PDA

Vis full versjon : Ny jobb i prosjekt .. nå?

Mater
03-10-2002, 13:49
Jeg er kommet opp i et dilemma som mange andre før meg. Trenger bare å lufte det litt.

I tilknytning til min arbeidsplass skal det fra nyttår starte ett 3-årig prosjekt. Det vil bar bli ansatt en prosjektleder som skal kjøpe resten av tjenestene. Ved utlysningen av stillingen vurderte jeg stillingen som svært interessant, men fant ut at det ble for dumt å søke, da jeg var gravid, og jeg ville gå ut i permisjon etter 3 mnd. i stillingen. Sjefen min kom til meg lenge etter søknadsfristen og lurte på hvorfor ikke jeg har søkt, og om jeg ikke ville sende inne søknad allikevel. Jeg lurte litt sånn frem og tilbake og kom da frem til at min permisjon eg. ikke var mitt problem og leverte inn en søknad. Nå skal jeg inn til intervju mandag og lurer på hva jeg skal si. Jeg har ikke sagt noe om at jeg skal bli mamma på jobben.

Dette er en stilling som jeg svært gjerne vil ha, og det blir en erfaring som vil medføre at jeg får en kompetanse som kan bli svært etterspurt i fremtiden.

Skal jeg si noe?? det er jo ikke sikkert at jeg får jobben, men sier jeg ifra vil nok sjansene mine bli dramatisk redusert.

baby
03-10-2002, 13:57
Noe som er helt sikkert er at du ikke er nødt til si at du skal bli mamma!
De har ingen krav eller rett til å vite det enda!
Men hva det moralske angår...vet jeg ikke, det tror jeg du må kjenne på kroppen din hvorvidt det føles rett og holde det tilbake.
Men du har nok desverre helt rett i at dine sjangser blir noe redusert da!!

Lykke til med valget ditt.

marliin
03-10-2002, 17:59
Jeg sa ifra til min nærmeste leder da hun ville gjøre meg til eneansvarlig for et nytt produkt vi skal ta i bruk. Ville ikke at hun skulle sitte fast om jeg tar permsjon. Det ble meget godt mottatt og hun valgte meg allikevel + at en annen også får ansvar. Årsaken var at hun gjerne ville ha meg tilbake på avdelingen. Jeg jobber i en prosjektorganisasjon og vet derfor ikke hvor jeg havner etter en eventuell permisjon.
Lykke til uansett hva du velger å gjøre.

Saga
04-10-2002, 13:14
Sånne spørsmål er veldig veldig vanskelige.
På den ene siden kommer hensynet til våre egne interesser.
På den andre siden kommer hensynet til arbeidsgivers interesser.

Jeg valgte å fortelle om graviditeten på jobben i uke 10. Grunnen til dette var at de begynte å planlegge strategier for våre største kunder og legge budsjetter for neste år.
De ville gjerne at jeg skulle ta ansvaret for noen av de største kundene vi har...sånn ca. fra Februar av.
Jeg valgte da å være ærlig. Jeg sa i fra om graviditeten og forklarte dem at jeg valgte å fortelle dette nå slik at de slapp å gjøre om alle sine planer for neste år, samt budsjetter o.l.

De største kundene glapp for min del til neste år fordi de trenger en kundeansvarlig som hele tiden er tilstede.
Er det så nøye? tenkte jeg......
Jeg er jo kun på jobben de 3 første månedene av året allikevel.
I etterkant har jeg fått god tilbakemelding på at jeg var ærlig å sa ifra i tide, og forholdet til mine ledere er bedre enn noensinne.
Ikke så rart kanskje.....jeg sparte dem for masse ekstra hodebry!Vi jobber tross alt i team for å oppnå felles interesser.

Jeg synes at når vi har passert våre tre første måneder så er tiden inne til å være ærlig mot arbeidsgiver....selv om vi kanskje går glipp av en kunde eller noen prosjekter...
Når man er ærlig å spiller med åpne kort så vil man helt sikkert bli gitt sjansen på nytt når man kommer tilbake fra permisjon.

Jeg ville nok valgt å være ærlig i denne situasjonen som her beskrives. Men det er bare min beskjedne mening

LYKKE TIL!!!

;)

Sol28
04-10-2002, 20:22
Uff det er ikke så lett. Tror jeg hadde valgt å tie og tatt jobben om jeg hadde fått den. Du skal jo ikke bli tilside satt selvom du er gravid, men så er det denne samvittigheten da........

Lykke til!! :vink:

Sol 28, termin 13 april

Rusken
04-10-2002, 22:08
Jeg hadde fått dårlig samvittighet dersom jeg ikke hadde sagt i fra, selv om de ikke har krav på å vite det!
Det er ikke så kjekt å jobbe på en plass hvor lederne vet at en har "gått bak ryggen" på dem, det kan skape unødige konflikter senere. Selvfølgelig er ikke det sikkert i dette tilfellet, men jeg ville sagt tidlig ifra hadde jeg vært deg. En skal tross alt stole på hverandre og ha et bra samarbeid, og dersom ledelsen føler seg forbigått, kan dette bli vanskelig!

Oj, dette ble litt innviklet, håper du forstår hva jeg mener!

Lykke til, håper det ordner seg for deg.

Klem fra Rusken 12+1

Hang
07-10-2002, 13:41
Skjønner at det ikke er lett. Men jeg vet at jeg i allefall ville sagt det. Du lot i utgangspunktet være å søke fordi du var gravid. Når sjefen din egenhendig kommer å spør det må det være fordi du er svært aktuell for stillingen.... og da uansett om du er gravid eller ikke.