PDA

Vis full versjon : Koala innlagt på sykehus pga. kynnere, alt vel nå.

koala
07-10-2002, 03:06
I begynnelsen av september var jeg til ordinær kontroll hos legen min ( 26. uke) og ble sykemeldt 30 % pga. bekkenløsning. Fikk med en rekvisisjon til fysioterapeut. Hun spurte om jeg hadde hatt kynnere, og det hadde jeg, kjentes ut som om magen "reiste seg". Hun sa at hvis jeg fikk mye kynnere var det et signal om å ta det litt mer med ro. Jeg fikk ny time tre uker senere.
De neste ukene på jobben bel ganske hektiske. Pga. sykemeldingen som sa at jeg skulle ha kortere dager slapp jeg unne de reisene som var planlagt, men arbeidsmengden ble jo ikke mindre. Så jeg endte opp med å stresse for å rekke alt jeg måtte for at kollegene skulle kunne ta over mine kunder når jeg skulle i permisjon. Noen dager satt jeg lenge etter normal arbeidstid for å komme ajour.
Jeg syntes det var vanskelig å vite hva som var mye kynnere, men syntes jeg mreket at de tiltok. Så for å lage et mål for meg selv, telte jeg antall kynnere pr. dag et par ganger i uken. De økte fra 10-15 pr dag til ca.20, så til 25-30 pr dag og videre til rundt 40 pr dag. Men som regel roet det seg litt i helgen når jeg hadde fri. Jeg hadde planlagt å gå ut i permisjon 12 uker før termin nettop fordi høsten er den mest hektiske perioden i vår bransje og det ville jeg ikke utsette meg for som gravid. Så uken før neste kontroll hos legen (28.uke) var min siste arbeidsuke. Den var hektisk men jeg fikk unna de viktigste planlagte aktivitetene, desverre var det et par ting som dukket opp i slutten av uken som jeg ikke rakk. I stedet for å være fornøyd med den jobben jeg hadde gjort, ble sjefen min sur over denne siste saken og kritiserte meg for å ikke fullføre det jeg holdt på med og si ting som " det var jo litt av en måte å avslutte på". :sint: Kjempekjedelig avslutning:sint: Den helgen roet ikke kynnerne seg, tvert i mot. På lørdagen hadde jeg oppmot 60 kynnere og søndagen kom de hele tiden. Det var akkurat som om magen var hard hele tiden pluss at det ca. 8-10 ganger i timen kom slike topper hvor magen reiste seg. Siden jeg var i Kr.sand for helgen og skulle med buss tilbake til Oslo den kvelden var jeg veldig i tvil om hva jeg skulle gjøre. Jeg skulle tross alt til kontroll hos legen min morgenen etter men det fristet lite å sitte i buss i 5 timer uten å vite hva som skjedde. Til slutt ringte jeg fødeavd. på VAS og spurte hva de syntes. De ba meg komme opp til en sjekk for sikkerhets skyld. Der ble jeg koplet til ctg apparat som viste de toppene jeg kjente. Så var det utvendig og innvendig ultralyd hos gynekolog. Hun kjente at kynnerne kom nærmest kontinuerlig og skjønte at det kun var de kraftigste som ble registrert av apparatet. Heldigvis var mormunnen 4cm lang. Men jeg ble innlagt og fikk Bricanyl tablett for å dempe aktiviteten. Dersom den ikke hjalp ville jeg bli satt på bricanyl drypp, men det slapp jeg heldigvis. SÅ var det lungemodningssprøyte i tilfelle fødselen var i gang og ikke lot seg stoppe. :eek: De tok urinprøve, skjedeprøve og tarmbakterieprøve. Fikk forklart at 60% av norske kvinner har streptokokker i skjeden eller tarmen naturlig, og i noen tilfeller kan det føre til for tidlig fødsel, samme gjaldt ved blærekatarr.
Så ble det en natt på føden og to netter på barsel med strengt sengeleie. Heldigvis roet kynnerne seg etter Bricanyl tabletten og etter å være i ro. Alle bakterieprøvene var fine og mormunnen fremdeles 4cm lang men litt myk. Fikk beskjed om å holde meg i ro og unna sex fram til neste kontroll uken etter. Den gikk også fint og nå kan vi kose oss igjen, men jeg skal fremdeles ta det med ro. Kjenner med engang jeg beveger meg litt at kynnerne tiltar. Nå ligger jeg på 30-40 om dagen men de sterkeste er borte. Det er mer som om magen er hard, og noen ganger merker jeg det ikke hvis ikke jeg tar på magen. Så derfor er jeg sykemeldt 100% og blir det nok fram til tre uker før termin. Og sjefen har ikke en gang ringt og spurt hvordan jeg har det... Glad jeg ikke skal tilbake dit etter permisjonen er over, kommer til å si opp i løpet av året som kommer. For nå har vi endelig flyttet fra Oslo til Kristiansand. (Ja midt opp i hele kaoset skulle vi også flytte!) :klapp: Så når enden er god er allting godt! Forresten er bekkenløsningen blitt veldig bedre etter disse dagene til sengs og i ro, så ingenting er så galt at det ikke er godt for noe!:D
Koala 30+2

Victoria
07-10-2002, 14:32
Så godt at det gikk bra! Han derre sjefen din kan du få billig av meg! Begge gangene jeg kom og sa at jeg måtte bli sykemeldt (forskjellige jobber), så var det ikke annet enn omtanke og bekymring fra den kanten. Aldri noe spørsmål om hva jeg ikke fikk gjort ferdig etc. Det må være utrolig frustrerende å jobbe som en hest og så få surmuling tilbake. Blir :sint: av sånt.

Trilla
07-10-2002, 21:34
Heisann Koala !!
Jeg har lurt litt på hvordan det har gått med deg med flytting og alt. Og man kan jo si at du har hatt ditt å stri med !!!!!
Er så glad at alt har gått bra, tross alt :klapp: og at babyen fortsatt vil være litt lenger inni mammas mage.
Sånne sjefer som du beskriver kan man irritere seg grønn og blå over, men ordet EMPATI og FORSTÅELSE har visst ikke nådd inn hos alle. Det eneste man kan gjøre er å heve seg over det .. du har jo absolutt stått mer enn nok på for å gjøre det greiest mulig for jobben din !!
Håper du får mulighet til å slappe av og ta det litt med ro selv om du skal flytte. Hvor i Kristiansand skal dere stifte bo forresten ?
Pass godt på deg selv og magen... så sees vi kanskje :)
Selv har jeg en god lang uke med høstferie foran meg. Skal bare shoppe babyting og kose meg :)
Trilla

koala
15-10-2002, 05:35
Takk, det går bra med meg nå. Har fremdeles mange kynnere og merker at det er lite som skal til før de øker på. Men jeg pusler rundt og tar livet med ro så det går bra. Mannen min har hatt tre ukers ferie nå i forbindelse med flyttingen, så han har tatt mesteparten av jobben heldigvis:) SÅ nå begynner det å se levelig ut her i huset, selv om det kommer til å ta lang tid før vi vet hvor alt er. Mesteparten av babyutstyret er også kommet i hus etter en sverigetur før vi reiste fra Oslo.
Vi bor på Lund i en eldre enebolig. Så at BIM skal ha treff 22.okt. i Kr.sand, mulig at jeg tar meg en tur dit. Kanskje vi sees der.Trilla?
Koala 31+2