Vis full versjon : Kalkun?
Trenger en skikkelig deilig oppskrift på kalkun, med snadder stuffing og saus. Kjærsten og jeg satt å snakket om det i går kveld, og ble såååå sultne på en skikkelig turkey-dinner at vi fant ut at vi skulle invitere noen venner på det til søndag. Men de oppskriftene jeg har i div kokebøker er enten HIMLA kompliserte eller litt i kjedeligste laget...
Husker vi spiste deilig amerikansk thanksgivingmat når jeg bodde i statene, men har aldri laget et sånt måltid selv.
Noen som har noen gode tips?:sulten:
Serverer man feks stekte epler og svisker til - eller er det litt ut...?
Takknemmelig for alle svar/innspill!:)
Kika 22+4
Hei. Kalkun er GODT!!
Har ingen oppskrifter i huset tror jeg.. Men kjøper du kalkun fra Prior (tror jeg det må være) så følger det med et opskriftshefte der. Der er det forskjellige sauser og stuffinger og salater og diverse tips. Har lagd fløtesausen, eplestuffing og Waldorfsalaten og det er YUMMI!!!!!!!!:sulten:
Schnuppa
11-12-2003, 17:59
Hei Kika,
Ja kalkun er snaddermat. Har bare laget det en gang selv så jeg skal prøve å huske hvordan jeg gjorde det. Min mor er kløpperen her så jeg fikk bare tipsene av henne forrige nyttårsaften da vi hadde middagsparty her hjemme.
Stuffingen kan lages av mye rart. Noen bruker bare brød, epler og svisker. Modern gjør den litt anderledes.
Men først så kokte jeg en kraft av innmaten som følger med fuglen, løk, purre, gulrøtter + andre grønnsaker man måtte ønske. Når det har kokt inn skikkelig siler man kraften. Denne kraften er det man heller over kalkunen hver halvtime under steking. Tar bare noen øser med kraft og heller over kalkisen. Jeg brukte faktisk innmaten + ren karbonadedeig, løk og kanskje noen grønnsaker i tillegg til å lage stuffingen. Det er vanskelig å stappe dette inn i kalkunen så man bruker bare en brødform til dette. Stuffingen går inn i ovnen sammen med kalkunen - hvis det er plass til det.
Når kalkunen er ferdig stekt så ligger snadderet igjen nede i langpannen. Stekefettet fra kalkunen og restene fra kraften. Dette "gusjet" kokes inn med fløte og evt. siles og er verdens BESTE saus.
Jeg er vant til å få servert poteter, gulrøtter, rosenkål, tyttebærsyltetøy, svisker og epler til. Men her er det smak og behag.
Lykke til og kos dere med herremåltidet!
:vink:
Schnuppa
11-12-2003, 18:05
Glemte å nevne at kalkunen skal gnis godt inn med salt og pepper både utenpå og inni før steking. Kan også ta ostehøvelen og skavle tynne smørflak og legge oppe på den.
Alt dette er også med på å gjøre sausen enda bedre.
:D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.