PDA

Vis full versjon : Hvor ofte kjenner dere liv iløpet av et døgn?

Sine
05-10-2002, 22:29
Da vi var på UL, sa gynekologen at det så ut til å bli ei rolig jente.
Vi har tenkt litt over dette, synes det høres fint ut, men er litt nysgjerrige på hvor ofte andre kjenner liv i magen iløpet av et døgn.

Hos oss er mønsteret omtrent slik:
Natta - merker ikke noe
Morgen - noen ørsmå spark hvis jeg kan ligge ei stund i senga før jeg må opp
Formiddag - av og til tre-fire spark, men ikke kraftige
Ettermiddag - Kan ha noen lengre sparkeperioder på 5-10 min. Disse er ofte litt kraftigere.
Kveld - som ettermiddag
Når jeg legger meg - av og til noen småspark

I det hele synes jeg ikke det er spesielt mye - man hva har vel jeg av peiling som aldri har vært gravid før :p

Hvordan er deres mønstre?

Sine 28+6

Ladyen
05-10-2002, 23:01
Den lille hos meg er meget aktiv i lengre perioder på dagen, men om natten er det stille igjen.

Ser ut som den lille kan bli ganske aktiv på dagen men sove om natten. Håper det skjer etter fødselen oxo. Ble ganske bortskjemt med de store, de sov gjennom det meste av natten ganske tidlig.

susse
05-10-2002, 23:14
Nurket vårt har ikke noe spesielt mønster, ofte våken føles det som, jeg reagerer mer når han ikke sparker....Har en fast periode rundt 23 tida om kvelden og hvis jeg må tisse på natta våkner han i allefall og sparker som besatt. Men dette vesle nurket er faktisk roligere i magen en det storebror var, da hadde jeg vondt til slutt av all sparkinga.

cora
05-10-2002, 23:36
Jeg syns jeg kjenner bevegelse og spark stort sett hele tida, også når jeg våkner om natta. Her er det mye liv ! Har kanskje noe å si at jeg er 100% sykemeldt, og tar det mye med ro. Men tror det er en ganske aktiv karabat i magen, ja !

28 uker i morgen

Tuppa
06-10-2002, 00:25
På dagen er det bevegelse stort sett hele tiden - i varierende styrke. Det er sjelden det går mer enn en halv time mellom hver gang jeg kjenner noe.

På ettermiddagen og kvelden er det kraftig romstering og ungen er veldig urolig.

På natten hender det jeg kjenner noe sparking hvis jeg må på do, men pleier ikke å våkne av at baby'n sparker.

Synes Tiger'n er livlig, men ikke så livat som søsteren sin. Og hun er en "Turbo-Turi" ennå. Legen sa det allerede i svangerskapet at dette kom til å bli en livlig krabat ;)

Millien
06-10-2002, 15:31
Midt på treet her i gården. :p
Nå har det seg slik at noen dager er hun mer aktiv enn andre.Noen morgener når jeg våkner,virker det som om hun våkner samtidig med meg.Da er det "full fres" der inne.Hun sparker ikke så mye når jeg er ute å går.(Det gjorde nr 2.Der var det full rulle natt og dag,uansett om jeg satt,lå eller gikk på tur..);)
På kveldene er det bevegelser,som synes godt utenpå magen og noen ganger når jeg legger meg,har hun andre planer.Da er det full kollbøtte.Men om natten sover hun,virker det som.I dag har hun en veldig rolig dag.Nesten ikke bevegelser.Hun må vel hente seg inn litt.:baby:

:findag:

IzziCreo
06-10-2002, 16:17
Lille Baby er ikke så aktive som deres skjønner jeg :) Hun sparker litt om morningen, og så kan jeg kjenne litt nå og da gjennom dagen - men aldri masse. Når jeg spiser kan jeg også merke litt bevegelse i etterkant. Etter 11 om kvelden er hun litt mer aktiv, og når vi legger oss så sparker hun mest - men ikke over lang tid. På natten merker jeg henne, da sparker hun nå og da. Er oppe på do to ganger, og kjenner henne ved de anledningene :)
Hun var mye mer aktiv rundt Uke 24-28 enn hva hun er nå.

Klem Suzie Q 31+6

Sine
06-10-2002, 16:20
Er det noen av dere som har tenkt å føre et skjema for å sjekke bevegelsene?
Den ene boka jeg har anbefaler det etter uke 28, for da kan en følge med på om noe skjer senere, og da skal en visst kontakte lege straks.

Der står det et eksempel på hvordan en kan gjøre.
Noen som også har vært borti lignende?

Sine

Victoria
07-10-2002, 14:42
Har tenkt på det å føre skjema, men har ikke funnet en mal for det...

Minstingen er ganske aktiv, men rolig på morgenen og tidlig på dagen. Noen forsiktige spark nå og da bare. Utover ettermiddagen og kvelden er det full romstering og magen hopper hit og dit og ses godt fra utsiden. Det begynner sånn rundt 17 og fortsetter til en stund etter jeg har lagt meg. Spesielt hvis jeg er sulten og spiser, så reagerer hun. Når jeg selv er aktiv, så holder hun seg i ro. Legger jeg meg ned, tar det ikke lange stunda før jeg kjenner noe.

I det siste har hun begynt å sparke veldig hardt, etpar skikkelige fulltreffere som gjør vondt! Heldigvis er ikke det så ofte, men kanskje to-tre slike spark om dagen. Hun er også glad i å sparke/bokse/heade oppover mot ribbeina eller ned mot blæra...

Gudine
09-10-2002, 00:48
På dagen, når jeg er aktiv, er den rolig...på kvelden, når jeg er rolig, er den helt vill...jaja, vi lærer kanskje å samarbeide etterhvert...:p jeg synes det er helt herlig å kjenne at det er liv der inne!!Klem...

Steinbukk
09-10-2002, 14:08
Vårt mønster er ca helt likt deres.

Merker pittelitt på natta dersom jeg er veldig urolig eller må opp og tisse.

Ellers helt likt.

Håper denlille beholder denne døgnrytmen når h*n kommer ut i vår verden. Det hadde vært fiiint ;) :) :D

Lica
09-10-2002, 17:02
synes jeg kjenner liv hele dagen stort sett, men ingenting om natta... Synes ikke sparkene er så kraftige som før. D er vel normalt at di skal bli sterkere for hver dag? :(

Lica (31+6)