Vis full versjon : Issjokolade og karameller
Huldremor
12-12-2003, 19:46
Da jeg var yngre pleide jeg å lage issjokolade og karameller til jul, men siden min mor har flyttet 4 ganger siden sist jeg lagde det, er oppskriftsheftet gått tapt... Derfor - kan noen hjelpe meg??
Husker ikke så mye av det som var i issjokoladen, annet enn at det var koke-sjokolade og muligens delfiafett - og sikkert mye annet digg...
Karamellene var med (bl.a.?) sirup, sukker, fløte, smør som skulle koke til det ble "passe" og så helles i små former.
Håper noen kan hjelpe meg!!!
Håper noen av disse oppskriftene faller i smak.
Issjokolade:
200 gram kokesjokolade
100 gram delfiafett
2 egg
100 gram rosiner
Smelt sjokoladen i en kasserolle på lav temperatur. Smelt delfiafettet i en annen kasserolle. La begge avkjøle seg litt etterpå.
Pisk eggene i en bolle. Tillsett sjokoladen og delfiafettet under fortsatt pisking. Rør deretter ned rosinene.
Hell opp i små konfektformer og la de stå kaldt til de er stelnet.
"Knäck":
2 dl fløte
2 dl sirup
2 dl sukker
1/4 dl hakket mandel
1/2 kryddmått bakepulver
Bland sammen fløte, sirup og sukker i en kasserolle. La det koke uten lokk i ca. 30 minutter til den klarer "kul"-provet. ("Kul"-provet= Dropp litt av massen i kaldt vann. Når den deretter kan rulles til en rund kule er den ferdigkokt.)
Rør i massen da og da under kokingen. Tillsett mandel og bakepulver.
Fyll massen i små konfektformer.
:mervink: Hampus (27+1)
Her er en annen veldig enkel oppskrift på Issjokolade
Ingredienser:
• 150 gr kokesjokolade
• 125 gr kokosfett
Slik gjør du:
Riv kokesjokoladen, og smelt den i en bolle over vannbad. Det må ikke komme vann eller damp ned i sjokoladen, for da har den lett for å skille seg. Smelt kokosfett og avkjøl. Rør i den smeltede sjokoladen. Rør kraftig hele tien. Fordel massen i små papirformer eller aluminiumsformer. Settes kaldt - helst i kjøleskap. Holdbar i 1-2 måneder.
Du får ca 50 stk sjokoladetopper
Skjønner ikke helt hvordan det kan bli 50 ut av det, når jeg lagde dem så ble det bare 32. Men så sølte jeg noe også da :rødme: Den ble litt mer tyntflytende enn jeg trodde.. sånn er det med første gang ;)
Huldremor
15-12-2003, 17:55
Tusen takk - fant oppskriftene "mine" på nettet, men karamellene til Hampus så så gode ut, at jeg lurer på om jeg må lage mer...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.