Vis full versjon : dehydrering?
Har hyperemesis. Lurer på: Hvor mye vesketap kan man tåle før man er dehydrert. Og hvordan merker man at man er dehydrert.
Gruer meg til å ta kontakt med sykehuset.
Men etter en uke med stemetil, som virket bra, har jeg nå spydd opp igjen alt i flere dager. Er så trøtt, sliten, svimmel og sjelven...
Noen gode råd for å få i seg mer veske?
Hei kjære deg! Er ikke gravid selv, men måtte bare registrere meg her også for å kunne bidra med informasjonen jeg har funnet om hyperemesis: (Lager en tråd med det også!)
Hovedsak: - Forskningsrapport av Peter Frigo og hans medarbeidere i "Obstetrics & Gynecology Volume 91/Nr4/April 1998"
15% av alle gravide lider av hyperemesis. Som første lege i verden fant wienerforskeren årsaken: Bakterien Helicobakter pylori. For første gang er virksom behandling og medisinering mulig.
ANbefaling hvis du prøver å bli gravid: ta en antistoffprøve. Du KAN unngå problemer i svangerskapet!
Bakterien Helicobakter pylori kommer inn i magene våre allerede når vi er barn. Er Syndebukk også ved betente slimhinner i bukhulen og er skyld i 70-80% av alle Mage- og tolvfingertarmproblemer i dag.
Oppdagelsen skjedde tilfeldig. Dr. Frigo behandlet en gravid med hyperemesis for urinveisinfeksjon. Hun fikk antibiotika, kom tilbake og var ikke lenger kvalm. Dette gjorde ham nysgjerrig, og han var overbevist om at diagnosen hadde en bakteriell begrunnelse - ikke emosjonell eller hormonell som man tidligere hadde trodd.
150 Kvinner ble med i studien (15-38 År), alle hadde hyperemesis. En kontrollgruppe uten hyperemesis ble også sammenlignet mht blodprøver og forefinnelsen av antistoffer mot helicobakter. Hos 90,5% av die kvalme kvinnene fant han helicobakter-antistoffer. I kontrollgruppen fant han det hos 46,5% av kvinnene. -Nok til at man kan si at denne bakterien KAN forårsake lidelsen.
I følge wienerforskeren kan man legge all tidligere medisinering, te, kjeksknasking og urter på hylla. En mild antibiotikabehandling over 3 uker skal fjerne hyperemesis.
Mer meningsfylt er det absolutt å gjennomføre en antistoffprøve preventivt når man planlegger svangerskap. Slik kan man tidlig forhindre utslag av hyperemesis.
-Er det for godt til å være sant, tror dere? Jeg skal teste meg for bakterien i morgen!
Klem
Epp - på besøk fra SG..
Opprinnelig melding fra rosen
Har hyperemesis. Lurer på: Hvor mye vesketap kan man tåle før man er dehydrert. Og hvordan merker man at man er dehydrert.
Gruer meg til å ta kontakt med sykehuset.
Men etter en uke med stemetil, som virket bra, har jeg nå spydd opp igjen alt i flere dager. Er så trøtt, sliten, svimmel og sjelven...
Noen gode råd for å få i seg mer veske?
Jeg hadde en kopp med blåbærsaft som jeg tok en teskje av ele tiden. Det skal egentlig ikke så veldig mye til. Har du prøvd largactil? Det var tilslutt medisinen som hjalp meg fra å spy!
Klem igjen,
Epp (fortsatt på besøk fra sg..)
Hei epp! Husker igjen deg fra SG ja:)
Min intensjon var også å ta den prøven , men det rakk jeg ikke.
Hva er largactil? Jeg har nå prøvd stemitil og selfølgelig reseptfrie som postafen/ingefær osv osv.
Ingenting hjelper nå.
Klarer av og til å spise litt hermetisk annanas.
Men jeg har vært svært plaget med nyrebekkenbetennelser i tidligere svangerskap, og har derfor tatt mange forskjellige antibiotika kurer. Så jeg synes det er litt rart om det skulle virke. Men er den en spes type antibiotika da?
Var litt søt mannen min i dag da....
Skulle lage middag, og da spurte han ; hva har du lyst å spy i dag da vennen min?
:D Morsom mann!
Driver og leser diverse rapporter på nettet, -(amerikanske) -og det er spesielle typer men ikke uvanlige som tar helicobakter. Du kan fortsatt teste om du har antistoffene i kroppen, og det GÅR AN å behandle i svangerskapet. Forsker videre!
Klem fra meg!
Du merker du er dehydrert når huden blir tørr og litt rynkete, urinen er mørk og i små mengder, du har mye hodepine, føler deg slapp og ukonsentrert. I værste fall må du legges inn en periode for å få i deg væske intravenøst. Få i deg litt salt for det hjelper kroppen å holde tilbake væske.
Largactil og Stementil er legemidler mot psykiske lidelser, men kan ha tilleggsvirkninger som demper kvalme. Det bør vurderes nøye av lege, lån for all del ikke av noen, men få tilpasset styrke/mengde som barnet ditt tåler godt.
hei du
Har ikke så mye mer enn di andre... men som loop sa... prøve å få i deg noe salt som tar opp vesken i kroppen...
Det du kan prøve er å blande eplemost...( viktig at det er most å ikke juice ) og farris ca. 50/50 i et glass... trenger ikke så mye mer enn en munn om gangen.. men dette gjør at du får beholde vann i kroppen samtidig som du får veske i kroppen.
Men det hjelper ikke stort mot kvalmen..... beklager.... men du blir hvertfall ikke dehydrert... ( det er jo ikke kjekt å ligge på sykehuset hvertfall )
Håper at du snart blir bedre...
Go bedring !!!!!!!!!!!
Takk for gode råd og svar.
Var hos legen i dag. Han var ikke helt fornøyd. Har mistet 5% av kroppsvekten nå og huden spes på hendene er helt tørr og rynkete. Ser det godt ansiktet også.
Tisser bare en gang i døgnet og det er noe helt mørtkt noe tidlig om morgenen.
Tok masse blodprøver for å sjekke bla blodsalter. Skal levere urinprøve i morra tidlig for å sjekke ketin? var det det han sa tro?
Var hos homøopat i dag. Holder på å blande meg den første dosen nå. Håper inderlig at det vil hjelpe.
Han var meget skeptisk til stemetil og mente det kunne skade sentralnervesystemet til babyen. HERREGUD så dårlig samvitttighet jeg har. :(
Hvis ikke homøopat medisinen virker vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.
Skal jeg da tørre å fortsette med stemetil? Legene sier den er trygg.:uff:
De sjekker ketoner i urinen din, rosen. Dersom du har for høye verdier MÅ du legges inn. Hvorfor sjekket de ikke det med en gang??
Husk at det er et ekstra stressmoment dersom du jobber aktivt mentalt mot innleggelse.. Du får hjelp og dagene etter er deilige...
Det der med medisiner er GRUSOMT vaskelig! Jeg ringte land og strand rundt for å forsikre meg om at largactil ikke var farlig - men frykten sitter der. Hva med å ta en helicobakter prøve?
Føler med deg!
Klem
Jeg ble lagt inn -hadde ketoner på +4 -Lå der i 3 dager -Hjalp betydelig.
Tok litt tid før jeg kom i form igjen - men jeg fikk det puffet jeg trengte...........
Nå har jeg igjen 1 uke til termin - og alt det vonde er glemt:)
ikke kjemp mot innleggelse!!!
God bedring.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.