PDA

Vis full versjon : Røntgen og gravid..

Tidl. bruker
16-12-2003, 01:04
Akkurat funnet ut at jeg er gravid. På onsdag har jeg time på røntgen som jeg har ventet på i flere måneder, og jeg må ta den timen, kan ikke vente til etter fødsel akkurat.

Det står i innkallelsen at man skal gi beskjedved uteblitt mens. Jeg vet jo at røntgen kan være skadelig for foster, i mitt tilfelle embryo egentlig.

Er ikke mer enn 4+2 denne dagen tror jeg, men er det da slik at de legger en matte over magen likevel? Tok jo røntgen hos tannlegen sist gang, samt helt i slutten av svangerskapet, og da dekket de ikke til. (hos tannlegen, ikke på sykehuset).

Skal ta en tlf i morgen, men noen som vet noe om dette?

Poona
16-12-2003, 06:48
Ring og hør. De svarer deg nok bedre enn det vi her inne kan. Jeg regner med at de da kommer til å vurdere hva som er best.

Junemor
16-12-2003, 07:22
Det kommer jo helt an på hva du skal ta røntgen av. Er det vanlig røntgen eller CT eller MR?
Røntgenstråling er ikke bra verken for barn, voksne eller foster så jeg ville ha vært skeptisk til dette.

*Martine*
16-12-2003, 11:13
Jeg var hos tannlegen i uke 8 og tok røntgen, fikk matte over magen, jeg tenkte som så at en gang går vel greit;)
Så hva sa de i dag?

Junemor
16-12-2003, 11:26
NB! røntgenstråler når man tar bilde hos tannlegen er mye, mye mindre enn røntgen av kroppen. Tannlegen min sa en gang at stråledosen hos tannlegen tilsvarte stråledosen man får når man flyr, altså veldig liten.

Tidl. bruker
16-12-2003, 13:36
Ringte i dag tidlig.

Legesekretæren snakket med en lege der, som helst ville vente til jeg var passert 12 uker. Spurte om det gikk hvis jeg fikk matte over magen/ryggen, men de ville ikke ta hvis det ikke var akutt.

Skal ta røntgen av begge armene/skuldrene, samt øverste del av ryggraden. Men, tenkte etterpå at om de hadde funnet noe som kunne "repareres" med operasjon, blir jeg jo ikke operert med det første likevel :)