PDA

Vis full versjon : Jern

isilme
30-10-2003, 21:54
Hei!

Fikk beskjed av jordmor å ta jerntabletter, morgen og kveld. Har ikke mye jernmangel, bare bittelitt under grensa. Så jeg syntes egentlig morgen + kveld hørtes unødvendig mye ut.... Og i en bok jeg har, "Den nye boken om svangerskap og fødsel" av Sheila Kitzinger, står det som følger:

Det er helt vanlig at hemoglobinnivået i blodet ditt faller under svangerskapet. Tidligere ba man gravide om å ta jerntilskudd, men i dag vet vi at det kan være skadelig, og at hvis hemoglobinnivået ikke faller hos en kvinne, er risikoen for at hun skal føde for tidlig høyere. Derfor gir ikke laboratorieprøver som viser hemoglobinkonsentrasjon og ferritin særlig nyttig informasjon.

:???: :???: :???:

Hvordan tolker man den da?? Tror jo ikke jordmor vil be meg gjøre noe skadelig, men i og med at jeg er såvidt under grensa kan jeg ikke skjønne at morgen + kveld skal være nødvendig heller...?

Noen tanker om dette??

effie
01-11-2003, 23:40
Det kan ikke jeg skjønne heller!
Jeg tror det holder å ta en tablett enten morgen eller kveld for deg, siden du bare ligger bittelitt under grensa.
Jeg har også hørt at man ikke skal ta for mye... man blir aldri klok:p

isilme
03-11-2003, 00:32
Noen gode tips om hvilke jerntabletter som er "best"? Det er vel flere typer å velge i... :)

Cilla
07-11-2003, 13:02
Jeg ble anbefalt Hemofer av jordmora mi. Tar 1-2 tabletter hver dag. På boksen står det 2-3 tabletter men synes det er litt mye.
Blir veldig obstipert av de.......... Så velger å holde opp noen dager inni mellom for å få gått på do
Jern tabletter bør taes på kvelden, for best opptak, gjerne sammen med appelsinjuice, og utenom måltid.