkasse" hvor all "dritten" filtreres ut i.
Dette sa jordmora mi til meg i dag:)
Men litt skader vel kanskje ikke:)

Verity
05-11-2003, 22:12
Ikke si det da, NUTA!!
Jeg spiser leverpostei hele tiden, jo! Må ha det!
Hjelp! :???: :(

Nuta
05-11-2003, 22:17
Uff...var ikke meningen og ødelegge dagnen din assa Verity:klem:

Men hun var faktisk veldig klar på det område!

Tossi
05-11-2003, 23:11
Leveren er utskillingsorganet ja, det samler og beholder ikke nødvendigvis selv alle avfallsstoffene. Jeg har aldri hørt at leverpostei er et problem (tvert i mot, faktisk!), og jeg har helsepersonell oppetter og nedetter vegger i slekta som ga meg mange råd i forrige svangerskap. Et google-søk på innmat og gravide viser at alle anbefaler gravide å spise både innmat og leverpostei for å sikre at de får i seg nok jern.

Et søk på SNTs sider på 'lever', 'leverpostei' og 'innmat' ga følgende opplysninger:

"Nivået av tungmetaller i prøver av storfe, gris, fjørfe, melk, egg og honning var svært lavt eller ikke påvisbart. Inntaket av kadmium og bly regnes ikke som problematisk for en norsk gjennomsnittsforbruker. Men enkelte matvarer, som for eksempel innmat, kan inneholde konsentrasjoner som vil være helsefarlig ved høyt konsum."

Men det er verd å merke seg at SNT ikke gir noen som helst advarsler mot innmat eller leverpostei av bl.a. storfe og svin, slik de gjør for bl.a. fiskelever.

Jeg er av den veldig forsiktige typen når det gjelder kosthold i svangerskapet (holder meg bl.a. unna røykelaks, pasteurisert brie og camembert, spekemat), men kommer til å fortsette med leverpostei med god samvittighet.

Du kunne ikke spurt jordmora di litt nærmere om hvorfor hun mener dette, Nuta? Har hun noe ytterligere dokumentasjon, eller er det bare en generell skepsis mot innmat i seg selv?

Nuta
06-11-2003, 07:48
Jeg vet ikke om hun har noe dokumentasjon, men jeg vil tro hun snakker sant.
Hun er veldig optatt av det og er en veldig klar på at ting ikke må gjøres uten grunn.

Men jeg kan spørre henne neste gang jeg treffer henne(om en mnd):)

andregangsmamma
17-11-2003, 13:46
Utrolig merkelig at jordmødre kan finne på å advare mot leverpostei, men likevel anbefale å ta tran.

Leverpostei spiser iallefall jeg, det er jo snakk om et blandingsprodukt, så det er nok ikke så mange grammene lever man får i seg gjennom en brødskive.