Vis full versjon : Er dere sykemeldt?
Hei!
Jeg bare lurer på om dere er sykemeldt under svangerskapet, på grunn av IVF eller ICSI?
Jeg var sykemeldt 100% i 6 uker (til jeg var 8 uker på vei), etter det har jeg vært sykemeldt 50%. Nå sover jeg så dårlig om nettene pga smerter i hoftene, og jobben er ikke annet enn bare stress. (Må nemlig gjøre samme jobben på halve tiden, så lenge jeg er der litt, er det ingen som gidder å hjelpe meg med noen arbeidsoppgaver..) Jeg vurderer å sykemelde meg 100% igjen, men får jo også veldig dårlig samvittighet ovenfor jobben...
Jeg vet om ei som har vært 100% sykemeldt siden hun tok sitt 1. IVF-forsøk i våres, uten å ha hatt noen nevneverdige plager.
Dette er mitt 3. forsøk etter 3 SA siste året. Hva synes dere jeg skal gjøre?
:findag:
Det er vel ingen grunn til å være sykemeldt fordi man har hatt IVF eller ICSI! Svangerskapet forløper jo som alle andre svangerskap og plagene er forskjellige som hos alle andre. Selv var jeg sykemeldt i 2,5 uke etter innsettingen, det er jo en påkjenning psykisk så det er vel vanlig. Har vært 50% sm siden uke 25 (tror jeg) Er nå 32+1 og har blitt 100% sm. Men dette har ingenting å gjøre med at jeg har hatt ICSI. Rett og slett på grunn av bekkenløsning og kvalme.
Hvis du er dårlig kan du jo snakke med legen din og dere kommer sikkert til en løsning. Men det blir feil å sykemelde deg fordi du har hatt IVF synes jeg, men vonde hofter derimot er en annen ting. Du har kommet så langt nå at bebisen din har det helt sikkert bra:D Men du skal ha det bra du og...
At en har vært sykemeldt et helt svangerskap uten grunn høres helt merkelig ut spør du meg:bonk: Hva slags lege var dette egentlig
Eleonora
26-10-2003, 21:02
Hei.
Jeg var sykmeldt under IVF forsøket (fra sprøytene begynte til eggene var satt inn). Deretter var jeg i full jobb. Heldigvis hadde jeg 5 uker ferie rett etter at vi ble gravid, så jeg fikk slappa av. Rett etter jobbstart - ble jeg sykmeldt 100% en uke (jobber på en skole og skolestart er enormt stressende). Legen mente at dette (et IVF barn) var for dyrebart til å gamble på (mtp stress/søvnløse netter osv). Så gikk det en periode og nå er jeg sykemeldt 40%. Er 3 dg på jobb/2 dg hjemme, og må si at jeg vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten disse 2 dg. Har ingen spesielle fysiske plager, men sover dårlig om natta (er oppe 2 g, og etter andre gangen på do - i sånn 4-5-6 tiden sovner jeg ikke). Da funker det ikke å ha ansvar for 50 barn fra kl: 08 på jobb. Har også dårlig samvittighet for jobben, men tenker som så at det er min leders ansvar. Dette er altfor dyrebart for meg å slite meg igjennom (nærmer meg mine 35 år så det blir vel bare dette ene barnet og da vil jeg nyte hvert sekund).
Effie, om du føler behov for mer sykemelding - så har du min fulle støtte. Husk på at det er din kropp, og denne tiden skal også nytes (for å bruke min leges ord).
Klem Eleonora
Jeg er enig med deg, Moria - så jeg skjønner ikke helt hvorfor hun er sykemeldt ut svangerskapet. Hun ble sykemeldt rett etter IVF og tiden ut til permisjon - uten spørsmål fra noen. Svangerskap etter IVF/ICSI er jo helt likt andre svangerskap, bare at vi har jobbet litt mer for det.
Jeg har jo fått konstatert bekkenløsning fra legen, så det er ikke rart jeg har mye vondt om natten. Ikke klarer jeg å ligge på ryggen, ikke på sidene og ikke på magen. Så det blir automatisk lite søvn.... Legen har faktisk villet sykemelde meg 100%, men ovenfor jobben har jeg ikke hatt samvittighet til det. Først de siste par ukene har jeg stresset så mye med å i det hele tatt klare en 100% jobb ved å jobbe 50%.....
Jeg er nå 100% sm. men jobbet fulltid fra jeg ble gravid mars/april til sommerferien. Så var det 50% noen uker før 100%. IVF / ICSI er jo ingen grunn i seg selv, men alt må vurderes i sammenheng. Nå har jeg litt kort livmorhals etter laserkonisering, så det er hovedgrunnen til sm. Men når jeg begynte med sm, så var det primært for at jeg var så trett og sliten, hadde ellers lite plager. MEN legen min var opptatt av at jeg er gammel (har akkurat blitt 38år) :eek: , og at dette kanskje var min eneste sjanse til å gå gravid, og at det kanskje er det viktigste jeg gjør i livet.....synes det var litt fint sagt, så derfor vil han at jeg skulle ta det litt ekstra med ro. Hadde jeg vært 22år og hvis jeg hadde blitt gravid ved 1. forsøk, så hadde han kanskje ikke vært så raus med sm.
Føler du at du blir sliten av å ha det slik du har det nå, så synes jeg det er lov å ta hensyn til det. Ingen grunn til å få dårlig samvittighet da hvis ikke jobben kan gi deg 50% jobb mens du er der i din 50% tid.
Jeg er nå 100% sm. men jobbet fulltid fra jeg ble gravid mars/april til sommerferien. Så var det 50% noen uker før 100%. IVF / ICSI er jo ingen grunn i seg selv, men alt må vurderes i sammenheng. Nå har jeg litt kort livmorhals etter laserkonisering, så det er hovedgrunnen til sm. Men når jeg begynte med sm, så var det primært for at jeg var så trett og sliten, hadde ellers lite plager. MEN legen min var opptatt av at jeg er gammel :eek: , og at dette kanskje var min eneste sjanse til å gå gravid, og at det kanskje er det viktigste jeg gjør i livet.....synes det var litt fint sagt, så derfor vil han at jeg skulle ta det litt ekstra med ro. Hadde jeg vært 22år og hvis jeg hadde blitt gravid ved 1. forsøk, så hadde han kanskje ikke vært så raus med sm.
Føler du at du blir sliten av å ha det slik du har det nå, så synes jeg det er lov å ta hensyn til det. Ingen grunn til å få dårlig samvittighet da hvis ikke jobben kan gi deg 50% jobb mens du er der i din 50% tid.
Jeg synes du skal drite i jobben din akkurat disse månedene Effi. Det er ingen som takker deg for at du sliter deg ut. Vondt bekken er ingenting å spøke med:stakar:
Synes Tiki sa det så treffende: at det kanskje er det viktigste vi gjør her i livet:D Ingen av oss er garantert å få oppleve dette igjen...
Catalina
29-10-2003, 09:46
Jeg var sykemeldt til og med 3 mnd. Så fikk jeg beskjed om å ta det ekstra med ro pga en blødning i uke 11. Det har jeg så gjort, og har heldigvis vært hjemme og studert. Ser ingen grunn til at man ikke kan bli sykemeldt for å ta det litt ekstra med ro og ikke styre og farte slik om man har et arbeid som krever litt ekstra. Vi vil jo at gullene skal ha det best mulig.
Men du, ang. vondt i hoftene...jeg fikk beskjed om at grunnen til jeg fikk bekkenløsning(høyst sannsynlig) var pga inntaket av progesteron. Det er jo et hormon som gjør leddbåndene der i bekkenet løsere, og vi har jo tilsatt dette i ekstra mengder...bare sånn til info...
Gjør det du føler er riktig... Lykke til
Tusen takk for alle svar!
Var hos legen idag. Og jeg fulgte faktisk legens råd denne gang, og ble 100% sykemeldt framover. Så får heller sjefen bli sur imorgen, selv om han ikke bør ha lov til det:angst:
Catalina: Jeg gikk jo på Progesteron i 45 dager etterpå, så det kan være en forklaring. Men er det en lege som har sagt det til deg? En med erfaring fra IVF?
Bekkenløsning er jo noe som alle kan få, men har vi lettere for å få det?
Tidl. bruker
30-10-2003, 14:43
.....
Catalina
31-10-2003, 11:39
Opprinnelig melding fra effie
!
Catalina: Jeg gikk jo på Progesteron i 45 dager etterpå, så det kan være en forklaring. Men er det en lege som har sagt det til deg? En med erfaring fra IVF?
Bekkenløsning er jo noe som alle kan få, men har vi lettere for å få det?
Heia...
Jeg gikk på progesteron til og med 3 mnd så da har vi fått en skikkelig dose begge to da..:D Ja, fastlegen min fortalte meg at det høyst sannsynlig var pga det, fysioterapauten fortalte det samme, og det gjorde også gynekologen min, han er spesialist innenfor kvinnesykdommer og fødselshjelp. Så JEG tror at tilskuddet har vært med på utløse bekkenløsningen. Men heldigvis, nå mot slutten har den avtatt noe betraktelig...:klapp:
Husk bare å få det nedskrevet hos lege, og eventuelt komme deg til behandling. Behandlingen er noe det jeg tror har hjulpet til at jeg er så fin nå som det jeg er. Nedskrevet i journalen er jo viktig i tilfelle senere ettervirkninger...
Jeg er også sykemeldt. Men ikke bare pga graviditeten da. Jeg har en "rygg-greie" som jeg også hadde før jeg ble gravid. Var også 50% sykemeldt en stund før jeg ble gravid. Har klart å gått 50% helt til for ca 1 måned siden. Ryggen blir forøvrig enda dårligere nå når jeg begynner å bli stooor.
Første gang jeg begynte å kjenne noe i bekkenet mitt var jeg 8 uker på vei, så bekkenløsningen kan komme tidlig ja! Men ettersom jeg uansett har måttet ta livet med ro så har ikke bekkenløsningen min vært over-plagsom... hehe..
Vi prøverørsgravide har faktisk 20% større sjanse enn andre for å få bekkenløsning.
http://www.lkb.no/
kvinner som er IVF-gravide (prøverørsbarnsmødre) har det 20% hyppigere enn andre gjennom svangerskapet.
Jeg synest heller ikke at graviditet i seg selv, det være seg om det er ivf, icsi eller naturmetoden er noen grunn til å bli sykemeldt. Men nå er det nå en gang så at det er mange som sliter med diverse plager og blir sykemeldt i perioder av graviditeten. Dette er jo for å ta vare på moren - og som dere vet: det som er bra for moren, er bra for barnet!
Og for å få sagt det: Det er INGENTING jeg heller skulle ønsket enn å vært frisk! Tenk hvor deilig det må være å gå på jobben, og komme hjem klokken 16.00 og være frisk! Jeg mener... når en er sykemeldt så blir en ikke god selv om klokken blir 16.00. Neida, en er dårlig HELE tiden da! Jeg misunner dem som er friske!
erniebabe
01-11-2003, 10:01
Hej jenter!
Kan väl bara hålla med de föregående talarna, men har lite att komma med jag oxå:)
Efter tillbakasättningen av embryot, var jag hemma 100% i 2 veckor, började därefter jobba igen. Det gick bra fram till vecka 10, då fick jag problem med ryggen. Efter besök hos läkare och sjukgymnast, fick jag beskedet att det var bekkenlösning! Det är tidigt, men läkaren sa att de som är hormonbehandlade har lättare för att få det tidigare. Och min kropp är ju helt full av hormoner!:uff:
Är nu sjukskriven 100%, och kommer att bli det en månad framöver, sen får vi se. Det finns ingen anledning att gå till jobbet och slita ut sig, ingen kommer att tacka en för det! Så jag har inget dåligt samvete för att jag är hemma, jag har ju så förbaskat ont hela tiden!
Nej, var hemma och försök inte vara fröken duktig, det tjänar ingen på:cool:
Klemmerser, Erniebabe, 12+2 idag:D
Hei jenter!
Var sykmeldt i 3 dager under egguthenting / -innsetting.
Deretter begynte jeg å jobbe igjen.
Men så, etter et par uker, fikk jeg noen utrolige magesmerter (man trodde først det var gallestein, deretter blindtarm-betennelse, og til slutt var vi innom nyrebekkenbetennelse en tur...) , og ble lagt inn på sykehus noen dager.
Etter mye om og men, viste det seg at jeg var kraftig overstimulert etter IVF-behandlingen. Spesielt høyre eggstokk hadde fått gjennomgå - den var GEDIGEN, og jeg hadde fått masse vann i buken.
Ble 100% sykmeldt i 2 uker etter at jeg kom hjem fra sykehuset, og skulle deretter gå over til 50% sykmelding.
Dette skapte problemer på arbeidsplassen, fordi det var en hel del oppgaver jeg ikke kunne utføre lenger, nå da graviditeten var et faktum; som f.eks. assistere ved røntgen, ved operasjoner hvor vi bruker gassanestesi, kunne ikke blande *farlige* stoffer lenger osv. (Jobber på dyreklinikk). I tillegg var jeg helt pumpa på ettermiddagene / kveldene, så jeg kunne heller ikke gå sen-skift lenger.
Så man måtte få tak i noen som kunne gå samtidig med meg. Arbeidsgiver gjorde en avtale med trygdekontoret om at de skulle dekke de ekstra utgiftene dersom jeg fikk 100% aktiv sykemelding. Og det ordnet seg.
Men jeg går stort sett en tur på jobb hver dag, og jobber da halve dagen. Når ettermiddagen kommer, er jeg helt kake i huet, og må bare dra hjem.
Men det er fint for meg å komme meg litt ut og få litt bevegelse. Og kollegaer har heldigvis stor forståelse for situasjonen.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.