PDA

Vis full versjon : Uinveisinfeksjon - antibiotika?

Carmen
27-10-2003, 09:51
har selvfølgelig fårr urinveisinfeksjon....har vært mye plaget av det før jeg ble gravid,så da blir det sikert ikke stort bedre nå.Er rund uke 6 -7 tror jeg.
Skal til legen klokken 1500.
Men er det no særlig å spise tabletter nå da?Er ikke så veldig glad i tabletter,aller minst nå...Noen som har erfaring?

Tigern2
27-10-2003, 11:28
Hei Carmen.
Sakser inn et innlegg som jeg la ut på januar sidene.
Håper det kan hjelpe deg, vet godt hva UVI er.:(
Generell forebygging av UVI
Håper jeg kan hjelpe noen med disse rådene. Har selv hat tilbakevendene UVI i mange år (7 penicilinkurer på 1 år) og har sammen med legen min kommet fram til disse forebyggende tiltakene. De er jo spesielt aktuelle nå da jeg er gravid.
* unngå truseinnlegg. skift heller truse ofte
* invester i bomullstruser (det finnes faktisk mange fine og sexy)
* unngå silke/sateng truser (den "kalde" typen truser)
* ikke sitt kaldt
* ikke bli kald på beina
* ikke gå ut med vått hår (spes på denne tiden av året)
* ta forebyggende tranebærkapsler, eller drikk tranebærsaft
* pass på å gå på do og tiss innen 15 min etter sex
* drikk masse vann
* unngå såpe nedentil, bruk masse lunkent vann istedenfor

Håper jeg har husket alt nå. Hvis ikke så får jeg føye til hvis jeg husker. Disse rådene har hjulpet meg enormt. Har nå ikke hatt UVI siden FEBRUAR. Det er ny rekord for meg. Deilig å slippe å ha vondt.
Lykke til alle sammen
PS. Har du fått UVI, så øk dosen med tranebærkapsler over en periode. Drikk masse vann til.

Carmen
27-10-2003, 13:02
Tusen takk for hjelpen:-)Skal forsøke og holde meg til listen...
Disse sidene er jo fantastiske!:findag:

Eloise
27-10-2003, 18:54
Jeg har også fått urinveisinnfeksjon, er i uke 9+5, og som deg ikke spesielt glad for piller (iallefall ikke så tidlig i svangerskapet).

Men legen min gav meg Selexid 200 mg, og beroliget med at man hadde brukt denne typen tabeletter mot urinveisinfeksjon lenge på gravide, og at det var regnet som trygt.

Så da må man jo stole på det- selv om jeg aldri blir heeeelt overbvist da...