Vis full versjon : Familedrapet på Brandval/Kongsvinger
Det er så grusomt å tenke på. Samboeren min kjente pappaen som skjøt. Jeg jobber i butikk og han var en kunde hos oss. Alltid blid og hyggelig. hva er det som får en far til å drepe sin kone og ikke minst sine barn. Jeg skjønner det ikke. Men det er det ingen som gjør. Samboer har en sønn søm går på Branvald skole. Fikk telefon i går. Han er nå redd fro pappaer! Hvem som helst kan gjøre det sier han og det har han jo rett i, hvordan da forklare at pappa ikke vil gjøre noe sånt?
Håper det vil gå over.
Hilsen en :( Susette og lille my på 11+3
Det er umulig for meg å sjønne hvordan slikt kan skje.
Helt umulig. Jeg klarer rett og slett ikke å sette meg inn i det.
Heldigvis er det umulig å forstå sånne hendelser. Men mannen var (er) sikkert syk, uten at det syntes utenpå. Ikke at det gjør saken mindre grusom, men dette sinnet har mange irrganger som de aller, aller fleste av oss heldigvis ikke kommer i nærheten av å gå oss bort i.
Og du har rett - hvordan forklare barn sånne ting? Jeg aner ikke. Kanskje fortelle at mannen var syk, men at man ikke visste det. Og fortelle at man VET at pappaen hans IKKE er syk...
Uff, det er så grusomt at det ikke finnes ord....
Jeg kjenner også en pappa som har barn på Brandval skole (verden er ikke stor). Han sier at det er HELT uforståelig at nettopp denne pappaen gjorde som han gjorde (selv om han tok det tungt at kona ville forlate ham). Helt uforståelig og helt uforklarlig hvordan han kunne "klikke" sånn.....
Grusomt er det uansett.
meja
Jeg synes dette er totalt feil sted å ta opp dette.
Kanskje jeg tråkker noen på tærne nå men, jeg synes òg det blir litt feil "å få med i meldingen" at de kjenner en far fra samme sted, osv. Er det status i dette eller? Sikkert fint for dere det gjelder, men som sagt synes jeg dette blir totalt feil..
Sorry
Hei Siw!
Du tråkker ikke meg på tærne, i hvertfall! :) For på én måte er jeg veldig enig med deg. Ser stadig at både på NybaktMamma og her på SnartMamma legges det inn innlegg om personlige tragedier man har lest eller hørt om, og så følger en lang rekke gråteansikter. Jeg tilskriver gjerne disse innleggene ren og skjær sensasjonslyst, og de har til og med ergret meg en smule... :uff: Vi berøres selvfølgelig alle av slike hendelser, spørsmålet er om det er nødvendig å male det ut, i dette tilfellet på et "sted" som SnartMamma.
Når det er sagt, tror jeg du tar feil dersom du tror at det handler om status, det å nevne at man "kjenner noen som...", evt. (Det kan selvfølgelig være det også, for noen...) Jeg tror heller det er for å illustrere det usannsynlige i tragedien; at et menneske absolutt ingen kunne tiltrodd en slik gjerning, faktisk går hen og begår en av de verste handlinger man kan forestille seg.
Glem heller ikke at her inne er vi blivende mammaer, mange av oss er allerede mammaer, og jeg synes at Susettes problemstilling med hva man sier til barn som er i nærheten av slike tragedier, er fullstendig relevant.
Men som sagt, jeg skjønner godt hva du mener...
Jeg vet bare hvordan det er på små steder(som Brandval er), at "alle" har en mening om det, og at det er HELT uforståelig at akkurat HAN har gjort det.. Synes bare det er litt trist å "koke" på en tragedie slik...
Det var ikke problemstillingen om hva man sier til et lite barn jeg syntes var upassende, det var "alle som kjenner noen som kjenner søstera til vedkommende" osv..
La nå de folkene få være i fred......
Dette har ikke noe med status å gjøre. Det må jo være dere det er noe feil på hvis dere opfatter det som det. Jeg føler at jeg kan snakke om ting her inne. Å hvorfor må det bare gå i baby prat hele tiden. Jeg følte for å skrive litt om det, der å da, får virkelig undskylde de som ble ille berørt. Da fikk dere ha holdt opp med å lest innlegget. Jeg ville bare få en utblåsning for min egen del og spørre dere om hvordan vi skal forklare ting til sønnen til samboeren min.
UNDSKYLD:(
Susette og lille my på 11+3
at man faktisk ikke trenger å lese alle meldinger som legges inn.
Det finnes innlegg på SG/SM/NM som jeg vet ville ha irritert meg (hormonell som jeg er) men jeg hopper elegant over dem.
Og en ting til....man trenger heller ikke legge inn kommentarer på meldinger man ikke liker.
Egentlig en fin ting...å kunne droppe alt som en ikke synes er noe hyggelig lesing.......som kanskje provoserer en litt...
Husk at meldingen kan være viktig for andre enn deg.
Ser egentlig ikke problemet jeg...være blide da dere:D
klemmer
Kjære deg,
Oi, oi..beklager at mitt innlegg ikke passet deg, men jeg la inn et svar/kommentar til Susette's innlegg. Og din påstand om at jeg "koker" på denne tragedien er for meg en alldeles uforståelig påstand!
Dette handler om nærområdene til mitt barndomssted, og når dette berører min barndomskamerat, - som spør meg om råd til å takle dette, bl.a. overfor sine barn, - ja, da synes jeg ikke du har skjønt så veldig mye, Siw26, når du snakker om status ....??
Men, så er det nettopp det, da: Saga sa det veldig fornuftig, - man trenger faktisk ikke lese alle meldingene som legges inn. Jeg hopper også elegant over de jeg vet vil irritere meg, og gidder ihvertfall ikke svare da, (bortsett fra denne "påstanden" fra deg, da, som rett og slett ikke kan stå ubesvart fra min side, da det var en kommentar på mitt svar til Susette).
Ha en fortsatt fin dag...:bryn:
med vennlig hilsen
meja (litt små-irritert på akkkurat denne)
Og èn ting til: Susette, - du har ingenting å si unnskyld for!
Innlegget ditt var meget relevant, - hvordan skal man egentlig forklare barna dette?
Jeg tror at vi som har barn fra før kan sette oss ganske godt inn i dette dilemmaet!
klem meja, 12+4
Tror dere tar innleggene litt for personlig.. Det var slett ikke meningen å støte noen. Jeg synes rett og slett det blir for dumt å få med "at man kjenner noen osv"
Man kunne vel heller kommentert saken ut fra et litt bredere ståsted...
Og nei, man trenger ikke lese alle innleggene, og til Saga: man trenger ikke legge inn svar på innlegg man ikke liker. Dette går begge veier.
Susette: jeg skjønner deg virkelig godt, ang hvordan forklare til et lite barn sånne ting.. OG du har ingenting å unnskylde for.
Det har egentlig ingen, så lenge man legger ut et innlegg, må man regne med å ikke bare få pos. svar...
:findag:
reagerte egentlig ikke negativt på noen av innleggene jeg:D
Kom bare med en velmenende påminnelse om at man ikke trenger å engasjere seg i alt.
Hadde innlegg ditt irritert meg så ville jeg nok ikke svart.:)
Hilsen meg - fortsatt like blid og ikke irritert på NOEN.
måtte bare få fram at jeg aldeles ikke er irritert el noe på noen:)
Da er vi blide alle mann.....:klapp: :D
Gleder meg sinnsykt til helgen....da kan jeg sove leeeeeeenge!
Hei alle sammen.
Jeg vil bare si takk for mange fine svar :) Å nå ser vi denne samtalen som ferdig, setter en strek over den og ser heller framover til en herlig tid:)
God helg alle sammen.
Klem fra susette og lille my på 11+5
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.