PDA

Vis full versjon : Hyperemesis/xtrem svangerskapskvalme

Epp
05-11-2003, 14:48
Hei Snart Mødre! Måtte bare stikke innom her for å komme med informasjon om hyperemesis, ettersom det sannsynligvis er mer aktuelt her inne enn på SG! Er IKKE gravid, men det er koselig å se de velkjente navnene fra SG i terminklubbene!

Så til de kvalmeste kvalme; fatt mot:

Hovedsak: - Forskningsrapport av Peter Frigo og hans medarbeidere i "Obstetrics & Gynecology Volume 91/Nr4/April 1998"

15% av alle gravide lider av hyperemesis. Som første lege i verden fant wienerforskeren årsaken: Bakterien Helicobakter pylori. For første gang er virksom behandling og medisinering mulig.

ANbefaling hvis du prøver å bli gravid: ta en antistoffprøve. Du KAN unngå problemer i svangerskapet!

Bakterien Helicobakter pylori kommer inn i magene våre allerede når vi er barn. Er Syndebukk også ved betente slimhinner i bukhulen og er skyld i 70-80% av alle Mage- og tolvfingertarmproblemer i dag.

Oppdagelsen skjedde tilfeldig. Dr. Frigo behandlet en gravid med hyperemesis for urinveisinfeksjon. Hun fikk antibiotika, kom tilbake og var ikke lenger kvalm. Dette gjorde ham nysgjerrig, og han var overbevist om at diagnosen hadde en bakteriell begrunnelse - ikke emosjonell eller hormonell som man tidligere hadde trodd.

150 Kvinner ble med i studien (15-38 År), alle hadde hyperemesis. En kontrollgruppe uten hyperemesis ble også sammenlignet mht blodprøver og forefinnelsen av antistoffer mot helicobakter. Hos 90,5% av die kvalme kvinnene fant han helicobakter-antistoffer. I kontrollgruppen fant han det hos 46,5% av kvinnene. -Nok til at man kan si at denne bakterien KAN forårsake lidelsen.

I følge wienerforskeren kan man legge all tidligere medisinering, te, kjeksknasking og urter på hylla. En mild antibiotikabehandling over 3 uker skal fjerne hyperemesis.

Mer meningsfylt er det absolutt å gjennomføre en antistoffprøve preventivt når man planlegger svangerskap. Slik kan man tidlig forhindre utslag av hyperemesis.

-Er det for godt til å være sant, tror dere? Jeg skal teste meg for bakterien i morgen!

Klem

Epp - på besøk fra SG..

Hampus
06-11-2003, 12:40
:kidoki: Håper noen med ekstrem svangerskapskvalme kan nyte godt av disse opplysningene du kommer med, Epp.

Hampus (21+4)

Tineliten
11-11-2003, 13:10
Tja, jeg er ikke helt overbevist, jeg! Ved første legetime fikk jeg beskjed om at jeg hadde urinveisinfeksjon, og ble satt på antibiotika i 10 dager. Hadde ikke vært kvalm til da, men under denne kuren, og 2-3 uker etter var jeg kvalm og uvel nesten hele tiden. For min del satte antibiotika-kuren i gang kvalmen!

Epp
14-11-2003, 10:26
Heisann!

Det er aldri godt å si hva som setter igang kvalmen - det er nok mer sannsynlig at det er et sammentreff at du gikk på antibiotika når du ble kvalm. De av oss som har diagnosen hyperemesis er ikke kvalm fra dag 1, men gjerne etter noen uker. Selv ble jeg ikke kvalm før i uke 6.

Forskningsrapporten slår dessuten fast at det ikke er snakk om at 100% av de kvalmeste har bakterien som går bort ved riktig behandling..

I tillegg krever bakterien en spesiell "familie" av antbiotika, det er ikke gitt at det er den samme du har fått.

Håper at kvalmen din gir seg!

Klem

Epp

Apelzin
15-11-2003, 14:39
Hei Epp.

Kan jeg få lov til å spørre av ren nysgjerrighet hva prøvesvaret ble? Hadde du denne bakterien?

Vet at Helicobactor Pylori er spiralformede bakterier som graver seg inn i slimhinnen i magesekken og kan forårsake magesår. Vet også at det er funnet en type av disse som er resistente for antibiotika. Visste ikke det du skrev. Interrresant hvertfallt.