Vis full versjon : Akutt fettlever i svangerskap (AFLP)
Plastilina
16-12-2003, 22:52
Hei!
Hadde denne ekstremt sjeldne typen for svangeskapsforgiftning i forrige svangerskap for fem og et halvt år siden, og lurer nå på om det er noen andre som også har hatt det. Det ligner en del på HELLP som er mye mer vanlig. Sist gang fikk jeg nyesvikt og leversvikt - og faren er multiorgansvikt. Hadde enorme blødninger og var rimelig dårlig. Barnet ble tatt fem uker før tiden for å prøve å stoppe utviklingen på AFLP, men det ble likevel ganske alvorlig. Nå er jeg gravid på nytt igjen og er jo selvfølgelig litt redd for at det skal skje på nytt. Det rammer i hovedsak førstegangsfødende i siste trimester, så da har jeg jo et håp om at det skal gå bra. Men samtidig er dette så sjelden at de har veldig lite data om andre som har gått igjennom flere svangeskap etter først å ha hatt AFLP. Er egentlig ikke anbefalt å gå igjennom et nytt svangerskap, men fordi de ikke vet er det ikke et endelig svar å gi på dette.
Hadde vært veldig spennende om noen andre hadde noen erfaringer med AFLP som de kunne dele med meg.:???:
tullemor89
05-04-2011, 20:16
Hei!
Hadde denne ekstremt sjeldne typen for svangeskapsforgiftning i forrige svangerskap for fem og et halvt år siden, og lurer nå på om det er noen andre som også har hatt det. Det ligner en del på HELLP som er mye mer vanlig. Sist gang fikk jeg nyesvikt og leversvikt - og faren er multiorgansvikt. Hadde enorme blødninger og var rimelig dårlig. Barnet ble tatt fem uker før tiden for å prøve å stoppe utviklingen på AFLP, men det ble likevel ganske alvorlig. Nå er jeg gravid på nytt igjen og er jo selvfølgelig litt redd for at det skal skje på nytt. Det rammer i hovedsak førstegangsfødende i siste trimester, så da har jeg jo et håp om at det skal gå bra. Men samtidig er dette så sjelden at de har veldig lite data om andre som har gått igjennom flere svangeskap etter først å ha hatt AFLP. Er egentlig ikke anbefalt å gå igjennom et nytt svangerskap, men fordi de ikke vet er det ikke et endelig svar å gi på dette.
Hadde vært veldig spennende om noen andre hadde noen erfaringer med AFLP som de kunne dele med meg.:???:
Hei, ser det er lenge siden denne var postet, men om du fortsatt er her, ønsker jeg å komme i kontakt med deg, da jeg også har hatt akutt fettlever. Mvh Tullemor89
Plastilina
05-04-2011, 21:35
Jeg er her nå, og er gravid for tredje gang :)
Jeg er her nå, og er gravid for tredje gang :)
Så godt å høre:)
Jeg har også hatt akutt fettlever i svangerskapet. Har nå en sønn, og lurer på om jeg tør å få flere barn.
Har du 3 barn nå? Var det bare i første svangerskap du fikk akutt fettlever? Hvordan ble du følgt opp under de to andre svangerskapene dine?
Cleo
tullemor89
29-09-2011, 08:04
Så godt å høre:)
Jeg har også hatt akutt fettlever i svangerskapet. Har nå en sønn, og lurer på om jeg tør å få flere barn.
Har du 3 barn nå? Var det bare i første svangerskap du fikk akutt fettlever? Hvordan ble du følgt opp under de to andre svangerskapene dine?
Cleo
Hei Cleo!
Har akkurat samme spørsmålene og problemet som du har. Ikke noe særlig. Jeg har også veldig lyst på flere barn, men som du, så vet jeg ikke om jeg tørr. Hva skjedde med deg da du fikk akutt fettlever? Mvh tullemor89
Hei Cleo!
Har akkurat samme spørsmålene og problemet som du har. Ikke noe særlig. Jeg har også veldig lyst på flere barn, men som du, så vet jeg ikke om jeg tørr. Hva skjedde med deg da du fikk akutt fettlever? Mvh tullemor89
Så kjekt med respons:) Jeg hadde veldig vondt under ribbeina, sånn plutselig det kom natt til lørdag. Jeg trodde bare det var ungen som presset på så tenkte ikke så mye mer over det, men følte meg ikke god. På søndagen gikk det etterhvert over. Men tirsdag igjen så var det så vondt at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Helt forferdelig smerte. Så da var det bare å haste i vei.....først tile legevakt....så i bil til sykehuset (men der tok de ikke imot premature barn) så da var det videre i sykebil til et annet sykehus. (Det tok litt tid før de fant ut av hva som var galt, det var først da de hadde tatt blodprøver av meg at de forstod hva det var). Tror det tok ca. 8 timer fra jeg fikk så vondt til han var ute...jeg burde kanskje dratt på sykehus tidligere men det var jo ikke så godt å vite når man ikke har fått barn før. Dessuten var jeg hos jordmor på torsagen, og hun sa at alt så helt bra ut. Tror ikke det er så lett å oppdage nemlig. Men tenker at neste gang så vil jeg gå oftere til kontroll hos lege. Tror jeg vil ha flere barn siden leser jo her om andre som har fått det og at det har gått så bra, så da frister det:) Legen min sa jo også at "selvfølgelig skulle jeg få flere barn.....", så da er jo det også en oppmuntring. Men jeg kommer sikkert til å være veldig urolig så fort jeg har litt vondt en eller annen plass i kroppen.....
Hvor lenge er det siden du fikk barn? Hva skjedde med deg da du fikk akutt fettlever (hvis du gjorde det)? Hva sa legen din om det å få flere barn?
Hilsen Meg85-modell
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.