PDA

Vis full versjon : Første svangerskapskontroll

Unregistered
07-10-2002, 00:49
Pleier man å ta GU på første svangerskapskontroll?

Tidl. bruker
07-10-2002, 00:55
.

lenesin
07-10-2002, 02:58
Det er vanlig å ta gu ved første kontroll slik at de vet om du har noen sykdommer o.l.
Det var min første gu å jeg gruet meg veldig,men det gikk kjemmpe fint.

LENESIN 28 + 2

beckis
07-10-2002, 13:19
Det spørs hvor tidlig du tar første legetime. Jeg hadde mitt første besøk i uke 7, og da gjorde han ikke annet enn å veie meg og ta blodtrykket. Jeg kom tilbake i uke 10, og da tok jeg GU da.;)
Lykke til;)

monicaa
07-10-2002, 13:40
første kontrollen min var i uke 10 og da sa legen at han brukte å dele kroppen i to. han sa : "i dag tar vi det over navel og neste gang under" slik at første gang var det mest papirarbeid og info og gangen etter gu. tror det er forskjellig fra lege til lege. hadde på forhånd bare bestilt vanlig lege time så jeg var ikke innom lab heller.(bare med urinprøve)

I am
07-10-2002, 18:31
Jeg tok GU hos privat gyn ca 1 mnd før jeg ble gravid, så da tar jeg ikke nå igjen. Gidder søren ikke ta fler enn jeg må, for jeg liker det ikke noe særlig.

I am

Bluelady
09-10-2002, 22:17
Til I am
Jeg tror ikke du kan slippe helt unna det der desverre. Men hvis du tok celleprøve og prøve for clamydia for så kort tid siden så slipper du dette. Men legen vil nok se og kjenne litt på deg, så du må nok opp i stolen.

I am
10-10-2002, 11:23
Å nei da, du! Ingen GU på meg! :D Bør kanskje legge til at jeg også har vært på tidlig ul slik at jeg visste at alt var som det skulle være. Så "fingrene av fatet, legen!" :D

I am

Limbo
11-10-2002, 17:58
Tror vel at det ikke er noen som nyter en GU akuratt, men dersom det må til for meg så skal jeg så absolutt gjøre det. Alt for å sikre at barnet har det bra.

Tok forøvrig celleprøve for et år siden nå forrige mnd. og den var helt bra. Så krysser fingrene. Heldigvis har jeg en flink og forståelsesfull lege som roet meg litt ned.

I am
14-10-2002, 12:23
Ja, min ble tatt ca 1 mnd før jeg ble gravid, celleprøve og alt det andre. I tillegg hadde jeg jo privat tidlig ul som viste hvor langt jeg var på vei, så da var det ingen grunn til at fastlegen skulle ta GU. Jeg kommer til å gjøre det på denne måten i neste svangerskap også, fordi jeg ikke ønsker å ta GU hos fastlegen.

Klem fra I am

Cecilie
22-10-2002, 16:11
for jeg liker IKKE legen min. Men jordmora sa at jeg ikke behøvde å ta gu nå, men jeg burde i såfall gjøre det etter fødselen. Hun sa at det kunne vente litt pga jeg er så ung(21) at det var nok ingen fare så lenge jeg ikke hadde hatt noen ubehag. Jeg har ikke en gang hatt soppinfeksjon...

Cecilie 12+4

Unregistered
25-10-2002, 12:01
Ifølge legen min og en jordmor jeg har spurt trengs det ikke taes en GU på friske kvinner (0 kjønnssykdommer etc.). Når det gjelder celledeling anbefales det at man tar det 1 gang hvert tredje år uansett om man er gravid eller ikke.

Da jeg gikk på første kontroll tok jeg en GU - men det var for å sjekke om jeg virkelig VAR 10 uker på vei - slik mensterminen var. Og legen mente at målet på livmoren stemte ca. overens med 10 uker. Ellers kan jeg jo nevne at det ikke blir tatt GU for å finne ut nøyaktig termin, men man finner vanligvis termin etter siste mens - evt. UL.

Ergo er det ikke nødvendig å ta GU på en gravid kvinne som akkurat har tatt celledelingstest eller kan ha kjønnssykdommer - med mindre man ønsker å sjekke livmorens størrelse.

Jeg stemmer JA for selvbestemmelse i forbindelse med legebesøk og graviditet. Det er ingen andre enn DU som bestemmer om du skal i stolen eller ikke!!! Hva som er lurt, er imidlertid en annen side av saken.

I am
25-10-2002, 12:17
Ja, enig med den anonyme her. Ja til selvbestemmelsesrett, lurt eller ikke lurt. Det jeg imidlertid selvfølgelig skal gjøre er å gå til 6-ukerskontroll etter fødselen, men den vil jeg ikke ta til fastlegen, den tar jeg hos en privat kvinnelig gynekolog.

Lykke til i svangerskapet alle sammen!

Klem I am

Minipilla
29-10-2002, 11:00
Jepp...det gjorde jeg med begge to.

Med førstemann var jeg i uke 11 og med andremann var jeg i uke 9.