PDA

Vis full versjon : Alkohol...

Ane22
24-10-2003, 09:10
Hei hopp! Jeg har noen spørsmål jeg lurer på! :)

Skader det å drikke lettøl? Det er 2,3% alkohol i den.

Kan man drikke alkoholfri øl og vin?

Er det farlig å ta en røyk i uka? Jeg er ikke avhengig av røyk.
Men det er så godt med en av og til! Er selvfølgelig mer glad i det som spirer i magen min!!! :)

Hilsen Irene!

Calista
24-10-2003, 10:27
Hei.
Det er uenighet om det er skadelig å drikke litt alkohol i svangerskapet eller ikke. Min jordmor mener at siden vi ikke vet hvor mye som skal til for å skade barnet, så er det best å la være å drikke alkohol i det hele tatt under svangerskapet. Så jeg er totalt avholdende.

Dersom du har lyst på øl, så finnes det jo alkoholfritt øl også (altså ikke lett-øl). Munkholm f.eks.

Når det gjelder røyken så mener jeg det bare blir dumt av deg å røyke en røyk i uka når du ikke er avhengig/føler at du må. For de som er storrøykere kan det være mer stressende å måtte slutte helt enn å unne seg den ene røyken ved spesielle anledninger, men for deg som i utgangspunktet er røykfri, blir det slik jeg ser det bare dumt å opprettholde den ene røyken.

Konklusjonen blir vel at du selv må finne ut hvor viktig røyk og alkohol er for deg i denne korte perioden av ditt liv. Jeg savner et glass rødvin til maten, men det koster meg abslolutt ingenting å la det stå til barnet er ute!

Med vennlig hilsen
Calista

effie
24-10-2003, 10:54
Helt enig med Calista:kidoki:

Schnuppa
24-10-2003, 10:58
Jeg er også helt enig i dette.
Tenker som så at dette barnet er det vi som ønsker og det er "ufrivillig fanget i min kropp". Da er det opp til meg at det får et så bra opphold som mulig uten at man bikker over til det hysteriske. Man skal leve stort sett normalt men tilrette legge det for den lille hybelboeren.
Lykke til!

:vink:

Andrea_mor
24-10-2003, 11:23
Jeg er enig i det som har blitt sagt her, men jeg har grublet på en ting.
På tips for å sette i gang fødselen, så skal man drikke et glass rødvin...er det da alkohol fritt eller med alkohol??
Hvis det er med alkohol, synes jeg JM kaster stein i glasshus!

:mervink:
28+5

rarelillemeg
24-10-2003, 12:43
Det er veldig stor forskjell på å drikke et glass rødvin mens babyens organer er under utvikling i begynnelsen av svangerskapet, og et par dager før babyen skal fødes, når den er fiks ferdig...
Ett glass gjør neppe noen skade uansett, men fordi man ikke vet hvor grensen går, anbefales totalt alkoholavhold under svangerskapet. (Uten at jeg på noen måte sier det er greit å innta noe alkohol i det hele tatt!)

Angående røyk er jeg enig med det over: en røyk i uka blir bare for dumt... :p

Bimbeline
24-10-2003, 14:20
Ang. røyking så er jeg helt enig. Hvis alt du trenger er en i uka kan du like gjerne la være..

Jeg har selv valgt å være (nesten) helt avholds under svangerskapet, men har tatt et glass vin i bryllup og smakt litt på :bryn: sine øl og rusbrus-flasker.

Uten at jeg har dårlig samvittighet i det hele tatt. De ørsmå mengdene jeg har fått i meg har ikke vært nok til å gi meg promille og da kan heller ikke junior ha fått noe. Men å drikke for å drikke, det er uaktuelt.

Må innrømme at rødvin og irish coffee står høyt på lista nå...

Tidl. bruker
24-10-2003, 14:58
Jeg har drukket noen munkholm jeg og syntes de var kjempegoe.
Får liksom ikke til å drikke alkohol med den lille i magen, men begynner å få skikkelig lyst på en fest

Ametyst
24-10-2003, 19:04
Jeg har tatt meg et halvt glass vin ved et par anledninger under graviditeten sålangt, men ikke mer enn det. Det ene i mitt eget bryllup og det andre i et 60-årslag. Ellers holder jeg meg avholdende, men kan heller ta en Munkholm ved spesielle anledninger om jeg føler for en øl ;) .
Røyk ville jeg holdt meg helt borte fra, jeg hadde ikke klart å ta et eneste trekk av en sigarett sålenge jeg har baby i magen eller ammer :uff: .

Ane22
24-10-2003, 20:05
Tusen takk for raske svar!

Dette er nok en fin periode for å kvitte meg med en dårlig uvane.

:)