Vis full versjon : Unngå strekkmerker?
Er det noe man kan gjøre for å unngå, eller hvertfall begrense mengden av, strekkmerker på magen under graviditet? Antar at det er et poeng å holde huden myk og smidig? Noen som har erfaringer og gode råd å komme med?
Vennlig hilsen
julibe
Det går ann å unngå strekkmerker(tiltross for at mange mener det er hormonelt),men da må du være flink!! Smør/masser huden hver enestemorgen og kveld(gjerne fuktighetskrem tilsatt hvetekimolje+b-vitamin eller kokosfett-stifter,fås kjøpt på Bodyshop)
Så er det vel gunstig å ikke gå for mye opp i vekt...(huff da..)
Uansett hvor flink du er å smøre er det ingen garanti for å slippe unna,men kan jo hende du er heldig ;)
Kremer hjelper ikke en dritt, for strekkmerkene skjer i underhuden når proteiner brytes ned, det er hormonelt styrt. Hvetekimsolje og mandelolje kan hjelpe litt for den trenger igjennom huden. Etter 6. måned kan du ogsåtilføre lavendelolje, men NB ikke før pga barnet ditt!!!!
Det eneste jeg vet hjelper er å holde igjen på vekta, for det er når vi vokser fort at huden ikke rekker å tilpasse seg. Jeg har prøvd det meste, og endte opp med kirurgi!!
Forglemmegei
03-01-2004, 12:34
Kjøp deg Hvetekimolje du, og smør deg daglig med det!! Rompe, mage, rygg, pupper og lår!! Du kan også ha i den dæsj (15ml ca) i badevannet.. (hvis du har badekar da).
Hvetekimolje motvirker og reduserer strekkmerker/arr! Derfor er det den beste oljen!! Som Loop sier så er det etter 6 mnd du kan ha 2-3 dråper Lavendelolje (eterisk olje, kjøpes på apotek el helsekost) i 15ml Hvetekimolje.
Bortsett fra det så er det bare å krysse fingrene for at hormonene og arv er snille med deg. Det du gjør ved å smøre deg er å hjelpe huden med å bli elastisk når den strekkes fort!! Selv om andre ikke føler at smøring hjalp pga belastning av arv og hormoner, så kan andre som ikke er fullt så belastet av ovenevnte (kun rask vekst) få god hjelp av dette!
Lykke til;)
Det hjelper ikke å smøre hvis du ikke masserer og strekker huden samtidig! Klyp godt og pass på at du får med underhuden, tøy og bøy. Det er lettere på magen enn på baken, da...
Jeg har smurt med en krem jeg har kjøpt på apoteket. Den skal maseres inn. Den har i alle fal hatt god virkning på de gamle strekkmerkene mine som har blitt helt lyse og fine!
Du gjør i alle fall ikke noe vondt verre ved å være flink å smørre og masere.
Jeg ble anbefalt å prøve den "Huile Tonic ,Body Treatment Oli" fra CLARINS som er til Gravide sa hun damen..
Har ikke prøvd den enda siden den ikke skal brukes før i 4 mnd, fikk med en prøve på en Body Lotion også,den bruker jeg hver dag.kjempe bra synes jeg ihvertfall..
Man må jo bare prøve seg fram ja,resultatet ser vi ikke før seinere så..
Kan få prøve av dette i parfymeriet,følger med et hefta der også :)
----------------
13+1
Jeg har kjøpt en "svangerskaps-pleieolje" i helsekostbutikken. Den er av merket Weleda , den inneholder hvetekimolje, mandelojle (?!) og et vitamin ( er usikker på hvilket siden det ikke står på flasken men på esken som jeg ikke vet hvor er)
Den lukter kjempegodt og er veldig god å påføre. Er veldig fornøyd med den og har ikke fått noen strekkmerker ennå (litt tidlig for å få det å kanskje..)
Weleda er en serie spesiellt for gravide.
Så jeg fortsetter med den hele tiden tenker jeg, den kan brukes helt fra begynnelsen av sv.skapet og til 3 mnd etter fødselen.
Tror både kropp og hud har godt av en god masasje med en god krem eller ei god olje - men jeg tror ikke det har noe betydning for strekk merker.
Jeg har tatt en seriøs :p undersøkelse blandt mine venner om fødselsmerker. Der var det egentlig overvekt av de som ikke smørte seg som heller ikke fikk strekk merker. De fleste hadde fått strekk merker på rompe/lår. Ei som ser ut som det verdenskartet på magen var veldig flink til å smøre - men det hjalp henne altså ikke.
Strekk merker er for det meste hormonelt styrt. merker på magen som kommer av ekstra press på huden kan ikke forhindres av kremer.
Etter 1-2 år vil stripene nesten være usynlig uansett om du smører eller ikke. Mine er nå en sølvfarget stripe som jeg slettes ikke bryr meg særlig om.
*Kristin*
04-01-2004, 09:28
Opprinnelig melding fra lion
Det går ann å unngå strekkmerker(tiltross for at mange mener det er hormonelt),men da må du være flink!!
Jeg skjønner ikke at du kan si dette på generelt grunnlag??:???: Jeg trodde også at det først og fremst var hormonelt betinget. I forrige svangerskap fikk jeg masse strekkmerker til tross for at jeg smurte iherdig morgen og kveld, omtrent fra to blå til ungen var ute. Jeg la bare på meg noen få kilo også, og det var slutten.
Jeg tror ikke det er noe som hjelper for djevelskapen,men fikk et tips av en lege(!!) om en slags børste man skulle bruke på magen,som de hadde på apoteket som visst nok skulle hjelpe..!
Jeg fikk ikke strekkmerker forrige gang og har ikke fått det hittil i dette svangerskapet. Min mor fikk ikke ved første svangerskap, men derimot ved det andre.
Legen min sa at det hadde med huden å gjøre, det er bra å smøre seg osv, men har du hud som ikke tåler å strekkes så mye så får du nok strekkmerker uansett hva du gjør. Selvfølgelig er det gunstig å ikke gå så mye opp i vekt også!
Jeg bruker en olje som heter argan som finnes bare i marokko, den er bra både for hud og hår. Jeg smurte den på magen hver morgen i forrige svangerskap og har brukt den dette svangerskapet så jeg håper jeg er like heldig denne gang!!!!
Er det noe man kan gjøre for å unngå, eller hvertfall begrense mengden av, strekkmerker på magen under graviditet? Antar at det er et poeng å holde huden myk og smidig? Noen som har erfaringer og gode råd å komme med?
Vennlig hilsen
julibe
Hei, jeg har fått tak i en krem som ser ut til å virke, huden blir i alle fall mylkere. Den heter Striasan og kan fås her i Norge.
Laia
Noe som kan hjelpe, er å passe på å ha et proteinrikt kosthold. Husker ikke hvor jeg leste det, for det er flere år siden.
Jeg ville forsøkt å innta litt proteiner til hvert måltid (ost, kjøtt, fisk eller nøtter for eksempel).
Jeg har ikke fått strekkemerker etter mine to forrige graviditeter, og jeg har et relativt proteinrikt kosthold. Jeg har heller ikke vært spesielt nøye med å smøre inn huden med diverse oljer.
En periode jeg fikk strekkemerker på lårene, da var jeg +/- 20 år. På den tiden hadde jeg et veldig lavt proteininntak fordi jeg da levde i den villfarelsen at jeg ikke trengte noe særlig av det i det hele tatt. Karbohydrater derimot fikk jeg i meg nok av. Da svingte vekta opp og ned og strekkemerker var et faktum, selv om jeg ikke ble spesielt overvektig. Men proteinene manglet i kostholdet mitt på den tiden.
Det skader vel ikke å prøve. Jeg kan ikke vise til andre med samme erfaring, for jeg kjenner ingen. Men jeg personlig tror det med kosthold og strekkemerker kan ha en sammenheng.
Mange gode råd du allerede har fått her - Weleda-oljen er nydelig, og hvetekimolje er veldig bra (muligens den beste, den er også veldig fin å bruke på de strekkmerkene du evt allerede har. Jeg hadde tidligere DYPE, fæle strekkmerker som dekket hoftene, nå er de nesten usynlige).
Det er også gunstig å få god blodsirkulasjon i området, så peeling og massasje er topp.
Og det jeg selv har aller størst tro på: tilskudd av E-vitamin og sink. Mange hevder du stiller sterkere i kampen mot strekkmerker hvis du har et godt sinklager, og om du leser deg opp på sinkens virkninger så virker det logisk.
Disse strekkmerke-diskusjonene pleier alltid å punkteres av de som hardnakket hevder det ikke er noen verdens ting å gjøre for å forhindre strekkmerker. Spør du en lege vil han mest sannsynlig fortelle deg at en olje ikke kan trenge ned til lærhuden, der strekkmerkene oppstår. Det er det samme som da jeg kom til legen med akneproblemer, og han sa det ikke var vits i å gjøre mer enn å vaske med vanlig såpe og vann. Litt viktig å ta med i vurderingen da, at legemiddelindustrien ikke har for tradisjon å støtte noe annet enn det som står i deres lærebøker. Jeg smurte meg hele graviditeten, men fikk likevel masse strekkmerker er også et populært argument her inne. Men de vet da ikke hvor mange strekkmerker de hadde fått om de ikke hadde smurt seg? Poenget mitt er: om man ønsker å unngå strekkmerker, er det en god følelse å gjøre en liten innsats for å prøve å unngå dem. Og å skrubbe, massere og smøre inn kroppen med deilige oljer er uansett en veldig fin kveldsrutine :jupp:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.