Vis full versjon : Hjelp!! svært lite matlyst,trenger tips
Heisann jeg er ei 2o år gammel jente og venter mitt første barn. Jeg har så liten matlyst. Det er knapt jeg spiser. På første svangerskapskontroll fikk jeg termin 27.05/2004 men så var jeg på ny kontroll for noen dager siden da undersøkte jordmora livmoren min å sa at jeg kan være lenger på vei. Men poenget er at jeg er i uke 15-16 ca men har dårlig matlyst, å skjønner ikke hvorfor. Håper dere kan hjelpe meg, for jeg vil gjerne spise for barnets skyld. Var i 12 uke når jeg skrev dette,men jeg har fremdeles liten matlyst. Er det noen som kan gi meg flere råd enn bare to. Jeg er ikke veggis :juletre: :elsker2: er i uke 19 (snart halvveis)
Snart Tinemor
20-11-2003, 11:50
Hei hei
Hadde det akkurat på samme måte som deg.... slet de to tre første mnd så gikk det bedre... hadde heldigvis en mann som trykka i meg masse mat!! :D Nå er matlysten som "normal" igjen og babyen har det bra! :p
Stå på - Bon appetit!!!!
Hei!
Jeg har utrulig liten matlyst ennda og er i uke 16 :/
Jeg er veggis og spiser følgende når jeg er kvalm og ikke klarer å trykke i meg noe annet:
POTETER:
Kokte poteter som en skjærer i skiver,helst med skallet på,steker de i stekepanna på begge sider,krydrer med evt-salt-pepper og oregano-du kan ha hvitost på! :) Veldig godt
Server salat til!
Sprengte poteter: Vask potetene,skjær de i båter,olje/krydre med det du føler for-f.eks balsamicoedikk,pepper,salt,hvitløk,gul karri-sett de i forvarmet ovn i ca 20 min.voila! kjempegodt!
Potetmos uten melk: Bruk helst Beate poteter for desse er best til potetmos (synst jeg da) :) Vask/skrell skjær de i biter og kok de-mos de tilsett litt vann og smør,salt og litt nykvernet svart pepper! mmm! Du kan også koke potetene i grønsaksbuljong-da får du en god smak på mosen.
Fruktsalat:
fersk/eller boks ananas,banan,rosiner,nøtter,kiwi,mandarin/appelsin,grapefrukt og litt sitonsaft.
Vask-kutt opp-bland i bolle og du har en GOD fruktsalat.
Ellers har jeg en ting for "baby gulrøtter"-baby-carrots i poser...mmmmmmmmmm de er gode de! crunchy
Og agurk,selleri som jeg dipper i guacamole (avocado-dip)
Elsker solmodne tomater-klasetomater,cherry-tomater og Biff-tomater-de strør jeg litt salt på og kan spise flere i slengen ;)
Smoothies:
Lag smoothies av det du vil-når du føler for litt energi som ikke "tynger" på magen.
En av mine favoritter som jeg drikker nesten hver dag:
1 banan
1 sharonfrukt
1 grapefrukt
1/2 honningmelon
2 ts honning
1 kiwi
Miks sammen og du får en hææærlig styrkende og sunn drikk-
nyt den ;) Med denne oppskriften så får du nesten en hel liter smotthie ... mmmm...drikker to store glass iløpet av to timer jeg da... det er nydelig
Får du i deg altfor lite energi så prøv følgende:
Protein-barer-Fitness shaker,karbo-barer,
nøttebarer,nutrilett-barer(de får du i dagligvaren)
Stikk innom et helsestudio eller helsekosten-de har mye å tilby ;)
Ellers drikk vann med isbiter og sitron det hjelper på kvalmen !
Håper dette var til noen hjelp-det er ihvertfall slik jeg spiser nå som jeg er kjedlig i matveien fordi jeg er dårlig..
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.