PDA

Vis full versjon : Vitamintilskudd???

Mathilde74
27-11-2003, 11:12
Hei. Jeg lurer så på om jeg tar for mye eller for lite vitamintilskudd.
Har kjøpt Nycoplus Gravid og tar to tabletter som det står på pakka.Holder dette? Trenger jeg å ta noe mer? Det er nok folat i den.
Skal ikke til legen før om 1 1/2 uke.

Håper noen kan hjelpe meg.

linnsen
27-11-2003, 14:08
Hei!
Når du tar den dosen som står anbefalt på pakken, så kan du regne med at det er nok. Hvis ikke det er ting du vet om ved din helse som tilsier at du skal ta mer....?
Men er du normalt frisk og rask, som man sier, og viktig: spiser variert og i hvert fall litt sunt :), så tenker jeg du er dekket opp, jeg. Og du vet, fosteret forsyner seg av det h*n trenger, så du skal ikke bekymre deg for at spiren får mangelfullt kosthold med det første.

Lykke til!
:) linnsen

Iset
29-11-2003, 12:23
tror ikke du hadde fått så mange gode råd av legen, de kan lite og ingenting om vitamintilskudd. skjønner ikke hvorfor alle tror legene er allvitende her. de lærer ingenting om det i utdannelsen sin (noe de burde).
du KAN godt ta mer, men spiser du sunt trenger du det sannsynligvis ikke. men det er flott at du tar tilskudd, for fosteret tar det h*n trenger, men har du for lite næringsstoffer så går det utover deg , og det er jo ikke noe moro;)

klem fra Iset

oupsi!
08-12-2003, 19:36
Spiser du vanlig variert mat så burde du ikke trenge noe utover dette.

Vær forsiktig med å ta mange ulike tilskudd. Grensen for a-vitaminskader på fosteret er bare 4-5 ganger anbefalt dagsinntak, så marginene er ikke så kjempestore.

Selv tar jeg tran og b-vitaminer, og spiser vanlig, variert sunn kost.

Iset
08-12-2003, 19:43
du er her også ja;)

heka
19-12-2003, 02:56
En skal helst ikke ta "syntetiske" vitaminer.
De er ikke fullverdige vitaminer som kroppen tar opp og bruker maksimalt av.

Jeg bruker "Bio-Balance" fra Bio-life som jeg har kjøpt på helsekosten.Den koster ca 220 kr og er verdt det fordi:

Inneholder:
. Lettopptakelige vitaminer
. Mer enn 60 mineraler og sporstoffer
. inneholdet er i naturlig form (IKKE syntetisk)
. planteekstrakter
. noni ekstrakt
. bare vegetabilsk innhold
++++

Hvem kan bruke Bio-Balance?

Gravide
Laktoseintolerante (inneholder bare vegetabilsk glycerin)
glutenallergikere
inneholder ikke gjær
diabetikere

PLUSS! Dette er veldig viktig! siden alle desse stoffene "forgifter" kroppen vår.
Fri for følgende

voks,stearinsyre,
laktose,gluten
fyllstoffer
bindemidler
fargestoffer

Jeg tar 2 kapsler av de og 2 kapsler av "eskimo-3" som er naturlig stabil omega 3 fettsyrer
De kjøper jeg 'og på helsekosten og de er bedre enn "billig alternativene" som en kjøpe på dagligvaren.

Eskimo-3 inneholder IKKE - miljøgifter som kvikksølv,bly og DDT

Som dere ser så er jeg veldig "IN" i kostholdog ernæring
Jeg vil at ungen min skal få et god start på livet og derfor avgiftet jegmeg flere ganger før jeg ble gravid og sluttet med røyk,alkohol,kaffe,raffinert sukker,og alt anna som er giftig for kroppen.

Lykke til jenter og håper dere synst dette var intr ;)

Iset
19-12-2003, 10:32
:klapp: du er jo knallflink!!!!!!!!

heka
19-12-2003, 19:35
Synst du det Iset??? :uff:

Tusen takk! Jeg synst at det er viktig å være klar over ka en putte i seg...... industrien vil tjene mest mulig penger på oss-på bekostning av vår helse da.
Det er no DRIT!

God Jul ;)

Iset
19-12-2003, 22:15
jepp:) jobber i helsekost selv, og der er vi veldig bevisste på organiske tilskudd, vi selger flere produkter av firmaer som produserer syntetiske tilskudd, men ALDRI syntetiske vitamintilskudd (med unntak da, som feks C og B vitaminer).

visste du at feks Møllers tran inneholder syntetiske vitaminer? når de varmebehandler tranen for å fjerne miljøgiftene, ødelegges vitaminene, så de må tilsettes kjemisk.c:uff:

heka
24-12-2003, 00:19
Iset:

Gjør du det???
Så GØY!!! Da kan vi diskutere MYE!! :)
Endelig noen her som kan noe om kosthold og ernæring!*Jipppiiii*
Føler at "alle" andre driter i alt og alle-og det aller viktigste i seg sjølv!!

De driter i om det er syntetisk,organisk,økologisk,antibiotika,mijøgifter ++++

De gir tilogmed kjæledyra sine drittmat! som f.eks mat fra dagligvaren og europris!!! det skal være BILLIGST mulig.........thats it-tenker ikke på "er dette bra for katten-eller hunden eller uannsett ka dyr det måtte være" MEN det er BILLIG og det er DYREFOR! ÆSJ! Det blir jeg lei meg av altså-ja rett og slett..... Det erno hærk.

En skal ikke forvente seg en topp helse om en ikkje kan en drit om kosthold og velger det billigste og enkleste hver gang........Det blir FOR enkelt igjen...

Jaja.......... dette var GØY!

Iset
24-12-2003, 01:09
jepp har "kranglet" mye med folk som ikke forstår viktigheten av tilskudd i dagens samfunn. ikke er jeg ute etter å selge noe heller, for jeg driver ikke butikk selv. :uff:

og det med dyremat kan jeg skrive under på. jeg skjønner ikke hvordan folk kan ha dyr og drite i hva de forer dem med. vet de ikke at vanlig boksemat feks, inneholder rundt 80 % VANN??? dvs at de får nesten ikke næring i seg.

jeg gir kun spesialfor fra dyrlegen. konsekvent! han får jo litt fisk og godsaken utenom da, men bare i helger og høytider :lol:

antibiotikaen er jo en hel diskusjon i seg selv. jeg skjønner ikke at legene ikke skriver ut probiotika sammen med antibiotikaen. de vet jo at antibiotika ødelegger hele tarmfloraen, og fremkaller soppinfeksjoner og mageproblemer. men det er vel fordi pasientene da kommer tilbake og skal ha kur mot det og, så tjener de enda mer penger
:uff:

heka
26-12-2003, 18:04
Iset

Du er fra nå av yndlingen min på snartMamma!! ;)

"Vanlige" folk vet ikke dette-mange leser det en eller en annen plass men bryr seg ikke...
Dessuten reklamerer legen og næringsmiddelindustrien for usunn mat og drikke. De vil bare selge og "misbruker" smakssansene våre når de skal selge oss et produkt.
Altså det skal være godt for ganen-og dårlig for kroppen.
Da tjener de mest penger på oss. for da har vi havnet inni sirkelen-

Der kommer soppen og antibiotikaen inn.
Der er enkelte som jeg har diskutert med som forsvarer det med antibiotika og sopp-Forstår ikke at de "tør" det engang.............*hrrrmfff*

Jeg er lakto ovo veggis og er overbevist om at det har hjulpe meg med helsa mi.
Jeg er så og si aldri syk og blir jeg syk en gang iløpet av året så er ikke det verdens undergang for det viser jo bare at kroppen min fungerer som den skal ;)
Har heller ALDRI sopp lenger!
Før var jeg SÅÅ innmari plaget med sopp og legen ga meg antibiotika gang på gang...pga infeksjoner i hals-øre.
Så var det soppen da....som ALDRI forsvant.
Jeg stoler ikke på skolemedisinen.

Det mest latterlige er det med kreft og skolemedisin.........hehehe
De er så inngranskauen teite!!
De tror at de kan fjerne en svulst ved å operere og sier at "den kommer igjen".....
Svulst kommer av at kroppen ikke klarer å kvitte seg med all giftstoff/miljøgifter som har hopet seg opp i kroppen og dermed må kroppen prøve å kvitte seg med den på en annen måte enn ved å utskille den via urin,avføring,hud osv.
Dermed kapsler kroppen inn all giften.og voila! man har en svulst.....så egentlig er alle svulster ondartet-avhengig av hvor konsentrert giften i svulsten er.....og om den "lekker"

Derfor renser jeg kroppen min en gang i blant og er obs på å leve "reint og sunt"-HARMONI-en lukter godt,en føler seg topp,en har ikke ekstra kilo,en er FRISK og oppegående-Det er det vi er skapt til for å være.

Kattene mine får bare mat fra veterinær og kokt sei,tørka fisk som snakcs eller vitaminsnakcs for katter ;)
Og ALDRI melkeprodukter for det er jo for kalven til kua ;)
Inneholder mye kasein og laktose-som hverken er godt for mennesker eller dyr (utenom det dyret som produserer melka da)

Jeg blir veldig irritert over det der med barn og allergi
Ingen i familien vår har eller har hatt allergi!
Vi fikk ikke kumelk som barn og spiste kjøtt 2-3 ganger i mnd.
Mor vår har alltid vært flink med å ha oss ute i frisk luft og passet på at det ikke var fukt ogsopp i huset.
Vi fikk veldig lite "ferdigmat" og godteri som barn-det var snakk om en sjokoladebit i jula og tørka frukt ellers.

MEN derimot mine søsters barn fikk morsmelkerstatning,kjøtt,kumelk,godteri,saft,lite frukt og grønnsaker. Både mor far og den første ungen som fikk morsmelkerstatning til han var over et år er overvektige.
Alle barna har allergier og astma.
TRIST?? Jepp!

Jeg skal IKKE gi ungen min noe av det der!
Det er ansvaret mitt å holde ungen frisk til han/hun kan ta vare på seg selv........ Bygge et godt grunnlag og gode vaner.

Det var det jeg hadde for i dag ;)
God Jul ISet

Iset
26-12-2003, 22:58
er veldig enig i alt du skriver, men jeg gir desverre ungen min mme )morsmelkerstatning, da jeg ikke kan amme. har prøvd iherdig i over 8 uker fra fødselen, men det gikk ikke. hun er prematur (født i uke 34+3) og nektet å ta brystet til tross for timesvis med forsøk hver eneste dag. i tillegg pumpet jeg meg timesvis, men fikk ikke ut mer enn ca 10 ml tilsammen fra begge brystene, og da gadd jeg ikke mer. har iallefall prøvd:( håper ikke hun blir overvektig.... men vi lever sunt hjemme da....

i tillegg tror jeg blodtypedietten har noe for seg. jeg er nemlig blodtype 0, og la på meg 30 kg da jeg ble vegetarianer for snart 7 år siden. fikk i tillegg migrene, og diverse helseproblemer. da jeg begynte med kjøtt igjen da jeg var 2 mndr på vei (fikk sinnsykt trang, har aldri kjent slik før, skummelt nesten) forsvant hodepinen, og jeg ble kvitt endel problemer. i tillegg la jeg ikke på meg mer enn 13 kg under svangerskapet og det var nesten bare vann. en uke etter fødselen veide jeg mindre enn det jeg veide da jeg ble gravid.

mens ei venninne av meg som er blodtype A (de skal ikke ha kjøtt, mens blodtype 0 skal ha det) ble kvitt alle sine helseproblemer (migrene, kramper, utslett osv) da hun ble veggis. så jeg tror nok det har noe for seg. noen skal ha kjøtt mens andre ikke skal ha det.

men jeg mener iallefall at vi MÅ ta kosttilskudd, uansett hvor sunt vi tror vi spiser. for både frukt og grønnsaker (og IALLEFALL de som ikke er økologiske) inneholder ikke så mye næring som før. dessuten trenger vi ekstra vitaminer og mineraler nå pga økt forurensning, stress, osv. det tapper kroppen for antioksidanter, og øker antallet frie radikaler. dette vet ikke de fleste vanlige folk, og dermed tror de at de er SÅ sunne bare de spiser et eple og en appelsin til dagen. tragisk.

har selv svigerforeldre som sliter med helsen, og jeg vet akkurat hvorfor, men de hører ikke på meg. de mener jeg er pillenarkoman som tar tilskudd (ca 10-12 piller daglig). det er iallefall tragisk. svigermor tar ingenting fettsyrer, og sliter med tørr hud og eksem og klager til meg hele tiden. men selvfølgelig får hun tørr hud når huden ikke får noe som helst næring innenfra.

nei nå må jeg gå å lage meg en skive før jeg legger meg. vi snakkes:)

god jul til deg også:)

heka
29-12-2003, 16:55
Heia Iset

Det var trist å høre at du ikke kunne amme....
Det er rart at noen kan og ikke vil menst andre ikke kan men prøver gang på gang...uten at det kommer...
Men det er vel ikke noe mere du kan gjøre med den saken...så ikke føl deg skyldig :)

Om dere er sunne i matveien og er aktive så tror jeg ikke at ungene dine som får morsmelkerstatning får noen helseproblemer.Men vær obs på allergier.
Morsmelkerstatning er jo kjemisk fremstilt så det er jo ikkke tipptopp for ungen-Hadde jeg måtte g min unge det så hadde jeg vært veldig obs på hvordan ungen utviklet seg med tanke på allergier og opphopning av slaggstoff i ung alder.

Jeg leser en bok som heter "naturbehandlig af dit barn" skrevet av scott julian

Den er kjempefin!! Den er noe for deg kan jeg tenke meg.......
Der står det mange tips ang behandling av sykdom.
Alt ifra massasje,urter,homeopati,bachs blomster remedier,liste over kalde og varme sympomter-kald og varm mat,JA mye rart og nyttig ;)

BLODtypedietten har jeg ikke SÅ stor tro på......
Men det er jo litt logisk det som står i den boka...For det har jo fungert for mange.
Jeg leste den for noen år tilbake-husker ikke hva blodtype jeg har *ler* Men jeg hadde ikke spist kjøtt uannsett...
Slaktedyr blir mishandlet og det er stor risiko for å innta miljøgifter og antibiotika fra kjøttet selv om det er økologisk.
Jeg er "dyrevenn"-imot dyremishandling........ og jeg har bodd på gård og sett hvordan dyr har det-
Har også vært på slakteri og gått gjennom hele produksjonen......... Dyra har det ikkje godt og det kan jeg ikke ha på samvittigheten.. Da blir jeg deppressiv og mister min balanse. Jeg lever godt av å spise planteføde.....Da kan jeg spise med god samvittighet.

Ungen vår kommer nok til å få smake kjøtt etter fylt 6-7 år.
Men da er det snakk om rent kjøtt 2-3 ganger i mnd.
Fisk kommer vi til å prøve når ungen er ca 2 1/2 år.
Ellers skal ungen ikke få melk i det hele tatt.
Skal lage smoothies istedenfor :)
Men Skal gi ungen mye nøtter og frø som inneholder gode fettsyrer,kalsium og proteiner.

Mamma pleide å gi meg knuste nøtter inni et bommulklede som hun hadde strikk på... det suttet jeg på istedenfor smukk....og nøttene ble "trukket" ut av kledet litt etter litt...
Ifølge henne så elsket jeg det! Så det skal jeg prøve med lillemann ;)

Godt nyttår

Iset
29-12-2003, 17:01
ja jeg komer aldri til å gi melk jeg heller. melk er for kalver! torr absolutt ikke mennesker har godt av kumelk.

men når det gjelder nøtter er jeg litt usikker. jeg har kjempelyst å gi datteren min nøtter når hun kan spise det, men så sier alle at det er så farlig pga allergier osv, dessuten kan de kveles. det med allergier har jeg ikke så stor tro på, for nøtter er naturlig føde for oss mennesker og noe sunnere enn nøtter skal du lete lenge etter.
men skal jeg mose dem da? hun kan jo ha nøttesmør feks (rent organisk) men når begynner man med nøtter egentlig? vet du det?
jeg skal så smått begynne å gi henne velling nå pga at hun er slik en stor-eter (fått råd av helsesøster).

heka
01-01-2004, 22:56
JA det er jo mange som sier at en ikke skal gi nøtter for tidlig pga allergi...
Men vet du..det tror jeg ikke noe på..
Mamma har jo gitt oss alle nøtter og frukt i forskjellig form før fylt ett år...
Og ingen av oss har noen form for allergi.
Det mamma gjorde var å male nøttene først så hadde hun de inni en stoffstykke som nøttene kunne trekke ut av liksom..så spyttet blandet seg med "nøttemelet" og ble trukket ut litt eller litt...
Hun ga meg aldri smokk..men en slik de dagene jeg var urolig.
De begynte hun å gi når jeg var var 3 mnd.

Du har så absolutt riktig i det med melk og nøtter Iset.
Man tror jo enda at ungen kan få porøse bein uten kumelk..tenk noe så dumt.
Skulle ønske de kunne legge frem fakta på bordet der så folk ikke ble lurt trill rundt.
Tenk kor mye de tjener på meieriproduktene..da..Det er jo ikke rart at de ikke vil fortelle oss noe om sannheten.. :(
Men vi som er opplyste må jo bruke kunnskapen som vi har.
Er jo ikke det at det er dødsfarli å spise noe med kumelk i-
Så det skader jo ikke å gi ungen en yoghurt eller noe ost om ungen liker det avogtill...
Men soyamelk yoghurt er faktisk like godt som melkeyoghurt.
Det er heller snakk om tilvenning-men saken er at jeg ikke stoler helt på STORE inntak av soya heller. en vet jo ikke 100% sikkert om det kan ha en uheldig virkning på lang sikt.. :/ Men det er absolutt tryggere enn kumelk!

Kan tenke meg at du kan begynne å gi jenta di nøtter og denslags etter fylt ett år..da er du ihvertfall på den sikre siden.

Klemmer Heka

DrBabe
09-01-2004, 18:58
VET at dette er en gammel tråd og egentlig kun en diskusjon mellom dere to, men jeg måtte bare kommentere en ting:

Det mamma gjorde var å male nøttene først så hadde hun de inni en stoffstykke som nøttene kunne trekke ut av liksom..så spyttet blandet seg med "nøttemelet" og ble trukket ut litt eller litt...

Det moren din gjorde, er akkurat det samme som Baby Safe Feeder (http://www.babysafefeeder.com/index.html) er ment å gjøre. Jeg har kjøpt en sånn som jeg fikk i posten i dag. Den ser så lur ut! Har en venninne som nesten mistet sønnen sin da han satte en pølsebit i halsen som liten... skikkelig skummelt. Med sånne poser rundt maten, kan de få smake på det meste og få en myk og tidlig introduksjon til mange flere typer mat. Jeg tror at det kan bidra til å redusere allergi. Litt og litt og fra de er ganske små. Man vet jo at å introdusere allergene matvarer samtidig som man ammer, kan forsinke allergiutviklingen mot den enkelte matvaren. Måtte liksom bare fortelle dere dette. :uff:

Iset
09-01-2004, 20:42
men det er jo kjempeflott:) tusen takk Dr babe

heka
09-01-2004, 23:10
Dr Babe! Tusen takk ! Det der var kjempefint at du sa ifra om! *jippi*

DrBabe
09-01-2004, 23:55
Hvis dere mailer til babyfeed@online.no kan dere kjøpe av en norsk dame som har importert et lite parti og fortsatt har igjen. Hun tar 140,- for en feeder og 100,- for 4 ekstra poser (det bør man nok ha). Hun sender regningen sammen med pakken.

;)