Vis full versjon : Kynnere
Jeg er veldig plaget av kynnere, og de blir stadig verre. De siste ukene holder de meg stadig oppe om nettene, våkner ca i 03.00-tiden og blir liggende våken i timesvis. Den siste uken er det blitt enda verre og temmelig smertefullt. Er vant til å sove på ryggen, men nå våkner jeg av at magen er så steinhard og vond - så jeg knoter meg rundt over på siden igjen (det gjør minst vondt når jeg ligger på siden) - også sovner jeg av utmattelse etter hvert. Så våkner jeg igjen av at jeg har snudd meg tilbake på ryggen og har kjempesmerter, også "velter" ( åler meg rundt som en kålorm, for magen er så hard at det kjennes ut som den sprekker hvis jeg bruker noe særlig mavemuskler) jeg meg over på siden igjen - og sånn holder jeg på hele natten. Kynnerene kommer på dagtid også, men er da mer ubehagelige enn vonde, i alle fall ikke på langt nær så smertefulle som om natten. Noen andre som har erfaring med dette? Syns det er litt rart at liggestilling skal ha så mye å si...
Må legge til at jeg kun er 17+6 på vei - og har forstått at det er ganske tidlig å ha så kraftige og vonde kynnere. Dessuten fødte mamma søsteren min tre og en halv mnd for tidlig - så jeg er litt engstelig for at en "arvelig belastet livmor" (hvis det finnes noe sånt...) driver å forbereder for tidlig avgang...
Så spørsmålet mitt er vel - hvor normalt er egentlig disse plagene?
Veldig takknemmelig for svar!
Klem Kika
Jeg har hatt akkurat det samme problemet. Kynnerene startet vel rundt uke 16 vis jeg ikke husker feil. Det er ikke helt vanlig å ha kraftige og smertefulle kynnere så tidlig, men det behøver ikke resultere i for tidlig fødsel. Min mor hadde en god del kynnere, så jeg ser ikke bort fra at det kan være "arvelig". Men hun fødte til termin... Det er viktig at du får sjekket at ikke livmorhalsen blir påvirket av dette, kanskje du har snakket med legen din om det allerede? Jeg fikk ihvertfall innvendig ultralyd for å måle lengden på livmorhalsen. Dette gjorde jeg i uke 26 og i uke 33. Da hadde jeg perioder som jeg følte at kynnerene tok seg opp, og legen ville derfor ha en måling. Hos meg har livmorhalsen vært tilfredstillende lang begge gangene til tross for at jeg har hatt kynnere så og si hele døgnet siden uke 16. Det eneste legen har kunne si er at det ikke er helt normalt å ha det sånn (spesielt siden jeg er førstegangsfødende), men det er lite å gjøre med det bortsett fra å holde livmorhalsen under kontroll. Både lege og jordmor har terpet veldig på hvor viktig det er å legge seg rett på rygg dersom vannet skulle gå for tidlig. Da skal man hentes i ambulanse.
Jeg kan trøste deg med at du helt sikkert kommer til å venne deg til å sove på siden. Jeg hadde også det problemet med at jeg snudde meg i søvne, men etter som magen vokste så ble det mer og mer vanskelig å snu seg.
Jeg skal innrømme at det har vært slitsomt å gå med disse sammentrekningene så lenge og jeg har vært veldig redd for å føde for tidlig selv. Men nå er jeg 35 uker på vei og ser lysere på det. Tenker på at livmoren må ha hatt nytte av all denne treningen og tror og håper på at fødselen kanskje blir litt lettere av den grunn.
Håper du har fått litt nytte av innlegget mitt, men uansett bør den du går til kontroll hos vite om hvordan du har det. Så vil du nok sikkert få litt ekstra informasjon og oppfølging.
Lykke til! :mervink:
Elisabet
15-11-2003, 21:01
Du burde ta en sjekk hos lege/jordmor. Selv er jeg veldig plaget av kynner, men få av dem er vonde. De er bare veldig ubehagelige sånn at jeg må stoppe opp med ting jeg gjør o.l. Hadde så mye kynner, selv når jeg satt rolig, at forrige uke sjekket legen at det ikke var noen åpning. Heldligvis sto alt bra til. :)
Kan jo gi deg et lite tips, og det er å ta magnesiumtabletter. Disse får du reseptfritt. Selv fikk jeg beskjed av jordmor om å ta dette morgen og kveld i tiden fremover. Dette skal visstnok redusere kynnene betraktelig. Har ikke fått testet det ut selv mange dagenen ennå, men det er verdt å prøve. Magnesiumtabletter kan en ta helt frem til uke 36. Etter dette skal ting gå sin gang uansett hvordan kynnene er iflg. min jordmor.
Lykke til og få tatt en ordentlig sjekk sånn for sikkerthets skyld.
Tusen takk for svar, tips, råd og trøst, jenter!
Skal til jordmor på onsdag og få sjekket bl a livmorhalsen. Var nettopp hos legen min og han mente at jeg nok ikke kom til å bli noe bedre, men måtte belage meg på å være i ro/sykemeldt resten av svangerskapet... Festlig å bevege seg i sakte film i fem mnd til. Legen sa for øvrig også at det går an å få astma medisin mot sterke plager/smerter ved kynner - men han syns det var litt i tidligste laget å sette meg på dette foreløpig.
Kanskje jeg skal prøve de magnesiumpillene så lenge...
Uansett - veldig takknemmelig for svar og trøst! Takk!!!:)
Lykke til dere også!
Klem fra Kika
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.