Vis full versjon : Tøybleier med rispappirinnlegg
Bluelady
05-10-2002, 00:57
Hei
Noen synes kanskje det er litt tidlig for meg å begynne å tenke alvorlig på dette ennå, men det har jeg altså gjort. Jeg vurderer å bruke tøybleier med rispappirinnlegg fra Nøstebarn til babyen når den kommer. Jeg lurte litt på om det er noen av dere med barn fra før som har prøvd dette og har noen erfaringer, gode eller dårlige å dele med meg. De reklamerer jo så fint med at rispappiret gjør at du ikke lenger trenger å koke bleiene; kun vaske i maskin. Stemmer det?
Vi brukte tøybleier med hjemmestrikkede ullbukser til Gullet de første månedene og syntes det fungerte kjempefint.
Vi kokte ikke bleiene. Etter bruk skylte vi dem hvis det var kommet avføring på dem, og la dem så i ei bøtte med vann og eddik på badet. Den luktet ikke! Når bøtta var full, slengte vi bleiene i maskinen og vasket dem på 60 grader. Enkelt og greit! Bleiene ble rene og pene! :D
Ullbuksene ble hengt til tørk, når de var tørre var de klar til bruk igjen. Og de luktet heller ikke! De var strikket av lanolinholdig ull, og da trengte vi ikke å vaske dem med mindre det var kommet avføring på dem, og en sjelden gang for å tilsette ny lanolin.
Når det gjelder rispapir, venter man med å bruke det til babyens avføring er blitt nokså fast. De første månedene er den temmelig flytende, og rispapiret vil ikke fange den opp. Men som sagt; da skyller man bare bleien i vasken først.
Vår erfaring var at tøybleiene faktisk holdt bedre på fuktigheten enn papirbleiene, vi hadde mindre lekkasjer med tøy enn med papir. Og det var mye mindre arbeid med tøybleiene enn man gjerne tror! Grunnen til at vi sluttet med dem da Gullet var omtrent 4 mnd., var at mammaen hans rett og slett ikke fikk tid til å strikke større ullbukser til ham! :p Men utstyret skal vi ta vare på og bruke til nestemann!
Lykke til!
stormmamma
05-10-2002, 14:01
Vi Brukte tøybleier på lille Bris. Men vi fikk tak i en annen type utenpå bleier enn Nøstebarn sine. Ull buksene var greie frem til 2-3 måneder. Men da begynnte han å tisse så mye at det gikk igjennom. Så vi fikk tak i noen i Oslo. (bor i Bergen, men bestefar og reservebestemor handlet for oss.) Disse bleiene hadde en slags Goretex innside. Disse brukte vi når vi skulle på lange turer. Og de kunne brukes opp igjen med en gang, for de ble ikke så ofte våte... Vi brukte dem frem til året, da nektet vår lille sønn, nå vokst opp til full storm å ligge stille på stellebordet. Og tøybleier med 3 lag på en liten villmann... se det gikk ikke...
Min venninne brukte bleiebukser fra nøstebaren, og var fornøyd med dem hele veien. Hun brukte dem vel frem til 1.5 år. Da var det slutt , tror det gikk i at hun ikke fikk tak i stor nok ullbukse...
Rispapiret funket godt, og sparte en for mye bryderi når ungen ble så stor at bæsjen ikke var flytende. Før det gikk alt tvers gjennom papiret. Vi hadde også bleiene oppbevart i vann, godt skylt, men vi brukte kokvask på innerbleiene. Det føltes bedre å vite at de var kokt.
Skal se om jeg kan skaffe navnet på produsenten av bleiebuksene vi brukte. Vi syntes de var helt supre. Og dessuten var det greit at vi sparte både økonomien og naturen ved å bruke tøybleier.
hjerterlig
u
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.