PDA

Vis full versjon : I hvilken uke er det vanligst å miste?

Mistral
03-12-2003, 17:23
Som nygravid for første gang har man mange tanker og spørsmål, og det første store spøkelset er selvfølgelig SA/MA. Selv om jeg nyter å være gravid (og i toppform) kan jeg liksom ikke få passert den magiske 12-ukersgrensen fort nok...

Ut fra det jeg har lest, har jeg fått inntrykk av at det er enkelte tidspunkt i svangerskapet som er mer "følsomme" enn andre. Jeg leser for eksempel om mange som har mistet i uke 6, men få i uke 7. Dere som har hatt denne tragiske opplevelsen – når skjedde det? (Det er mulig å stemme på flere alternativer, for dere som har vært så utrolig uheldige å oppleve dette flere ganger.)

Jeg håper ikke nysgjerrigheten min støter noen – det var ikke meningen! :grouphug:

Klem fra Mistral (5+6)

PS: Når det gjelder MA vet jeg ikke om det blir mest naturlig å stemme på uken da fosteret døde, eller uken da man oppdaget det – hva mener dere som har opplevd det?

Hampus
03-12-2003, 18:27
Jeg har hatt to MA. Mistet første gangen i uke 11+5 i mai -02. Fostret var da ca. 9 uker gammelt.
Andre gangen mistet jeg i uke 13+1 i oktober -02. Da var det ikke noe foster i livmoren. Egget hadde aldri festet seg og hadde derfor blitt absorbert av kroppen min. Kroppen min trodde fortsatt den var gravid, HCG-nivået steg, livmoren vokste som den skulle, morkaka utviklet seg og jeg hadde graviditetssymptomer.

Selv om fostrene egentlig døde tidligere enn når det ble oppdaget, så føler jeg at jeg mistet i uke 11+5 resp. 13+1. Kroppen min var jo fortsatt gravid selv om fostret ikke levde. Jeg var uvitende om det som hadde skjedd inne i kroppen min fram til det ble oppdaget.

Hampus (25+3)

Mistral
08-12-2003, 13:22
Ingen fler som vil svare...?

C3PO
09-12-2003, 07:04
Jeg mistet to ganger i uke 5 og sist i slutten av uke 9, men da hadde jeg hatt blødninger siden slutten av uke 7.

I mitt tilfelle skyldtes SA-ene et blodkoaguleringsproblem.

30+1

ElinM
09-12-2003, 12:52
Jeg mistet for en måned siden, da var jeg 17+2. Som Hampus opplevde, var det ikke noe foster hos meg heller, bare fostersekk og morkake. Graviditetssymptomene var der, selv om jeg spesielt i ettertid ser at de avtok, og magen uteble. Det føles litt rart å si at jeg mistet, for jeg hadde jo ikke noe foster å miste.... Men jeg trodde jo at jeg var gravid.

Tuneland
14-12-2003, 15:46
Jeg hadde en ma i sommer. Den ble oppdaget da jeg var 10 uker på vei, og fosteret hadde dødd da det var 7+3.

vannmann
16-12-2003, 19:21
Mistet i uke 11, fosterutviklingen hadde stoppet opp i uke 9, men jeg føler at jeg mistet i uke 11.

Også har jeg hatt en dødfødsel i uke 30. Føler det blir feil å si at jeg "mistet". Fødte en perfekt sønn som jeg har en grav til.:leiseg: :leiseg: :leiseg:

FruLilla
16-12-2003, 19:47
Ej va på ultralyd i veke 8 å då fann dei ingen hjertelyd so de vart en MA, ha vel våre dødt sida veke6..

Ej stemte på då ej fekk vete de, also veke 8.

Tidl. bruker
19-12-2003, 00:20
Nå stemte jeg på 4 av alternativene, fordi jeg har mistet 4 ganger i forskjellige uker..
Nr 1 var en Sa i uke 7, nr 2 en Sa i uke 8, nr 3 en Ma oppdaget i uke 13 foster dødt siden uke 9 tror jeg det var men husker ikke, og nr 4 en Sa i uke 6.
3 før lillegull ble født, 1 etter, nå gravid i uke 10 med nr 2

Andrea_mor
23-12-2003, 15:57
Jeg hadde en SA sommeren 2002 og da var jeg ca. 7 uker på vei.

heka
13-01-2004, 04:52
Til dere som har mistet etter uke 12............

Hvorfor mister en så seint som i uke 19-23?
Hvor er grensen til at ungen overlever om h*n blir født?

Jeg er veldig redd....vil ikke at noe slikt skal skje oss..Det høres så forferdelig ut og jeg føler med dere som har mistet...

Jeg har ikke mistet noen ganger og dette er min første graviditet.
Jeg er 19 uker på veg.......*klemmerdereallesomharmistet*

Forstår så godt at dere savner ungen(e)...som aldri fikk vokse opp. Lykke til i det nye svangerskapet!!

Tonenp
13-01-2004, 05:19
Jeg hadde en MA i uke 14 i mitt første svangerskap.

Tidligere bruker
13-01-2004, 08:57
Jeg fødte i august en nydelig liten gutt i uke 23.
Som jeg så en har nevnt før her, så føler jeg ikke at jeg "mistet". Det jeg i såfall mistet var et barn, ikke "bare en mage". For meg var grunnen til at fødselen startet en infeksjon som var spredd seg til fosterhinna. Når den blir infisert gjør kroppen det den tror er det eneste rette, starter fødsel.
Rundt disse ukene er som regel dette grunnen til for-tidlig-fødsler fikk jeg vite.

Er nå i begynnelsen av uke 14 på mitt nye svangerskap,
og dette blir laaange uker. Klarer nok ikke å slappe av før
jeg iallerfall er i uke 28.

Til dere som ikke har opplevd å miste et barn / foster.
Det går stort sett alltid bra. Prøv å ikke la slike tanker
ødelegge den magiske tiden det er å være gravid !!!!!!!!

Tidl. bruker
13-01-2004, 18:05
Opprinnelig melding fra heka
Hvorfor mister en så seint som i uke 19-23?

Heisann Heka!

I jobben min på sykehuset her har jeg tatt røntgenbilder av et barn som var født 23+6 - og som i dag er en velfungerende snarttreåring. Så det er mulig.

Gutten vår Birk levde frem til 6 cm åpning i det som var en helt normal fødsel til termin - det ble gjort hastesnitt og gjenoppliving uten respons. Han døde av en slags svikt i morkaken som gjorde at blodet ble presset ut av kroppen hans under ei rie, gjennom navlestrengen og over i mitt blod.
Dette er umulig å forutsi, det er ingen genetisk årsak...... det bare skjedde.

freia :)

Tinka
21-01-2004, 07:04
Jeg mistet i Sa i uke 7 forrige gang, hadde da hatt småblødninger siden uke 6.

Tilla
24-01-2004, 10:29
De gangene jeg har mistet sent, uke 23+4 og 26+0 har babyen dødd i magen og fødselen blitt satt i gang. :leiseg:
Jeg har ikke fått noe svar på hva som skjedde, selv om obduksjon og alle mulige prøver er tatt.

Har også mistet uke 5, 7 og 9

Har hørt at grensen for at et barn kan overleve ligger ca. rundt uke 23, men for meg er ikke det så veldig stor trøst...

Fia3
26-01-2004, 00:27
Jeg har hatt 2 MA og 3 SA. De 3 skjedde forholdsvis tidlig, rundt 6. uke. Den første MA hadde jeg i uke 10, og den andre hadde jeg uke 11+6. Jeg var helt knekt etterpå. Disse MA hadde jeg etter hverandre. Men jeg har nå fått 3 velskapte barn, og da er jeg fornøyd. Håper bare det går bra denne gangen også, klarer liksom ikke å slappe helt av før jeg har passert 12 uker. Er nå 5+6, så det er halvveis!!

Klem fra meg:leiseg:

Tidl. bruker
05-02-2004, 20:09
Opprinnelig melding fra heka

Jobber med premature der det opereres med en "grense" på 23+0 for overlevelse. Det vil si at vi går aktivt inn og starter behandling skulle det vise seg at barnet er vitalt og virker sprekt på det tidspunktet det er født. Stort sett velger man å la barnet fødes vaginalt. Dersom det ikke takler påkjenningen å bli født, takler det etter all sannsynlighet ikke påkjenningene som venter heller. :uff:
Men det er store forskjeller på 2 barn i uke 23+0. Dette fordi terminen kan fravike med 2 uker +/-. Dermed kan det ene barnet være ca 21+0, mens det andre faktisk kan være 25+0! Da vil man se umodenheten veldig på det første barnet. På fødsler med slike grensetilfeller velger man på vår avdeling å være tilstede med "full pakke" i tilfelle, men avvente og se an barnets tilstand. Er det veldig umodent uten tegn til liv, velger man av og til å unnlate å starte behandling. :(
Men når dette er sagt er det svært få slike ekstreme tilfeller av prematuritet pr år. Vi har 3-4 slike barn pr år hos oss. De fleste overlever, dersom det ikke skjer noe spesielt, men langtidsvirkningene er enda litt ukjente. Det er et langt lerret å bleke å få et så prematurt barn, og det er preget av veldige bølgedaler - et steg fram og 2 tilbake...
Håper dette var litt oppklarende. Send gjerne PM om det er mer ang premature dere lurer på. :)

Kan ellers legge til at jeg har hatt en SA i uke 7 og en i uke 6 nå sist. :trist:

sonny
29-04-2004, 22:46
Jeg har nettopp hatt en MA. Var i 10.uke, men jeg svarte den 7. fordi fosteret sluttet å utvikle seg da. Hadde lite symptomer på at noe var galt, men fattet mistanke fordi jeg følte meg nesten for bra til å være gravid.

Indigo
03-05-2004, 15:50
Vi mistet første barnet vårt i SA den 10. februar i år. Da var jeg 6+2 ca...! Det var veldig trist - og vi ble veldig lei oss....men har tenkt på at det sikkert var noe som gjorde at barnet ikke hadde overlevd likevel. Og da var det egentlig ok at det skjedde så pass tidlig - og helt av seg selv...!

Jeg er nå gravid igjen....og er 6+0 i morgen (tirsdag...) Det er nok derfor jeg tok meg en tur inn på denne siden nå...minnene kommer tilbake, og er selvfølgelig veldig engstelig akkurat denne uken...men jeg føler kanskje at det går bra denne gangen. I alle fall er symptomene annerledes, mye mer «følelse» av at det er noen i magen min...!

Lykke til alle sammen....!!! :klemme:

Orkidè
03-05-2004, 16:15
Idag er det terminen min for den :baby: jeg misstet i MA i uke 11 i fjor :leppe: , og det føles kjempe rart. Hadde en SA i mars i fjor i uke 6.

Men denne gangen har jeg troen på at :baby: er der til terminen:nikker:

Sparky
29-06-2004, 12:25
Jeg mistet i uke 15. Uff, det ser jo så fælt ut når det er så høyt tall bak "etter uke 12", men det gir jo et falskt inntrykk....heldigvis.
Har også mistet to ganger i uke 5, men det var for maaaaange år siden og vi var ikke aktive prøvere den gang.

Steinbukken
06-07-2004, 10:34
Jeg har akkurat hatt en SA og jeg var ca 6+5 på vei.

Sjøstjerne
06-07-2004, 14:31
har aldri mistet selv, men hørte på skolen at det vanligste er at fosteret dør i uke 5, men kan gjerne være litt i magen før det støtes ut... Men dette er jo bare gjennomsnittlig og det er store variasjoner!