PDA

Vis full versjon : Hjeeeelp! Har spist rosa kjøtt...

Pippilotta
16-11-2003, 13:14
Oppdaget litt for sent under en middag i går kveld at oksekjøttet var langt mer rosa enn jeg foretrekker når jeg er gravid... Er det grunn til bekymring?? Er så redd for å smitte fosteret med toxoplasmose... Når kan jeg teste meg?

Noen som er blitt smittet under svangerskapet? Gikk det greit?
Regner med at de fleste av dere har gjort samme "tabbe" som meg, og det går jo heldigvis bra med de fleste.

€Tutte€
16-11-2003, 13:17
Jeg har gjort samme tabbe maaange ganger :)

Er fortsatt frisk :klapp:

Leah
16-11-2003, 13:21
Tror du kan det ta helt med ro! Bare ikke gjør det til en vane...;)
Hvis du tenker sånn at du har spist alle de fy-tingene ellers når du ikke er gravid,og du ikke har fått toxosplasmose enda,får du det sikkert ikke ved å spise rosa kjøtt EN gang nå. Det beste er jo selvfølgelig å holde seg unna alt sånt,men jeg må innrømme jeg spiser salami en gang i ny og ne jeg... :p

Klem Leah 17+4

Olivia
16-11-2003, 13:33
Slapp av, sjansen for å bli smittet er veldig liten:)
Tenk på alle de gangene du har spist rosa kjøtt, jordbær, uvaskede grønnsaker/frukt osv.... før du ble gravid og aldri har blitt smittet av toxo. (regner med du vet at så lenge du har hatt det før så er det ingen fare?)
Hvis det bekymerer deg mye, så er det to uker fra du ble utsatt for smittefare til du kan testet.
Jeg var i syden nå nettopp så jeg tok en ekstra prøve 2 uker etter at jeg kom hjem. Var i thailand i fjor da jeg var gravid, gikk bra det også. Ute på reise er jeg veldig nøye med hva jeg spiser, men her hjemme er jeg ikke overnervøs. Jeg har jo tross alt ikke klart å bli smittet på mine 25 levår, jeg t.o.m.oppvokst på gård med masse dyr+++
Jeg tror sjansen for å bli smittet av litt rosa kjøtt er minimal.

Ta en tlf til legen eller ta det opp på neste kontroll. Det har helt sikkert gått bra:stakar:

nurket
16-11-2003, 13:56
Du kan bare ta det helt med ro Pippilotta, sjansen for at du blir smittet av en slik liten glipp er MINIMAL.

Jeg har spist rosa kjøtt dette svangerskapet jeg + uvasket frukt/grønt (ikke alltid man husker på sånne ting) :uff: Var også i Syden og spiste ALL mat der uten å bekymre meg noe for toxo.
Legen så ikke behovet for å teste meg når jeg kom tilbake derfra heller....

:klemmer:
32+0

Olivia
16-11-2003, 14:36
nurket; Det var jo litt rart at legen ikke mente du trengte test etter sydenturen, der er jo smittefaren langt større enn i Norge (IKKE for å skremme deg altså) Jordmoren min forige svangerskap spurte om jeg hadde vært mye ut og reist tidligere, noe som jeg har... Hun var nesten sikker på at jeg ville teste positivt pga det. ..men det gjorde jeg altså ikke. Det var hun som anbefalte testing etter Thailand turen. Denne gangen var det legen som mente jeg burde teste etter sydenturen.....

Tidl. bruker
16-11-2003, 16:34
Virker som om jordmødrene er mye mer redd for denne toxo-smitten enn legene. De fleste jordmødrene advarer mot å reise til syden når man er gravid, men spør du en lege vil han/hun si at det er bare å reise. Kun ta de forhåndsreglene man ville tatt her hjemme. Jeg har enda ikke blitt smittet av en sydentur, så hvorfor skulle jeg det nå?

Olivia
16-11-2003, 17:02
Jeg er absolutt ikkk hysterisk eller noe, men syns man bør ta en test etter en sydentur. Det er jo bare en blodprøve som kan legges til en vanlig kontroll. Har man blitt smittet, får man antibiotika og sjansen for at barnet tar skade er omtrent lik 0.
To av tusen gravide blir smittet under svangerskapet, og bare 20-30% av disse overfører smitte til fosteret. Sjansen for smitte er ekstrem liten, men jeg ser dermed ikke noen grunn til å ikke ta en liten blodprøve hvis det kan forhindre at barnet mitt får varige skader.