PDA

Vis full versjon : foranliggende morkake

Mor til 3
02-10-2002, 14:24
jeg er nå 10+6 på vei. og har i de siste 2 ukene hatt en del blødninger, første gang rant det masse friskt blod. det ga seg etter et par timer. ultralyden var da ok. etter dette har jeg hatt litt blødning nesten hver dag, men det er ikke så mye (oftest bare sporblødning) og det er gammelt blod (brunt) var på ny ultralyd på fredag. og da sa de at morkaka lå delvis foran mormunnen og at det kunne være årsaken til mine blødninger. fikk lite informasjon ang dette. eneste de sa var at den vanligvis trakk seg oppover senere i svangerskapet, men hvis den ikke gjorde det så ville det bli keisersnitt ved fødsel. Er det noen større sjangs for å abortere da morkaken ligger sånn? eller for at den kan løstne ? har 3 barn fra før, men har hatt 5 spontanaborter også så jeg er så redd for at det kan gå galt igjen. aborterte senest i juli i år, var da 20 uker på vei, da også hadde jeg sånne blødninger rett som det var. og da var også alt ok på ultralydene jeg var på.
prøver å være optiist og tror at det skal gå bra denne gangen her. men jeg blir like redd hver gang jeg ser at jeg har blødd.
Noen som har erfaringer med dette ?

MayaM
03-10-2002, 00:42
Jeg hadde delvis foranliggende morkake ved UL i uke 20.

Har ikke hatt noen form for blødninger i løpet av svangerskapet.

Måtte inn igjen til kontroll i uke 32, og da hadde morkaka mi flyttet seg akkurat nok til at jeg får føde. Men den ligger fortsatt litt lavt, så jeg har bare fått beskjed om å komme rett på føden hvis jeg begynner å blø eller får veldig vondt i magen.

Jeg har ikke merket noe til at morkaka ligger slik jeg, og ikke har det skapt noen problemer for meg heller.

Vet ikke om dette var til noen trøst....

Nikken
03-10-2002, 00:49
Hei Mor til 3!

Jeg har også foranliggende morkake og er nå 32+4. Det blir keisersnitt hvis den ikke flytter seg - skal på ny UL neste uke. Morkaken har ligget lavt hos meg hele tiden, men jeg har ikke hatt noen blødning.
Jeg har som Maya fått beskjed om å kontakte lege/sykehus dersom jeg får blødning.

Jeg regner med at du får hyppig oppfølging ettersom du har hatt 5 spontanaborter?!

Ønsker deg lykke til!

Vianne
06-10-2002, 20:24
Hei!

Jeg har ingen erfaring med dette selv, men jeg var samtidig på sykehuset med ei jeg kjenner, som hadde morkaka foran livmora.

Hun måtte være på sykehuset i tre uker, det ble visst sett på som ganske kritisk, og barnet ble tatt med keisersnitt to uker før tiden.

Hun hadde hatt mye blødninger, derfor var hun mye ut og inn av sykehuset.

Men hun fikk en kjempeflott gutt!

Lykke til!