PDA

Vis full versjon : Hadet bra lille kreftpinne

Nala
21-11-2003, 15:46
Jeg testet positivt om mandagen, på tirsdagen begynte jeg med å slutte å røke. Fra 15 om dagen til 4...
Har bestemt meg for å være helt røyk fri etter en uke.
Jeg røyker nå prince ultra mild, er den "sunnere", eller er den like skadelig? Røyk er røyk lissom...

Det som gjør dette vanskeligere for meg er at det ennå ikke har gått opp for meg at jeg har :baby: i magen. Men jeg kan jo ikke vente helt til det går opp for meg heller!?!

Er det noen som har noen tips til meg om åssen dere sluttet å røyke...

MysticalSaga
21-11-2003, 15:59
Gratulerer med positiv test da. :D Syns du er flink som har trappet ned så mye alt jeg. Den mildeste røyken er jo best etter hva jeg har hørt. Meld deg på et røykeavvenningsprogram. Da blir det lettere og følge med på fremgangen og litt lettere iom at man har noe å gå etter.

piazava
21-11-2003, 16:42
Jeg sluttet å røyke både da jeg oppdaget at storebror var på veg og nå.

Begge gangene gjorde jeg det med å endre rutiner; alt jeg forbinder med røyk bytter jeg ut med noe annet.

Eks
kaffe + røyk - drikker nå te
cola light + røyk - drikker nå farris /annen brus
røyk etter middag - finner på noe annet i stede for å sette meg ned ( som jeg gjorde når jeg røkte)

I tillegg til dette spiste jeg Dent hver gang jeg ble røyksugen. Det gikk vel et par pakker (Dent) om dagen den første tiden, men det roer seg etterhvert :D :D :D

Vel dette var prinsippet som gjorde at jeg klarte å slutte begge gangenen. Håper det kan være til noen hjelp.

Nuta
21-11-2003, 17:00
Syns du er kjempe flink:klapp: stå på!!
Jeg slutta selv etter å ha fårr blått kryss:D

Nann
21-11-2003, 17:04
Gratulerer Nala!:klapp:

Det er kjempebra at du har bestemt deg for å slutte, og at du allerede har trappa ned så mye.

Jeg leste boka "Endelig ikke-røyker" av Allen Carr når jeg bestemte meg for å slutte. Den har vært til kjempegod hjelp for meg ihvertfall, og mange andre jeg kjenner. Jeg har savna røyken mye mindre nå enn sist jeg slutta. Anbefales!

Du kan bestille den fra Bokkilden til 198,- (så vidt jeg husker).

Lykke til!

:kidoki:

Ela
21-11-2003, 17:17
Gratulerer med:baby: i magen!

Synes du er kjempeflink som jobber med å slutte å røyke. Det går også ann å snakke med legen sin om røykeslutt (råd, tips om kurs eller annet) dersom du trenger litt mer oppfølging. Dette klarer DU!!!!!!!!!!!!!!

Klem Ela

Nala
21-11-2003, 22:23
Takk for oppmuntrenede mld. er innstilt på at dette skal jeg klare.
Skal vakse røyken ut av kjøkkenet i morra(har bare røykt på kjøkkenet)
Er så heldig å ha en super samboer som ikke røyker når jeg er til stede, og er villig til å slutte sammen med meg hvis det blir for tøft.

Kommer akkurat fra et vennepar som ikke røyker, og da blir det jo ikke til at vi går ut å røyke lissom.

Prøver å tenke på den lille inni magen som fortjener en sunn start på livet inni magen.

Hei Nuta!
Du har termin på bursdagen min...:)

twix
21-11-2003, 22:26
Jeg vil anbefale boka til Allen Carr, den har absolut hjulpet meg! Gatulerer med Sv.skapet forresten!!!!

Mammama
21-11-2003, 22:43
For meg hjalp det å tenke: "Jeg skal i alle fall ikke ta denne røyken, kanskje neste røyk, men ikke denne jeg nå har lyst på". Røyksuget kommer jo gjerne plutselig, men det går over på noen få minutter til å begynne medmen det tar ikke lange stunden før man nesten ikke tenker på røyk mer.
1. uken synes jeg var værst, så kom en periode med øket sug etter 3 uker, deretter etter 3 månder. Men det jeg merker når jeg skriver dette er at nå er det utrolig lenge siden jeg har tenkt på røyk! Jippi :)

Til å begynne med kunne jeg ikke tenke at det å slutte var for alltid, det var for lang frem. Men det hjalp veldig å tenke at jeg slutter ikke bare for meg selv, dette er for å gi babyen de beste forutsetningene for hele resten av hans liv! Da følte jeg meg litt for egoistisk når jeg hadde lyst på røyk, og lysten forsvant fortere. Nå synes jeg bare at røyk stinker, og håper jeg klarer å la være å begynne å fest-røyke igjen. Det er sånn det har skåret seg før.

Har forresten også hørt at boken "Endelig ikke røyker" skal være utrolig bra. Ikke godt skrevet, men veldig motiverende!

Lykke til, og så synes jeg du har vært flink som har klart å trappe ned såpass som du har. Keep up the good work!

Carnita
21-11-2003, 22:56
Jeg har også lest boken til Allen Carr og vil som de andre her absolutt anbefale den! Den har om ikke annet gitt meg mange gode grunner til IKKE å begynne å røyke igjen! Og det er jo der utfordringen ligger da..

Ellers så var jeg så heldig at mannen sluttet 3 uker før meg, og hans bror noen uker før det igjen. Vi snakket en del om det og sånn, og det gjorde godt å ikke være alene om det. Dele erfaringer som det så fint heter. Så du bør absolutt få samboeren din med deg på sluttingen! Det blir jo også en slags "konkurranse" da, hvem som klarer å holde lengst ut.... Og når du først har vært uten røyk lenge, er det jo ingen vits i å begynne igjen...

Ellers så er jo alltid penger et godt motiv da...... Vi har hver uke lagt vekk 200 kroner hver, såkalt "røykepenger". Disse er å se på som en belønning og vi kan bruke dem til å unne oss all slags tull og fjas som vi ellers ikke hadde hatt samvittighet til å bruke penger på...

Jeg har nå vært røykfri i over 8 måneder!

Ønsker deg lykke til! Og glem ikke at de fysiske abstinensene går over på noen dager, resten er "bare" psykisk!

DrBabe
22-11-2003, 19:39
Kjempeflink du er som skal slutte!!! Bare et lite tips som du kanskje (kanskje ikke) har behov for. Dersom du er i ferd med å sprekke på ett eller annet tidspunkt, så ty heller til en røyketyggis enn en røyk. Du får i deg samme nikotinmengden, men "slipper" alle de 1001 andre kreftfremkallende stoffene. Selv Gro Nylander har skrevet at det er et lite hakk bedre å tygge tyggis enn å røyke, men at målet selvsagt må være å slutte helt med all nikotin.

Nicotinell med fruktsmak smaker best, synes jeg. Hold deg laaangt unna de derre firkanta Nicorette-tyggisene i hvert fall. Blæh!

Lykke til, hilsen ex-røykeren DrBabe, som nå er 19+3 på vei.

Gulrotklara
24-11-2003, 19:51
Detta klarer du snuppa;) ;)

Og gratulerer nok en gang med :baby: i magen. Velkommen etter :woohoo:.

lille ville
11-12-2003, 13:05
Bare stå på!!!! Jeg har vært storrøyker siden jeg var 15....(er 28 nå) Har prøvd mange ganger å slutte før, uten suksess. Men nå har jeg vært røykfri siden mai (snart 8 mnd):klapp: Jeg kan nesten ikke tro det selv..... For meg var det bare med tanken på å få en liten baby med f. eks astma, eller en nyfødt unge som lukter røyk som fikk meg igjennom dagene. Jeg har bestandig syntes at å se en gravid dame røyke er helt :bonk: . Tror det er veldig viktig å bryte vanene. Jeg har f.eks også slutta med å drikke kaffe. Har forretsen oppdaga at jeg har mye mere tid etter at jeg stumpa røyken... All den tida jeg bare satt i sofaen å røyka, går nå til litt mere konstruktive ting :D (Har litt mindre rot nå)
Lykke til og vær sterk!!!!!:findag:
Klem fra lille ville

Frostiz
02-01-2004, 09:38
Du er kjempeflink!!!:klapp:

Hvordan går det nå da,en stund siden innlegget ble skrevet..?

Jeg sliter selv med å slutte nå...slutte HELT alså,for jeg har trappet ned..men de 2-3 røykene som er igjen om dagen får jeg bare ikke til å slutte med..!!!:p :sint: :(

Skulle ønske samboen kunne ta litt mere hensyn..i første rekke er han vertfall begynnt å ikke spørre om jeg skal være med ut..men han kunne ikke tenke seg å slutte/trappe ned med meg denne gangen heller...?!? Jaja...

Får kjøpe meg noen pastiller å spise på,for slutte å røyke...DET skal jeg!!!!!!!!!!!!:D

lille ville
02-01-2004, 11:36
Jeg er fortsatt helt røykefri!!! Og er veldig stolt av megselv.... Mannen min røyker fortsatt, men det plager meg ikke så mye. Det som kanskje er vanskeligst, er vennene våre... Etter at det ble røykefritt i stua, får vi nesten aldri besøk. Og vi som har en romslig og koselig terasse med blomster og fine terasse møbler og alt mulig... Og her hvor jeg bor, blir det aldri under 15º. (plussgrader) Dette er ganske trasig:leiseg: Jeg har under 2 uker igjen av terminen og farter ikke sååå mye rundt lengre... Men uansett føler jeg meg kjempebra!!! Jeg er så glad for at jeg greide å slutte!!! Og spesielt når jeg tenker på lille knøttet Så bare stå på, Frostiz!!!! Vær sterk, du har mye å vinne og ingenting å tape!!!! Skriv gjerne igjen, det kan være hjelpsomt og ha en e-venn i samme båt!!!!
Stor klem fra lille ville
:findag:

Frostiz
30-01-2004, 21:42
Så først svaret fra deg nå jeg...:uff:
Men nå har du vell født så nå er du vell kanskje ikke så mye på nett. Jeg får si at jeg desverre røyker fortsatt da..det er ikke mye men nok da får jeg si..! (0-3dgl)
Prøver i flekkene å slutte helt,men det går ikke. Har vært uten i en uke på det meste..menne :p

Så sånn er det :uff:

Tingeling 27
04-02-2004, 23:54
hei:)
jeg sluttet å røyke med en gang jeg fant ut at jeg hadde bebis i magen:)
det var hard,men nå har jeg vært røykfri i 2 uker.
man må liksom bare bestemme seg for å slutte,og gjøre det med en gang...det hjalp på meg iallefall:findag:

Vilaela
13-02-2004, 04:17
Nå har jeg vært uten røyk i to dager. Synes det faktisk er bra
at kjærsten fremdeles røyker for da kan jeg bli med ut og få frisk
luft også kan ha puste litt på meg.....

Har - i motsetning til en av dere - hørt at det er nesten værre
med nikotintyggegummi....fordi det er nettop nikotinen som
skader barnet og det er lett å få i seg for mye.