Vis full versjon : Om vanndrikking:
Polyanna
14-08-2002, 16:18
Mannen min sendte meg denne linken, fordi jeg har klagd litt på at jeg sikkert ikke drikker nok vann (drikker vel alltid minst 2 liter til dagen, men 4 liter, DET klarer jeg ikke!)
Dette gjelder jo ikke akkurat gravide, men til ettertanke likevel? Når kroppen har en så fin signalmekanisme som heter "tørst" så er det kanskje greit å høre på den?
I tillegg er det verdt å merke seg at å TYNE i seg vann IKKE er bra! Nylig døde 3 soldater i USA av overdreven vanndrikking. Mer enn 6-8 liter til dagen KAN være dødelig. (Som kjemilæreren sa: ALT er giftig, det er kun snakk om mengde...)
Artikkel i Aftenposten i går:
http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/article.jhtml?articleID=380261
ja denne artikkelen er svært gammel. leste den i fjor. siden jeg jobber i helsekost får jeg tilsendt slike artikler hele tiden. det er spesielt GAIA instituttet som mener dette. dersom du kjøper et produkt av GAIA merket, feks amino-slim eller suco bloc, står det at du skal drikke lite vann, helst ikke mer enn 2-3 glass daglig.
jeg syntes dette hørtes vanvittig ut, og sjekket det opp. det høres faktisk logisk ut når jeg tenker på det, for hva gjorde de i steinalderen? gikk med vannflaske overalt? tror ikke det nei hihi.
jeg tror ca en halv til en liter er nok, selvfølgelig avhengig av hvor mye fiber man spiser. da MÅ man ha nok vann.
GAIA mener også at økt forekomst av cellulitter er en naturlig forklaring på for mye vann. det hoper seg opp. det er jo kjent at vanndrivende midler kan få cellulitter til å forsvinne:)
Da kan jo jeg ha litt god samvittighet, har ikke vært de flinkeste på den fronten, nei. Drikker helst når jeg er tørstig :p .
T-10
Og så kjem det an på saltmengden i maten, jo meir salt ein et, jo meir vatn er det bra å drikka....Trur me et litt for mykje salt i dag, og treng kanskje litt meir vatn enn dei gjorde i steinalderen? Men alt med måte sjølvsagt.
Rart det med cellulittar; blir jo alltid anbefalt (i alle slags medium)å drikka mykje vatn for å få dei til å forsvinna :???:
Hmmmm... tror jeg drikker MINST 4 liter om dagen . men føler meg ikka akkurat dødssyk :lol:
Vimsen T-20
Drikker akkurat så mye jeg lyster, i varmen som har vært har det lett gått med 2-4 liter,men nå, tja,en ca 1-2 liter om dagen?
Drikker jo masse juice o.l. også, det hjelper jo på.
Det er jo mengden væske som er viktig?
ikke lett å bli klok på alle disse utsagnene :???:
Klem Anne M + lillegutt 33+5 :baby:
Drikker nok alt for lite jeg..toppen 2 liter om dagen. Men så er jeg ganske lita da, får bruke det som unnskyldning:p
Men det er vel egentlig ganske viktig at man får i seg NOK væske når man er gravid? Hvordan vet man egentlig at man får i seg nok??
Tidl. bruker
14-08-2002, 17:46
Nå fikk jeg god samvittighet - har nemlig aldri vært flink til å få i meg "nok" væske.
...men jeg drikker når jeg er tørst.
Hvis du ikke drikker nok vann, blir du tørst, slapp eller får hodepine.
Cellene i kroppen består nesten utelukkende av vann. Antall celler er uavhengig av hvor mye vann du drikker, men drikker du fpr lite kan det bli for lite vann i cellene, de jobber dårligere og forbrenningen din går ned.
Vi bør drikke mer nå enn de gjorde i steinaldren da maten vi spiser nå inneholder mange tilsetningsstoffer som kan hope seg opp i kroppen. De bør "skylles" ut med vann.
I steinalderen drakk de heller ikke kaffe, som er veldig vanndrivende.
For mye salt og kunstige tilsetningsstoffer binder vann i kroppen, slik at cellene ikke kan nyttiggjøre seg det. Vann er derfor vanndrivende!
Cellulitter har ikke sammenheng med hvor mye vann man drikker, det er noe kvinner får, og gjerne mer jo feitere du er. Har dere noen gang sett en mann med appelsinhud?????
Håper dette var litt oppklarende om vann? Ellers er jeg helt enig med de andre: ikke bli hysterisk, det holder å drikke når man er tørst eller føler for det.
Klemz fra I am 5+2
ja du har et poeng der, vi spiser mer usunt nå, og har mer behov for å skylle systemet ut:)
men cellulitter har ingenting med fedme og gjøre. de fleste kundene mine som slitermed celulitter er syltynne. min mor er tynn og har celulitter, min svigermor er smellfeit og har ferskenhud. det er feigt. men jeg lurer på hva celulitter egentlig kommer av da? Jeg tror det KAN ha sammenheng med vann, det er jo som jeg sa, kjent at VANNDRIVENDE midler kan ha effekt på celulitter. og d amener jeg feks brennesle, kjerringrokk eller et produkt med disse urtene.
klem Iset
Har hørt at menn ikke får cellulitter jeg... Bare oss kvinns :)
ja menn har ikke anlegg for celulitter. har sett menn som er like fete over baken og lårene som en fet kvinne, men de har ikke celulitter. feigt.
På Libra-kurset mitt fikk jeg høre at 2 l om dagen var bra, og mer om sommeren og når man trener. Men man skal ikke på død og liv tyne i seg mest mulig vann, for da klarer ikke kroppen å holde på de vannløselige vitaminene.
Divine
Ok, du er eksperten, stoler på deg! :)
Men det er uansett rart at cellulitter ikke eksisterer hos menn?!?
Klem, I am
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.