PDA

Vis full versjon : Hvordan fikser man ultralyd allerede?

akr
30-09-2002, 12:15
Heisann!
Jeg har fulgt med på diskusjonene og registrert at svært mange av dere har vært til ultralyd allerede, ja noen til og med to ganger. Jeg er ny i dette gamet og har så langt levd i den villfarelse at de aller fleste har sin første ultralyd en gang mellom 15. og 20. uke. Hvordan kan det da ha seg at så mange har vært på UL allerede? Må man ha opplevd problemer tidligere eller ha mistanke om at noe er galt for å få det? Hvis man ikke har noe grunn til å mistenke noe galt, men likevel har lyst til å se at det er liv der inne, må man da gå til en privat klinikk, eller kan man bare be pent om det på helsestasjonen? Jeg skal vel alltids klare å holde ut en stund til, men det hadde jo vært moro og betryggende da.....

Klem fra nysgjerrige lille meg, som forresten er litt mindre uvel nå... og det er jo fint!:)

(termin 13. mai)

Nøtteliten
30-09-2002, 13:14
Er nok mange som er til privat UL tidlig (8+0). Jeg hadde noen blødninger og "mista" ømme pupper veldig plutselig og ble nok mer redd enn det jeg burde ha blitt og gikk derfor til privat UL - og synes det var flott å se at alt var bra!
Vet ikke om man kan "mase" seg til ekstra UL via helsestasjonen, tror egentlig at man får den ene i uke 17/18 der som standard, med mindre det er noe som er annerledes eller galt...

Jeg gleder meg veldig til den "vanlige" UL og håper å få se mer barn da, enn en liten langstrakt dings med et dunkende hjerte, selv om det også var flott!

Lykke til!

Nøtteliten

Zara
30-09-2002, 19:09
Hei.

Ultralyd skal ikke være noe man "fikser", fordi man er litt engstelig. Alle får tilbud om UL rundt uke 18 og det bør holde i et normalt svangerskap (som de fleste er:) )
(Det er tross alt det offentlige som dekker dette tilbudet)

Men, dersom man ikke klarer å vente, kan man bestille privat og betale for det.

Og - man vil kunne få ul flere ganger/tidlig dersom det er medisinske årsaker til det.

Hilsen Zara og
:baby: uke 21.

Miriam
30-09-2002, 19:26
Jeg spurte ganske enkelt legen min da jeg var på første kontroll...;)
Jeg sa jeg gjerne ville se at alt var OK, og vips fikk jeg time for UL noen uker senere. Den skal jeg ha når jeg er 8+6.

Klem fra Miriam :)

Wilma
30-09-2002, 21:16
Hei,

Legen jeg går til kontroll hos har ultralyd på kontoret, og jeg har lest det er flere her inne som går til leger med ultralydutstyr. Hvis det ikke er noe spesielt, skulle det ikke være nødvendig å bestille time utenom den "vanlige" ultralydundersøkelsen.

Wilma

Miriam
30-09-2002, 22:37
Berta:
Hvem sier at det ikke SKAL forekomme?

Jeg maste ikke jeg, og jeg skal ikke betale noe ekstra for det heller.

Miriam.

Zara
30-09-2002, 22:42
Til Miriam.

Det blir jo litt forskjellsbehandling dersom noen skal få tilbud om ultralyd flere ganger uten at det er medisinske årsaker til det.

Hilsen Zara og :baby: uke 21

akr
01-10-2002, 12:27
Da er jeg litt mer opplyst! Jeg skjønner at det er litt forskjellig praksis på området. Jeg har vel ingen grunn til å frykte at noe er galt, selv om jeg ikke akkurat har så mye erfaring å bygge på. Med mindre noe uforutsett dukker opp får jeg vel klare å holde meg til den vanlige UL'en. Jeg har legetime 23. oktober, så da håper jeg å bli beroliget, samt få time til UL. Gleder meg!:)

I tilfelle engstelsen og utålmodigheten skulle bli for stor tar jeg imidlertid gjerne i mot tips om OK private alternativer i Lillhammer-området!

Klem fra lille meg

Miriam
01-10-2002, 16:24
Ærlig talt! :sint:

Nå har jeg jobbet hele mitt voksne liv, og bidratt mer til statskassa enn de fleste tror jeg. Jeg har de siste ti årene til sammen hatt et sykefravær på 7 dager. Det må da i €%&@#$" være OK om jeg som 35-åring for første gang siden jeg gikk ut av skolen får noe som helst igjen fra det "offentlige"! Og så noe så VANVITTIG kostnadskrevende som en ekstra UL når jeg likevel skal til legen... :p

Jeg fortjener dette, og kanskje legen min synes det også.
Forøvrig er han kjempeflink, og jeg er sikker på at han ikke gjør noe han ikke skal.

Hilsen en hormonell Miriam ;)

Miriam
01-10-2002, 18:51
:latter: :latter: :latter:

Takk for infoen,

Hilsen fra Miriam ;) som aldri er sint lenge.

Zara
01-10-2002, 19:51
Til Miriam

Zara