PDA

Vis full versjon : Hjelp!! svært lite matlyst,trenger tips

Løve83
14-11-2003, 14:49
Heisann jeg er ei 2o år gammel jente og venter mitt første barn. Jeg har så liten matlyst. Det er knapt jeg spiser. På første svangerskapskontroll fikk jeg termin 27.05/2004 men så var jeg på ny kontroll for noen dager siden da undersøkte jordmora livmoren min å sa at jeg kan være lenger på vei. Men poenget er at jeg er i uke 15-16 ca men har dårlig matlyst, å skjønner ikke hvorfor. Håper dere kan hjelpe meg, for jeg vil gjerne spise for barnets skyld. Var i 12 uke når jeg skrev dette,men jeg har fremdeles liten matlyst. Er det noen som kan gi meg flere råd enn bare to. Jeg er ikke veggis :juletre: :elsker2: er i uke 19 (snart halvveis)

Snart Tinemor
20-11-2003, 11:50
Hei hei

Hadde det akkurat på samme måte som deg.... slet de to tre første mnd så gikk det bedre... hadde heldigvis en mann som trykka i meg masse mat!! :D Nå er matlysten som "normal" igjen og babyen har det bra! :p

Stå på - Bon appetit!!!!

heka
19-12-2003, 02:24
Hei!

Jeg har utrulig liten matlyst ennda og er i uke 16 :/
Jeg er veggis og spiser følgende når jeg er kvalm og ikke klarer å trykke i meg noe annet:

POTETER:

Kokte poteter som en skjærer i skiver,helst med skallet på,steker de i stekepanna på begge sider,krydrer med evt-salt-pepper og oregano-du kan ha hvitost på! :) Veldig godt
Server salat til!

Sprengte poteter: Vask potetene,skjær de i båter,olje/krydre med det du føler for-f.eks balsamicoedikk,pepper,salt,hvitløk,gul karri-sett de i forvarmet ovn i ca 20 min.voila! kjempegodt!

Potetmos uten melk: Bruk helst Beate poteter for desse er best til potetmos (synst jeg da) :) Vask/skrell skjær de i biter og kok de-mos de tilsett litt vann og smør,salt og litt nykvernet svart pepper! mmm! Du kan også koke potetene i grønsaksbuljong-da får du en god smak på mosen.

Fruktsalat:
fersk/eller boks ananas,banan,rosiner,nøtter,kiwi,mandarin/appelsin,grapefrukt og litt sitonsaft.

Vask-kutt opp-bland i bolle og du har en GOD fruktsalat.

Ellers har jeg en ting for "baby gulrøtter"-baby-carrots i poser...mmmmmmmmmm de er gode de! crunchy
Og agurk,selleri som jeg dipper i guacamole (avocado-dip)
Elsker solmodne tomater-klasetomater,cherry-tomater og Biff-tomater-de strør jeg litt salt på og kan spise flere i slengen ;)

Smoothies:

Lag smoothies av det du vil-når du føler for litt energi som ikke "tynger" på magen.

En av mine favoritter som jeg drikker nesten hver dag:

1 banan
1 sharonfrukt
1 grapefrukt
1/2 honningmelon
2 ts honning
1 kiwi

Miks sammen og du får en hææærlig styrkende og sunn drikk-
nyt den ;) Med denne oppskriften så får du nesten en hel liter smotthie ... mmmm...drikker to store glass iløpet av to timer jeg da... det er nydelig

Får du i deg altfor lite energi så prøv følgende:

Protein-barer-Fitness shaker,karbo-barer,
nøttebarer,nutrilett-barer(de får du i dagligvaren)

Stikk innom et helsestudio eller helsekosten-de har mye å tilby ;)

Ellers drikk vann med isbiter og sitron det hjelper på kvalmen !

Håper dette var til noen hjelp-det er ihvertfall slik jeg spiser nå som jeg er kjedlig i matveien fordi jeg er dårlig..