PDA

Vis full versjon : Trygt å spise nøtter?

verbena
27-11-2003, 17:33
Bare lurer på om man trygt kan spise nøtter under graviditeten? Noen som vet?

Verbena
10+5

effie
27-11-2003, 18:18
Jeg har ikke hørt noe annet, så jeg tror du trygt kan spise nøtter:)

Jeg spiser iallefall mandler, det skal være bra mot halsbrann.

Tidl. bruker
27-11-2003, 18:20
Opprinnelig melding fra effie
Jeg har ikke hørt noe annet, så jeg tror du trygt kan spise nøtter:)

Jeg spiser iallefall mandler, det skal være bra mot halsbrann.

Signerer;)

DrBabe
27-11-2003, 19:29
Jeg tror svaret er JA du kan spise nøtter, jf denne siden: http://www.mammanettet.com/barnets%20helse/allergi/forbygge%20i%20svangerskap.htm

Imidlertid har jeg også lest ett sted (husker ikke i farta hvor) at dersom mor og/eller far er veldig allergiske, bør moren vurdere å holde seg unna de mest allergene matvarene (f.eks peanøtter og sitrus) i de førse 3 månedene av svangerskapet. Men det stod ikke noe om at det ga gevinst å unngå disse varene gjennom hele svangerskapet.

Spis du! Du skal være en ekte allergiker før jeg tror sånne kostholdsråd betyr noe fra eller til.

DrBabe.
20+2

Loop
27-11-2003, 19:32
Valnøtter er kjempesundt og inngår i Fedon Lindbergs kosthold for gravide. Selv har jeg spist sinnsykt mye nøtter av alle slag dette svangerskapet, mander hjelper som nevnt også mor halsbrann. Er du ikke allergisk fra før, er det bare å kose seg.

Zarina
28-11-2003, 01:14
Jeg spiser nøtter både nå og med første man, men under ammingen måtte jeg slutte. Han fikk veldig vondt i magen av det :( også tror jeg at det er lett å få allergi, likedan som at man ikke skal spise jordbær under ammingen !

MysticalSaga
28-11-2003, 01:31
Det er anbefalt for gravide å spise mye nøtter, det er veldig sundt og inneholder mye fine fettsyrer.

heka
19-12-2003, 03:43
Nøtter er konsentrert næring så det er vanlig at enkelte får litt vondt i magen av det :)

Nøtter er kjempesunt!
Inneholder en hel del med enumetta og fleirumetta fettsyrer og proteiner!!

Så spis nøtter jenter det er godt for både deg og baby.
Babyen blir vant til det dere spiser i svangerskapet.
H*n får det du spiser og smaker på det via fostervannet..
så ungen drikker mye om h*n liker det og mindre om en ikke like det...jah.................

Shelly
13-01-2004, 16:32
Samboeren min er veldig allergisk mot nøtter (og eple, pære, jordbær mm...), så jeg har så og si holdt meg unna det så langt. Men det var ei som sa til meg at hun trodde det var bedre om babyen vente seg det med en gang mens det var inne i magen, slik at hun/han kunne bli immunn?
Jeg har ikke turt å spise noe, selv om jeg er svært glad i nøtter, og spes. kaker som inneholder nøtter...Mmmmm

Mistral
13-01-2004, 17:07
Ville bare skyte inn at valnøttolje er en utmerket kilde til Omega 3, for dere som har problemer med å få i dere nok fisk. Kjempedeilig i hjemmelaget salatdressing! :nam:

Rapsolje gjør for øvrig samme nytten, men smaker jo mye mindre. På den annen side er den atskillig billigere enn valnøttoljen, så det kan være greit å bruke en blanding.

Mistral
13-01-2004, 17:52
... og så kom jeg plutselig over dette (http://www.lommelegen.no/art/art1892.asp).

Spis nøtter med god samvittighet, dere!