Vis full versjon : Ang. babysense krybbedøds alarm.
Har vært litt spørsmål rundt denne her inne..
Jeg skulle kjøpe en, men kanselerte hele kjøpet
etter å ha lest DETTE (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/d56110.htm) :sint:
Kjekt å få med seg ;) (selv om det ble skrevet i `98..)
Dessuten, etter å tenkt litt på hele alarmen, gikk det opp
for meg at jeg rett og slett må lære å leve med tanken på at ting kan gå galt, jeg vil hele tiden finne nye ting å bekymre meg for, men vil aldri være i stand til å beskytte knøttet mitt mot alt...
:uff: de spiller på følelsene våre disse produsentene av babyting..
Puu T-29
Ja, og det verste er prisen 2000,- kroner :eek:
(jeg skulle riktignok kjøpe den brukt, til 500,- men alikevell da...)
:mervink: Puu T-29
Tidl. bruker
02-10-2002, 17:22
Noah 15 mnd bruker enda baby sence i sin seng.
JEG er meget fornøy med den.
Å vil på det sterkeste anbefale den.
2000 kr er ikke mye for et liv.
.. ingen tvil om det !!!
Men det er jo ikke dokumentert at den har noen virkning,
og hvis alarmen først går har det vel ofte gått så langt at håp ofte er ute allerede. Skjønner godt at den nok gir trygghet, men jeg får
inntrykk av at det er falsk trygghet den gir.
*meg om det ;)*
Jeg er helt enig med Puu. Vi er egentlig aldri trygge, men vi må lære oss å leve med frykten.
Jeg forstår at familier som har opplevd krybbedød tidligere, kan se på denne alarmen som en beroligende faktor, men jeg mener at de fleste av oss må lære oss å bearbeide angsten vår.
Jeg er selv livredd krybbedød og sjekket min førstefødte hele tiden. Jeg kommer sikkert til å være like redd nå, men det kunne ikke falle meg inn å bruke en slik babyalarm. Det blir nesten som å forvente at noe galt skal skje... :(
Så jeg takker for infoen, Puu. Det var godt å se at dette ikke er tanker jeg er alene om.
Hilsen Divine (T-25)
Tidl. bruker
02-10-2002, 23:05
Jeg sluttet å puste mange ganger da jeg var lita.
Denne alarmen begyner etter 10 sekunder etter at det blir stille i senga.
JEG hade ALDRI klart meg uten den.
Hade nok aldri tilgit meg selv om noe skulle skje og jeg ikke hade en slik alarm.
Men det er jo meg...
karlista
02-10-2002, 23:27
Reagerer litt på det Puu og Berta skriver her at den ikke har noen virkning, eller som Berta skriver : ubrukelig og dustete ting...
Kommer det frem at den ikke virker slik den skal? Altså at den ikke piper hvis barnet slutter å puste?
Jeg vet også at den ikke kan garantere for at babyen ikke skal slutte å puste, men er uhellet ute så kan en ihvertfall prøve "å hjelpe" barnet i gang igjen, ringe 113 osv. Med andre ord : en våkner hvis en sover.
Hvis det ikke er hjelp i alarm hvorfor leverer da sykehusene ut alarmer til de utsatte? jeg mener- hva er grunnen til det da hvis det er falsk trygghet?
Min datter fikk alarm på sykehuset etter at vi kom inn med henne med pustestopp.
Det var en stor lettelse for oss, for da ville vi våkne (eller rettere sagt jeg fikk sove) med viten om at hvis pusten hennes skulle stoppe så ville vi våkne. Vi fikk også opplæring på sykehuset hva vi skulle gjøre hvis det pep. (det skjedde aldri noe heldigvis. Det var en bagatell som utløste pustestoppen hennes fant de ut etter at vi kom inn med henne 5 ganger uten at hun pustet)
Jeg mener selvsagt at det får bli opp til hver enkelt hva de vil bruke, men det å kalle det for ubrukelig ol. kan ikke dekke for alle andres bruk av produktet.
Jeg venter nå tvillinger og kommer til å kjøpe 2 stk. alarmer.
Hilsen Karlista
sofieoglille
03-10-2002, 01:34
Jeg har tenkt mye på en slik alarm og var glad for å finne dette tema her inne.
Jeg har litt problemer med å forstå all negativiteten rundt denne alarmen. Hvorfor blir alle så ivrige på å kritisere? Er det ikke verd pengene om det så bare er en liten sjangs for at den faktisk fungerer? Eller om den kan gi noen foreldre litt ro?
Føles nesten som jeg burde skamme meg for at jeg i det hele tatt vurderer å kjøpe den. Jeg merker også denne holdningen her inne.
Vi har dårlig råd og innkjøp av en slik alarm vil gå ut over budsjettet. Det vil nok føre til at vi ikke har råd til å kjøpe nytt utstyr som vogn og slikt. Men det virker fortsatt som den eneste riktige prioriteringen. På linje med bilstol og annet sikkerhetsutstyr.
Det var godt å høre om andre som bruker denne og er fornøyd.
Sofie og lille
Jeg har kjøpt den, og regner det som absolutt velanvendte penger! Har heller kjøpt litt annet utstyr brukt, slik at jeg kunne "forsvare" utgiften.
I og med at Knert'n ikke er født ennå, kan jeg ikke vise til egne erfaringer, men jeg har to venninder som har barn på henholdsvis 1 år og 6 mnd, og de anbefalte den på det varmeste.
Hun på 1 år sluttet å puste flere ganger, og det var ikke for sent å sette igang gjennoppliving. Selvfølgelig er det da viktig å sette seg inn i hvordan man utfører gjennoppliving av spe-/småbarn!
Jeg vet også at jeg må lære meg å leve med frykten av noe kan skje med mitt barn, men når jeg har økonomi og mulighet til å føle meg LITT sikrere på at barnet mitt puster, så er jo det mitt personlige valg.
Ellie 33+4
Tidl. bruker
09-10-2002, 16:58
2000 kroner er så klart ikke mye å betale for å "redde" et lite liv... Men disse produsentene spiller på nybakte foreldres følelser. Alle vil jo gjøre det man kan for knøttet sitt.... Har selv tenkt mye på å kjøpe denne, men etter å ha lest artikkelen tror jeg ingeting kan hjelpe meg mot min angst....
-Jeg mistet forøvrig min Tobias da han bare var 7 måneder gammel i fjor. Og jeg vet at uansett hva man gjør for barnet sitt så kan man ikke hindre at noe så fatalt og grusomt skjer desverre....
Huff....jeg har ikke engang rukket å tenke på krybbedød. Blir jo litt bekymret av å lese om dette, så jeg burde kanskje ikke ha lest det. Jeg viste ikke at det fantest et sånt produkt engang.
Tror i grunnen ikke jeg vil klare å stole på et slikt produkt jeg, så det er nok ikke aktuelt for meg. Ville sikkert bare føre til at jeg bekymrer meg mer er jeg redd.
Men, vi er så forskjellige så det som er bra for noen er ikke noe bra for andre! Sånn er det bare!
Tidl. bruker
12-10-2002, 11:56
Ville bare fortelle dere at "TV2 Hjelper deg" kommer til å ta opp dette produktet :klapp:
Vet du når :???:
klem Puu T-18
Tidl. bruker
13-10-2002, 10:52
Nei jeg vet ikke når, men skal varsle dere når jeg vet det.
(Har en veninne som jobber der og jeg spurte om hun ikke kunne ta opp denne saken -referte til denne didkusjonen, lenker om saken osv.)
Og da sa hun at det hørtes ut som en bra sak og skulle bringe det videre til sjefspanelet. Allerede samme ettermiddag ringte hun meg og sa at dette var en kjempebra sak som de skulle begynne å jobbe på med en gang.
*Gleder meg*
sofieoglille
17-10-2002, 22:29
Heisann.
Vi var hos jordmor i dag og spurte hva hun mente om denne alarmen. Hun gav tydelig utrykk for at hun ikke likte det, men kunne ikke forklare meg hvorfor jeg ikke burde ha det. Hovedgrunnen var vell at hun mente det var kjøpepress og at vi ikke skulle ha behov for det fordi sjangsene var så små for at noe skulle skje. "Man må stole på at naturen går sin gang" var argumentet. Hun sa også at alarmen ville nok gå av en eller annen gang for det var ikke så unormalt at små babyer tok pauser i pustingen. Men som regel begynner de igjen, gjerne med at de hører foreldrene puste eller røre seg. I slike tilfeller ville det bare skremme oss unødvendig.
Hun sa også at hun hadde jobbet på kuvøse-avdelingen på sykehuset hvor flere av foreldrene hadde fått låne en slik alarm. Men hun var ikke sikker på at det gjorde dem tryggere. Så lenge vi fikk et friskt barn var det ingen grunn til bekymring og behov for alarm. Men hun kunne selvsagt ikke love at det ikke kunne skje.
Jeg vet ikke om dere skjønner, men jo mer hun pratet jo sikrere ble jeg. Jeg forstår selvsagt at det er deres jobb å beskytte oss mot kjøpepress- og det gjorde hun så godt hun kunne i. Men jeg klarer ikke å se hvorfor vi ikke burde ha en slik. Greit at vi sikkert blir skremt om alarmen går, men da får vi i alle fall tatt på barnet slik at det kan huske på å puste igjen. Det er da verd å våkne noen ganger av det. Jeg må også bare innrømme at det i seg selv er et godt nok argument at om noe skulle skje så vet vi at vi gjorde det vi kunne. Og vi våknet. Om vi så ikke kunne hjelpe, om det er for sent. Vi våknet! Vi sov ikke til dagen etter.
Det er slik vi føler det. Men jeg har full forståelse for at det kan være helt unødvendig og at mange ikke ønsker det. At det kan gjøre mange mer stresset. Det er jo en frisk baby og sjangsene er små.
Sofie og lille
.. syns jeg du skal investere i den. Jeg og tenkte de samme tankene som deg, men allikevel kom jeg frem til at jeg må
lære meg å leve med frykten. Jeg kommer alltid til å
bekymre meg, det vil alltid være store farer, men jeg
vil aldri være i stand til å beskytte barna mine mot alt...
Men her er vi alle individuelle, og jeg forstår at du velger å skaffe
deg en slik alarm ;)
Lykke til videre!
Puu T-13
Hvor får man kjøpt disse alarmene?
karlista
18-10-2002, 13:37
Beate, her er en link til firmaet:
http://www.hoitech.no/
Berta: Ja jeg er ening i at det selges mye rart til engstelige og uerfarne nybakte foreldre.
Men, når det gjelder dette med alarmen her, så er det vel egentlig ikke virkningen ekspertene uttaler seg om her i denne artikkelen. Det er vel heller markedsføringen.
Alle vet at en alarm ikke kan redde liv, men ved flere typer "pustestopp" _kan_ barna stimuleres til å starte opp igjen, hvis foreldrene registrerer det (pustestoppen). Det er det jeg mener. Vår datter hadde gastroøsofagal refluks. Hun fikk pustestopp fordi melken (første gang da hun var 5 uker) rant tilbake ned spiserøret og ned i luftrøret. Muskelen i øvre del av magesekken var helt løs. Dermed kunne vi løfte henne opp slik at melken rant tilbake "på plass".
En annen ting er at en benytter jo gjennopplivning på både barn og voksne ved pustestopp....
Men selvfølgelig det er mang ting som spiller inn, hva årsaken til pustestopp er.
Alle må gjøre som de føler er rett for seg selv, men min erfaring tilsier at jeg MÅ ha for å få sove.
Hilsen Karlista
Tidl. bruker
18-10-2002, 14:52
Jeg tror faktisk at jeg vil gå til innkjøp av en slik en. En av ulempene av sensoren er at den gå av i utide, men heller at den går av en gang for mye enn en at vi ikke har den og noe tragisk skjer... Vi har ikke råd til å miste flere barn... Jeg tror jeg må ha den bare for en liten trygghet. Hvis noe skjer så kan jeg kanskje klare å redde med livreddende førstehjelp. Hvem vet?
Er utrolig lei av alle som spiller på nybakte foreldres følelser. Og jeg går og gleder meg til saken skal opp til "TV2 Hjelper deg". Jeg snakket med hun som jobber med saken på tirsdag, og hun sa at det ikke ville ta så lang tid til den kom på lufta. De hadde allerede intervjuet en lege ved Ullevål sykehus.
Hun kommer til å ringe meg noen dager før den blir sendt på TV. da skal jeg varsle alle intereserte. (Hun skulle også informere meg om mye av det som ble sagt som ikke kommer på TV).
Vi får se etter at saken er sendt om Aurora får seg en slik alarm.... Uansett om leger og helsepersonell er imot den så tror jeg at jeg går for den...
storebror Tobias hadde en måler på foten som målte oksygenmetningen i blodet og pulsen. (lånte av sykehuset) Den gikk av når den kom under godkjent verdi. Og det er jo igrunnen det samme prinsippet....
Tidl. bruker
18-10-2002, 15:17
Vi kommer til og bruke babysense også på denne babyen.
Så jeg vil i alle fall anbefale den.
Selfølgelig håper man at den aldri kommer til og gi lyd fra seg.
Men gjør den det så hører du det garantert og våkner men en gang.
Å da har du i alle fall mulighet til og gjøre noe for og redde den lille i senga.
Tidl. bruker
19-10-2002, 19:42
Etter å snakket med folk som selger den så lar jeg nok være...var i en kjent barnebutikk(vil ikke nevne navn)Og så på denne her da.Dem som jobbet der sa til meg at dem ville ikke anbefale den av den enkle grunn at den ikke holder mål og at flere som jobber der den blir produsert har fortalt dem at den gir bare falsk trygghet.
Om det er sant eller ikke vet jo ikke jeg men skulle jo tro dem egentlig ville selgt mest mulig....slike salgsdamer:???: :???: Så jeg kan ikke helt forestille meg at dem juger om dette.
Men personlig så synes jeg at uansett baby callinger og slike ting gir falsk trygghet.Og vil ikke skaffe meg verken det ene eller andre.
Har ingen barn fra før selv men har passet mange barn...i alle aldre...dag og natt og vet med meg selv at det eneste som klarer og berolige meg...er at jeg går inn til barnet ofte og sjekker om det puster.Kanskje litt unødvendig når man kan ha calling greier og slik.....men har brukt det til tantungen min når jeg har han....og helt unødvendig....jeg må inn og titte...og er opp flere ganger iløpet av natten bare for å sjekke liksom.
Nei...uansett hva produsentene viser til...forskning viser til....så stoler jeg ikke på andre...i dette tilfelle...noe annet en meg selv....Så gjør som dere vil jenter men jeg skal ikke ha.
Gleder meg til det kommer på TV2 hjelper deg:)
Snurreline og nurket T+3
IzziCreo
20-10-2002, 17:18
Hm... jeg lurer liksom litt på en ting... Blir det ikke litt feil å fokusere på at produsenten ikke er kompetent i markedsføring og at den gir falske alarmer :???:
Vi har ikke bestemt oss om vi ønsker en slik alarm, men slik jeg tenker er at den må gjerne gi meg falske alarmer - men er den korrekt bare en gang så kan det være nok til å redde den lille... Så i bunn og grunn så vil en slik alarm være bedre enn ingen, ikke sant?! For når man ikke har en alarm så har man jo ikke sjans i havet, for hvordan i all verden skal man oppdage at hjertet til barnet ikke slår lengre?! Det er jo ikke slik at man kan høre det.
Debatten er heller at hvor langt skal man gå for å sikre seg, synes nå jeg. Man har ingen garantier her i livet, og vi må lære oss først som sist å mestre angsten for å miste våre barn... Men jeg ser jo selv at tanken på krybbedød skremmer meg mye - og det er jo selvfølgelig fordi det er så uforståelig, og lite man egentlig kan gjøre for å hindre det.... Desverre.
Klem Suzie Q 33+6
...som også gleder seg til TV2 Hjelper deg som skal ta opp dette...
karlista
21-10-2002, 19:50
Snurreline: Bare for å gjøre en ting helt klart: denne alarmen selges ikke i butikker slik du hevder.Du kan umulig ha sett den det diskuteres om her inne i en butikk. Den selges ikke i butikk. Ta deg en tlf. til produsenten du. (jeg har snakket med dem)
Hilsen Karlista
Hei.
Jeg vil bare få si at vi bruker Baby sense alarmen fra Høitech. Den har vi brukt i 6 måneder nå uten en eneste falsk alarm.
Vi hadde aldri i verden fått ro i sjela uten denne alarmen, men den erstatter selvsagt ikke at vi sjekker at alt er bra med Tobias.
Vi mistet vår førstefødte for 2 1/2 år siden og etter dette har vi vært hysteriske med tanke på alt som kan gå galt. Dette har til tider vært veldig slitsomt for oss.
Heldigvis har vi helsesøsters "velsignelse" for bruken av denne typen alarm, slik at vi ikke føler oss uglesett fordi vi bruker den.
Heldigvis har det ikke vært behov for alarmen, og jeg håper heller aldri at det blir det (at noe skjer med Tobias). Men enn så lenge så bruker vi den for å føle den lille tryggheten den kan gi oss.
Jeg kan bare anbefale den, men det er jo utifra mine forutsetninger og erfaringer.
Skulle ønske det aldri var behov for slike ting eller at det var noe som het krybbedød eller barnedødsfall...:leiseg:
Ønsker dere alle lykke til med svangerskapene og fødslene!!:)
Masse klemmer fra Line og Tobias f. 240402 (april-klubben på NM)
Tidl. bruker
31-10-2002, 08:57
Fikk en ny email fra Maria Elsness (hun som skulle lage reportasje om babysense). I den står det at de ikke vil sende reportasjen i denne omgang. Og det er jo veldig skuffende!
Sist jeg hørte fra henen så holdt de på med reportasjen og intervjuet eksperter om dette produktet, og da er det jo synd at de ikke "prioriterer" denne saken som et lite innslag bare...
Jeg er så skuffa :( hadde virkelig gledet meg til dette...
Tidl. bruker
31-10-2002, 09:10
Fikk en ny email fra Maria Elsness (hun som skulle lage reportasje om babysense). I den står det at de ikke vil sende reportasjen i denne omgang. Og det er jo veldig skuffende!
Sist jeg hørte fra henen så holdt de på med reportasjen og intervjuet eksperter om dette produktet, og da er det jo synd at de ikke "prioriterer" denne saken som et lite innslag bare...
Jeg er så skuffa :( hadde virkelig gledet meg til dette...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.