PDA

Vis full versjon : Panikk

Tidl. bruker
07-12-2003, 12:27
Jeg visste seriøst ikke at gravide ikke kunne spise rakefisk :(
Jeg spiste det på torsdag, har ikke merket noe annet enn mage smerter, men det har jeg i grunn hatt en stund, var på ultralyd og så hjertet på Torsdag og...
Herregud, åssen får jeg sjekket at jeg ikke har blitt smittet av toxo da? Jeg hadde ikke det med :storerb:og har ennå ikke tatt blodprøvene jeg skal denne gangen, har ikke vært på annen kontroll enn innvendig u.l..
Herregud hva har jeg gjort?

Schnuppa
07-12-2003, 12:48
Tenkte jeg skulle roe deg ned litt.
Det er ytterst få mennesker som blir smittet med toxo her til lands. Det er spesielt når man er i utlandet at toxo smitten er utbredt. Grunnen til at de ikke anbefaler gravide å spise enkelte ting (råe matvarer som ikke er varmebehandlet eller annet) er at da har smitten mulighet til å overleve. Better safe than sorry!
Toxo smitten kan påvises to til tre uker etter at man evt. skulle ha fått den i seg. Vet ikke når du skal ta de obligatoriske blodprøvene men hvis du prøver å få tatt de om 2-3 ukers tid så kan du iallefall slappe helt av.
Som sagt, det er veldig veldig VELDIG få som får denne smitten i seg i Norge. Slapp av og nyyyt søndagen!
:stakar:

Matahari
07-12-2003, 12:50
Slapp heeelt av. Dette går så bra så. Man skal ikke spise rakfisk, fordi det kan inneholde bakterier man ikke skal ha. Men antakeligsvis er det bare 1 av 100 (eller 1000 eller...) eller noe sånt som faktisk får bakterien. Og dersom man får bakterien er det heller ikke gitt at det påfører fosteret skader. Det kan skje, og det er derfor man skal være forsiktig.

Ta kontakt med legen din på mandag, og rådfør deg videre med ham. Gi uttrykk for at du er engstelig. Dersom de tar blodprøve og ser at du er smittet, så får du en antibiotikakur. Slik jeg har skjønt det, så er det ubehandlet smitte over lang tid som er farlig.

Lykke til!

DrBabe
07-12-2003, 15:18
Parasitten Toxoplasma får du ikke i deg via rakfisk. Det behøver du ikke tenke på det i denne forbindelse. Toxo smitter via jord, kattemøkk og rått/dårlig varmebehandlet kjøtt. Altså ikke fisk.

Rakfiskens problem er spesielle forhold ved produksjonsmetoden gir økt risiko for bakterien Listeria. Den kan infisere moren og så smitte over til fosteret. Moren får ofte ikke så kraftige symptomer, men kan få influensalignende symptomer. Det er derfor man råder gravide til ikke å spise raket fisk.

Ta det med ro, du. Jeg kjenner flere gravide som for 15 år siden spiste rakfisk i bøtter og spann under svangerskapet . Ut kom det fullstendig friske barn.

Og det er som Matahari sier. Listeria tar man knekken på ved en vanlig penicillinkur, så det kan du jo godt diskutere med legen din, dersom du er veldig bekymret.

Hilsen DrBabe

oupsi!
07-12-2003, 15:56
Det DrBabe sier om listeria vs. toxo er helt riktig.

I tillegg: siste gang det ble registrert en fosterskade pga. listeria var i 1985, så det er ingen grunn til panikk!

Så vidt jeg vet (men her er jeg ikke 100% sikker, bare 90%) så vil du bli skikkelig dårlig dersom du har fått i deg farlige mengder listeria.

Du er GARANTERT ikke den eneste som ikke visste om rakfisk, ergo: Det kommer til å bli spist av masse gravide denne jula som tidligere juler, og som tidligere så kommer det til å gå bra. Greit å ligge unna det nå som du vet om risikoen, men ingen grunn til å miste nattesøvnen likevel. :)

Magnolia
08-12-2003, 15:52
Beroligende å høre at rakfisk sannsynligvis ikke er skadelig. Men jeg kommer alikevel til å bruke graviditeten som unnskyldning for at jeg ikke kan spise rakfisk til helgen...:D Rakfisk står IKKE på min topp 3-liste over fristende julemat.

DrBabe
08-12-2003, 18:22
Heeeelt enig med deg, Magnolia. Og hvorfor mishandler de alle de gode råvarene hver jul? Luter og graver og raker og beiser den så den blir totalt uspiselig ;) Syreluta og sandblåst torsk på talerkenen? - "Nei takk jeg er heldigvis gravid" :p

Tiana
09-12-2003, 02:51
som drbabe sier: det er ikke toxo men listeria man kan får av rakfisk...

Og tro meg - du merker om du har fått listeria!!!! Leste du om hele rakfisklaget som ble sendt til sykehus et sted - tror det var i nordnorge - i forrige uke? De merket det! Du hadde merket det.

Det går kjempebra skal du se.;)

Pinnochio
09-12-2003, 12:46
Hei!

Jeg er enig med Schnuppa :-) at det er utrolig liten sjanse for at du er smittet av å spise rakfisk! Min fastlege sa at norsk mat er veldig trygt, men at man likevel bør holde seg unna rå fisk/kjøtt osv.....for å være på den sikre siden!!
Jeg får til stadighet høre at vi er altfor nervøse og senest i går spurte jeg jordmor om jeg kunne spise lutefisk :-) Og hun sa at ja, det skulle ikke være noe problem og at det var mye viktigere å passe seg for hva man spiste når man ammet!!!

Håper dette var litt betryggende !

Pinnochio og lille my (som jeg så på UL for første gang igår :-)

Tidl. bruker
18-12-2003, 10:45
Lutfisk og Rakfisk er ikke det sammen da, tusen takk for svar alle sammen, jeg roet meg betraktelig ned etter å ha lest svarene her for 2 uker siden, og i går kom panikken igjen..
Var på mammanettet, og leste på spørsmål/svar siden til jordmødrene der, der hadde ei spurt ang Rakfisk og ost, jordmoren advarte sterkt mot å spise årets rakfisk pga listeria bakterie..:leiseg:
JEg har veldig lyst til å gå på u.l kontrollen jeg har 23 desember alikvel, hadde tenkt og avbestille men orker ike gå hele julen med dårlig samvittighet og lure på om fosteret lever eller ikke bare fordi jeg spiste litt rakfisk.. Jeg har ikke kontaktet lege, tenkte som så at det gikk sikkert bra, har følt meg i fin form og så jeg vet ikke jeg...
Det jeg spiste var kjøperakfisk fra butikken da, sånn som er levert av en rakfisk produsent, skulle jo tro de sjekket matvarene sine før det solgte det til torkjeder tror dere ikke... Men når jeg skrev det her nå så gikk det opp for meg at de slurver sikert 100ganger mer enn småprodusentene pga mengden som skal lages...
Huff, at litt fisk kan skape så mye uro...
Se om jeg ringer jordmoren min på sykehuset idag for å forhøre meg litt.. Dette blir for slitsomt og gå å bekymre seg over :o :uff:

oupsi!
18-12-2003, 11:11
Kjære Lila: Siste gang det ble registrert en fosterskade pga. listeria var visstnok i 1985!!

Var det noen som ble syke av maten? Hvis ikke så var den nok bra! Og jeg mener bestemt at hvis du blir dårlig av listeria så MERKER du det!

Listeria har gjennom årenes løp dukket opp i både kjøttpålegg, fetaost og røkelaks. Poenget er at det er stort sett i små mengder, for små til å være farlig.

Ta det med ro. Å kjøre bil er MYEMYE farligere! Og det gjør vi alle sammen hele tiden.