Vis full versjon : Beef Jerkey
Hei!
Noen som vet om man kan få tak i beef jerkey (tørka kjøtt) noe sted i Norge? Har ikke funnet det... Søkte på nett og fikk opp masse nettsteder i USA, sendte mail til et av de og spurte om de sender til Norge, men har ikke fått noe svar (etter 3-4 mnd..)
Har sååå lyst på beef jerkey, det er jo så godt!!! :yiiha:
Tidl. bruker
17-11-2003, 10:29
Dra til en ultra butikk og spørr, de lover jo at de kan skaffe deg alle varer du ønsker på under 48 timer, hvis ikke så får du den når den kommer el...... Det synes jeg høres ut som en lur ide! Er det ikke noen ultra der du bor, så ring til den nærmeste!
Åh, det har jeg aldri hørt om! Artig "løfte" da!! :) Nå bor vi langt uti gokk, så aner ikke hvor nærmeste Ultra er.. Finnes det nord for Trondheim i det hele tatt? Hvis ikke er jeg ca 55 mil fra nærmeste Ultra-butikk....! Hehe!
*Martine*
18-11-2003, 02:03
Har du ikke slekt ol som kan sende deg dette da om det er så super viktig;):kidoki:
Jeg fant det faktisk av alle plasser i Trysil i påsken!!! På en Statoil bensinstasjon!!
Jeg også elsker beef jerkey og kjøpte meg noen pakker da, men angrer på at jeg ikke kjøpte flere!!! Jeg bor nemlig i Bergen!! Har ikke funnet det noen annen plass :sint:
Spiste mye beef jerkey når jeg var i USA, nam nam...
Skulle visst ikke ha sett dette innlegget, nå kommer jeg bare til å tenke på beef jerkey :p
Vet ikke om det er et spesielt kjøtt man lager det av, men da jeg jobbet i Dyrebytikk for mange år siden kjøpte vi store sekker med tørket rent oksekjøtt.
Vet det var mange jegere som brukte det på jakt til bikkjene(oppblødt) og som godbiter.
Det var Gilde som lagde det.
Var det Norsk Dyremat som vi kjøpte det av :hm:
Husker i hvertfall at det var en Gilde bil som leverte, sammen med frossen hundemat mm
Butikken jeg jobbet i heter Aquarium AS og du kan helt sikkert ringe de og bestille/høre mer om hvordan kjøtt det er
Mathilde74
24-11-2003, 20:48
Jeg har også lett etter det. Fant ikke så jeg laget selv.Det finnes kjempemange gode oppskrifter på nettet.(amerikanske sider)
Så fant jeg Skjåk Tørket kjøtt. Det er kjempegodt,men dyrt.
Kan bestilles her: http://www.skiaker.com/
Du kan få tak i det i nesten alle utenlandske forretninger som for eksempel i thaiforretninger er det beef yerkeys. Forloveden min skal skaffe litt så jeg får smakt litt og se om jeg syns det er etende. :klapp:
:baby:
:gal2: :birth:
Bare lurer jeg.... så tørket kjøtt er ikke farlig på noen som helst måte for hverken foster eller mor??
Siden en masse annet ukokt osv. kjøtt er farlig mener jeg.
Klemmer fra Fantasi&:baby: i magen som er ventet
14jan(mens termin)
23jan(ultermin)
MysticalSaga
14-12-2003, 00:54
Opprinnelig melding fra Fantasi
Bare lurer jeg.... så tørket kjøtt er ikke farlig på noen som helst måte for hverken foster eller mor??
Siden en masse annet ukokt osv. kjøtt er farlig mener jeg.
Klemmer fra Fantasi&:baby: i magen som er ventet
14jan(mens termin)
23jan(ultermin)
Ja jeg stusset litt på dette jeg også. Nå er det jo sånn at man ikke kan spise spekemat og alt kjøtt som ikke er varmebehandlet. Og beef jerkey er jo tørket kjøtt.
Beef yerkey er spekemat og det skal en ikke spise under svangerskapet.
Det er jo råttent og tørket kjøtt...så det sier seg sjølv :)
Ville ikke gjort det om jeg var deg.
en vet aldri hvor "sikker" og hygienisk den er-spes om den er laget i et annet land.................
Da har man ingen garanti......
Good luck
snartseks
19-12-2003, 08:05
Heka; det er vel rått, ikke råttent - håper jeg ;) :D
For at spekemat skal bli spekemat så må den gjennom en modningsprosess-råtningsprosess....for å bryte ned muskulaturen i kjøttet- I Norge er de veldig flinke med hygiene under denne prosessen og tar stikkprøver ganske ofte men derimot i andre land.........
En kan ikke helt stole på imporerte kjøttvarer altså-det ville ikke jeg gjort.
:) Vær forsiktig!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.