PDA

Vis full versjon : Noen som vet om jordbær?

Arika
12-12-2003, 12:42
Har fått høre at man ikke skal spise jordbær når man er gravid på grunn av at jordbær inneholder så sterke syrer eller noe sånt.
Er det noen som kjenner til dette?
Jeg har noen kurver med jordbær fra i sommer som jeg frøs ned for å kose meg med i jula, er det trygt å spise jordbær som har vært frosne?

Blir helt sprø av alt dette mathysteriet.
Hvorfor er det slike matvarer som jeg liker best som er farligst (les: jordbær, fenalår, røkelaks etc)

Arika
13+1
termin 19. juni

Tuneland
12-12-2003, 12:51
Opprinnelig melding fra Arika
Blir helt sprø av alt dette mathysteriet.

Enig! Jeg har aldri hørt noe om at jordbær skal være fy-fy. Ta en titt her (http://www.snt.no/nytt/tema/gravide/rad.html)

oupsi!
12-12-2003, 13:09
Jordbær er helt fint. Jordbær inneholder en del allergener, så noen mener man skal være litt forsiktig med det når en ammer, ihvertfall om en har mye allergi i familien. Ikke i graviditeten, altså. Men jeg tenker litt sånn "alt med måte" jeg.

Forresten: De skal ikke ha jord på seg, jord KAN inneholde tokso.

piazava
12-12-2003, 15:47
Så vidt jeg vet skal ikke jordbær være "farlig" å spise for en gravid.

Det som ikke anbefales er å spise det når man ammer eller gi det til barn under 3 år eller barn som man vet har nøtter-allergi.

Årsaken til dette er at de små sorte kornene på jordbæra er nøtter. Jeg snakket med en gartner om dette og det som er pussig er at det er de sorte kornene (nøtter) som egentlig er frukten på planten. Var ikke det rart :)

Michelle4
12-12-2003, 16:09
hei
Jordbær skal være uheldig når man ammer, men ikke når man er gravid. Og man må jo være ekstra nøye med å vaske alt man putter i seg. Og har de vært frosset ned i tillegg kan det ikke være noe problem:)

MysticalSaga
13-12-2003, 10:56
KOS deg med jorbær du. :D

Nossi
14-12-2003, 03:20
Jeg lurte på det samme i sommer, og fikk de samme svarene som du har fått.... nemlig at du kan spise det.

30+0

Nann
14-12-2003, 16:06
Dette var forferdelige nyheter!:(

Jeg føder i mai engang og det vil jo si at jeg skal amme i hele sommer. Betyr det at jeg ikke kan spise jordbær da??
Jeg skal tilbringe mesteparten av ferien min midt oppi en jordbæråker (omtrent), også kan jeg ikke spise det....huff...det er jo en tragedie for meg altså...:(

Det må da vel gå an å spise litt? Jeg vasker de selvfølgelig godt først... :(

oupsi!
15-12-2003, 00:33
Nann: Folk er litt uenige med seg selv om dette med mat og amming. Jeg tror at det "siste" er at om en ikke har mye allergi i familien så kan man spise alt, men med måte.

Noen opplever at barnet reagerer, men det vil du jo finne ut.

Jeg spiste ihvertfall jordbær i sommer, tross mye amming.

Gønner
15-12-2003, 06:58
Er som de andre sier her,jordbær kan du spise,bare det ikke er jord på..
Vet om ei som hadde dilla på jordbær under graviditeten.
Hu og:bryn: stoppet langs veien å kjøpte jordbær for hun bare MÅTTE ha der og da:bonk: (noen her vt kansje hvordan det er å bare MÅ ha en ting mens man er gravid:D )
I værtfall så måtte(?!) gubben da sitte å sleike/suge på alle jordbærene før hun spiste dem!!
For hun ville ikke risikere å få i seg jord;)

Våre kjære:bryn: må igjennom mye når vi er gravide:skratte:

Nann
15-12-2003, 14:58
Den var bra, Gønner!
Syns jeg ser dem for meg!! :skratte:

Jeg tror nok ikke jeg greier å holde meg unna jordbær uansett. Både mamma og mormor har spist jordbær som gravide og ammende og ingen av dem har mistet noen. Det er ikke noe vits i å bli hysterisk heller...

:sulten:

heka
19-12-2003, 03:36
IKKE farlig å spise jordbær!

En kan spise ALT når en ammer!
MEN enkelte mamma-mager er ømfintlige for gassene som laga i tarmene av belgfrukter og kålvekster.
Allergi er noe oppskrytt-hva er allergi egentlig?

Frukt og grønt kan en spise så mye en vil av-bare det er vasket og ikke sprøytet-genmodifisert.
Derfor øko-mat=best

MEN derimot Melkeprodukter og kjøtt bør en være litt forsiktig med
Melkeprodukter inneholder kasein-et stoff som blir brukt i limindustrien-det er altså et sterkt limstoff som klistrer seg til alle slimhinnene våre og skaper irritasjon(allergi)

Kumelk er laga til for kalven-den er sammensatt med tanke på kalven og ka næring den trenger.

Så det er ikke rart at vi mennesker reagerer på den.
Dessuten kan ikke menneskekroppen nyttiggjøre seg av kalsiumet i melka-det er vrøvl og det er fordi den er mye "hardere" enn menneske-kalsiumet som er i mor'smelka til babyene våre.

Min unge skal bare få helsekost til han/hun blir 9-10 år og da kan hun/han få smake litt på alt det andre og bestemme mere sjølv.
Ikke melk,egg,kjøtt eller giftig mat som sprøytet frukt og grønt.

Tidligere bruker
14-01-2004, 09:12
Vedr. jordbær og graviditet,
SPIS !!!

Jeg ble anbefalt jordbær som et flott middel mot treg mage
pga graviditet. Gjett om jeg ble glad.
Det er medisinen sin det !!!!!!:D