Vis full versjon : Kattepus!
Andrea_mor
02-12-2003, 10:32
Dere som har kattepus fra før av..
Der skjønner, her vi bor, så er det litt mus rundt om kring!
Spesielt i kjelleren..(det er sånn åpen kjeller, så vi bor ikke der).
Så mannen min foreslo at vi skulle få oss en liten kattepus:D
Jeg må innrømme at jeg er ikke så veldig begeistret for kattepuser, men synes alle kattunger er nydelige! Men det blir sikkert annerledes når det er dens egen:)
Så, hvordan vil det bli med ei jente på 21 mnd og en liten baby i januar??
Har aldri hatt katt før,så jeg har ikke peiling på hvordan de er.
Takker for svar:blunke:
34+2/35+6
Jeg er heeeeeeeeeeeeelt sikker på at det går bra. Det eneste er hvis ikke kattungen er renslig enda, så må du gjemme katte-doen en plass hvor ikke barnet kommer til.
Det kan være at jeg er litt inhabil, for jeg er selv veldig glad i katter.. men jeg tror ikke det blir noe problem.
Hilsen Tusta.
Jeg er en rimelig erfaren katteeier (har hatt katt siden jeg var seks), og med kattungetiden til den ett år gamle slappfisken ved siden av friskt i minne, så vil jeg ikke anbefale deg å få en kattunge akkurat nå. Kattunger og små barn går dårlig sammen, både fordi ungene er for hardhendte, og fordi kattungene er turbo og jakter på alt som rører seg.
Et alternativ kan være å få en voksen katt, en pus på litt over året vil være mye roligere, og sikkert også en bedre musefanger. Jeg ville ha snakket med noen som driver med omplassering av katter; de kan hjelpe dere å finne en katt som passer + at dere kan avtale å eventuelt få levere pusen tilbake hvis ting skulle skjære seg helt.
Hvis det primært er pga musene dere ønsker en katt, så vil jeg heller satset på musefeller / gift. Katter krever stell og opperksomhet, og når dere reiser på ferie må den ha "barnevakt" eller få bli med.
Og en ting til: Hvis dere bestemmer dere for å få katt, vent til etter jul! Mange katter blir veldig stressa når vi sleper store grantrær inn i stua, og mange ellers veloppdragne katter klarer ikke å la glinsede og dinglende julepynt være i fred...
Andrea_mor
02-12-2003, 15:51
Tusen takk for svar! Det var det jeg fryktet at en liten pusekatt baby og 2 barn i huset (spedbarn og 2 år) går ikke sammen:_puh:
Jeg tror også jeg vil foreslå musefelle til :bryn:
Han er sånn som plutselig kan få et innfall...og jeg blir med på fallet en liten stund, men så kommer jeg meg ned på jorden igjen!
Hvis vi noen gang skal ha et husdyr, vil jeg heller ha en bikkje! Jeg elsker hunder og har egentlig aldri hatt noe til overs for katter:uffda:
Takk for svar!
Nå ble jeg enda mer klar for å IKKE få katt:)
34+2/35+6
Nattjazza
02-12-2003, 16:32
Skriver under på alt Miffy sier. Uansett hvilke type kjæledyr man velger å anskaffe seg, må det aldri foregå etter innfallsmetoden, "fordi de er så søte når de er små" osv. Man får ansvaret for et liv, et nytt familiemedlem, rett og slett, i mange mange år.
Man bør søke mest mulig kunnskap om det dyret man vil ta ansvaret for. Et dyr er ikke en ting, eller en julegave som man bare kan droppe når det ikke er stas lengre (eller det ikke er flere mus å fange).
Når det gjelder katter, må disse ha daglig omsorg akkurat som hunder, og det gjelder, som Miffy sier, i feriene også. Nå står juleferien på trappen. Det er en svært utbredt misforståelse at katter klarer seg selv. Svært mange katter fryser ihjel hver vinter eller dør av luftveissykdommer som følge av kulden. Katter er middelhavsdyr dårlig tilpasset den norske vinteren. For ikke å snakke om de som sulter i hjel når eieren stikker sin kos. Ferietid er høysesong for vanskjøttede dyr, enhver veterinær bekrefter dette.
Når det gjelder barn og dyr, er dette selvfølgelig en god ting, ikke minst når man har med voksne ansvarlige foreldre å gjøre som lærer barnet å respektere annet liv. Barnet lærer seg empati, omsorg og ansvar. Men man må vite hva man gjør når man tar på seg ansvaret for et dyr!
Husk fugleneket i vinter!
Pasjonert hilsen Nattjazza.
Andrea_mor
02-12-2003, 17:28
Jaja...jeg er inget ansvarsløst menneske som hadde tatt i mot en katt bare fordi den er søt og vil fange mus! Den hadde så klart blitt en del av familien!!
Jeg har hatt mange bikkjer i løpet av årene, og jeg vet hvor mye stell og omsorg dyr trenger, og jeg hadde ALDRI latt et dyr, uansett klart seg selv i en ferie!!
Må visst ha forklart litt feil her jeg skjønner jeg:fnis:
Jeg sier bare det at jeg hadde liksom ikke vært klar for en kattepus nå, og jeg var veldig usikker på hvordan en liten baby og en liten kattunge ville gått sammen, og da har jeg fått svar på det, og da drøyer vi med dyr så langt!
Jeg vet hvor fint det er med husdyr når man har barn og at barn lærer å ta ansvar og vise omsorg i tidlig alder!
Men, alikevel, takk for infoen!
Tidl. bruker
02-12-2003, 21:23
Kjøp deg en musefelle, du Andrea_mor til din kjære som julepressang:p
Vi har både hatt katter og hunder da jeg var barn, og det gikk kjempegreit både når det gjelder hund og katt. Mamma var ekstra nøye at Tiger (den første katten, og den kom til oss da jeg lå i mammas mage) ikke lå i sengen min eller vognen min da jeg var baby, men når jeg blei større dro jeg i halen, prøvde å kle Tiger med dukkeklær og Tiger skulle absolutt kjøre i dukkevogn ifølge meg, men han ville ikke og jeg blei fryktelig sinna og sa mye rart, men vi blei fort venner katten og jeg:p
Vi har reist mye, og kattene har vært hos naboene og de har blitt vaksinert mot ditt og datt. Kastret har de også blitt for mamma skulle ikke ha "villkat", men "roligkatt" hvis dere skjønner hva jeg mener, og alle kattene våres har vært rolig!!
Jeg har også vokst opp med hunder! Jeg var livredd for pappas bikkjer (mamma har aldri likt hunder), og jeg gjemte meg alltid under bordet når de kom mot meg.
Det har blitt fortalt at jeg hylte hvis de snuste på meg, men de passet alltid på meg når jeg sov enten det var i vogna eller i sengen eller i båten på sommeren. Som sagt så er jo hunden verdens beste menneskevenn:o
Det har gått kjempegreit med katter hos oss da jeg var baby og min søster var liten. Mamma var ekstra på vakt med Tiger mens jeg var baby!
SE HER (http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?s=&threadid=104671)
Om du bestemmer deg for å få katt:D
Skjønner dere som vil ha en liten kattunge, men her får du hvertfall en som er renslig og snill mot barn ;)
Send meg en PM om du er innteressert eller lurer på noe.
Vil bare tipse om en slik "lydboks" som sender ut høyfrekvent lyd som musa ikke liker. Vi hadde problemer med mus på loftet i fjor, og var usikre på hvordan vi skulle bli kvitt det. Ikke hadde jeg lyst på giftmetoden pga hvor de eventuelt havnet da etterpå, musefelle orket jeg ikke pga "opprensingen" etterpå og katt kan vi ikke ha pga allergi :uff:... Så kom vi over denne boksen og tenkte at vi kunne jo i alle fall prøve (hadde null tro på den men...) :bonk:. Vet du - vi har ikke hatt ei mus her etter vi satt opp den :klapp:!!! Det er helt sant altså. Må bare huske på å skifte batteri på den hver 4. måned...
Lykke til i musejakta :blunk:!!
Må bare få med at Aurora er ekspert på musefanging ;)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.