PDA

Vis full versjon : Folsyre

Tusta
25-10-2003, 00:36
Heisann.

Før jeg ble gravid, når jeg snakka med legen min om at vi skulle prøve, så fikk jeg beskjed om å begynne å ta Folsyre......

Tok en tablett nå og da, men ikke noe fast. men nå som jeg har blitt gravid, så har jeg tatt hver dag i omtrent ei uke. Hva skjer da :???: Jo, jeg får masse utslett over hele kroppen og har det helt fælt. :sint: Leser på pakka og der står det at i sjeldne tilfeller kan de gi elveblest..... Og med det følger (vist ) også stive/ såre ledd.
Jeg har det litt fælt, og har slutta å ta folsyre.

Er det noen som har vært ute for liknende ting? Og tar dere folsyre?

Hilsen Tusta.

Linda83
25-10-2003, 01:01
Hei

Nei, har ikkje hørrt om noen som får utsett av folsyre. Men det virker jo litt skummelt, så jeg hadde tatt kontakt meg lege..

effie
25-10-2003, 08:46
Aldri hørt om noen som har fått utslett, så da kan jo du være en av de sjeldne tilfellene.... Ta kontakt med legen så han får undersøkt deg hvis det ikke går bort. Har hørt at Elveblest gjør vondt, hvis det er det du har fått.
Lykke til hos legen, håper det ikke er noe mer enn et allergiutslett:)

Astrid
25-10-2003, 11:57
Jo dette har jeg hørt om før. Er visst sånt som skjer av og til.

Ring legen din du. Kanskje det holder at du bytter til et annet merke? Kommer jo an på om du reagerer på folsyra eller noe anna som er i de tablettene. Dette kan sikkert legen svare på.

God bedring :)

Astrid 13+4

Forglemmegei
25-10-2003, 18:34
Det er veldig dumt å slutte helt med Folsyren før du er 12 uker på vei.. Du bør snakke med legen din ihvertfall.. Om ikke annet velge en multivitamin som inneholder Folat! Da får du ihvertfall litt ekstra i deg om ikke den mengden du burde!!
Håper det ordner seg snart:stakar:

Tusta
25-10-2003, 19:59
Jeg skal ringe legen min i morra.
Nå er utslettet borte, men jeg er så stiv i leddene. Vet ikke om det kommer av det samme, eller om det er noe som følger med en graviditet......:???:

Er hoven og stiv særlig i hendene, og i aklene...Og jeg er ikke lenger på vei enn 5 +2
Men nå får jeg høre med legen i morra.

Takk for alle svarene, det blir litt lettere når en ikke er alene med alt. :)

Kos fra tusta..

Ametyst
25-10-2003, 20:54
Skulle du reagere veldig på folsyretabletter og må slutte med det går det jo an å spise mer av folsyrerike matvarer som en kompensasjon. Da får du ihvertfall i deg en større mengde av stoffet enn det som er normalt for de fleste.