PDA

Vis full versjon : Hvor lenge kan man gå med en infeksjon i kroppen/tennene før det blir "farlig"?

Raven
06-01-2004, 09:44
Jeg har fått betennelse i røttene på en tann. Og så har jeg lettere tannpine på den andre siden ( har egentlig det på begge sider da ).....Det er ikke de store plagene, det går bra å spise og drikke.
Har fått Antibiotika mot betennelsen og fikk beskjed om å ta kontakt med min tannlege.

Har nå gjort det, men det var ikke så lett å komme til der heller gitt.
Han har mer eller mindre fullt, med timer ledig nå og da som ikke passer for meg i det hele tatt. Er hjemmeværende med 2 barn og de går i park fra 10:00-13:30. Da er jeg ledig mellom 10:30-13:00......
Har ingen som kan steppe inn som barnevakt heller. Å ta noen av dem med seg er uaktuelt da de vil klatre ut av vognen, syte og vil bli meget skeptisk til tannlegene osv osv. Har prøvd det der flere ganger før med samme resultat....

Den første ledige timen tannlegen hadde uten å være full hele dagen var tirsdag den 20 januar, men det er jo dagen før terminen min....Eller så var det ledig i morgen, men da kan jeg ikke gå pga barn som kommer hjem fra overnattingsbesøk på omtrent samme tid. Torsdag var det og ledig, men litt for sent på dagen...

Det jeg syntes var så merkelig var at sekretæren spurte om tannlegevakten ikke sa at jeg måtte gå med dette ( antar betennelsen ) en stund.......Hva hun mente med det, vet jeg ikke, men det sa nå ingen til meg ihvertfall.

Ikke kan jeg få ny resept på Antibiotikaen heller, før tannlegen må jo se på meg uansett.
Jeg regnet nå med at det ville kanskje være fullt eller noe, men ikke at det skulle lage så mye "trøbbel".
Og så blir det jo ennå vanskeligere når jeg bare kan gå på visse tider i tillegg.....

Noen som har vært i lignende situasjon? Jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre. Om jeg skal sitte hele tannlegegreiene på hold fram til etter fødselen, men jeg kan jo risikere at betennelsen sprer seg osv osv....Og vet jo ikke hvor lenge jeg kan gå med dette uten Antibiotika ( har 4 piller igjen av den ) og så er det jo problemene med en tann på den andre siden i tillegg til betennelsen......

I tillegg til dette så er jeg forkjølet og hoster til den store gullmedaljen. Og det er jo ikke så greit å få hostenafall hos tannlegen mens han holder på.....

Dette ble egentlig et litt "dumt" innlegg, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.
Jeg vet jeg bør gjøre noe med tennene før det blir verre, men samtidig så er jeg så nære terminen og tannlegen er jo mer eller mindre full fram til min termin.......Også har jeg bare visse tider jeg kan gå på pga mangel på barnevakt...
Ikke var det enkelt å bytte til en tannlege som jobber kveld heller, så jeg står liksom fast...

*er på nippet til å gi opp og bare krype under dynen fram til termin.....*

Tidl. bruker
06-01-2004, 10:22
Hvis du har betennelse, må du gå ferdig kuren før tannlegen vil gjøre noe. Helst vil han vel at betennelsen skal være mer eller mindre borte, før han jobber med tanna/tennene det gjelder.

Hvis du i tillegg er syk/veldig forkjølet, lønner det seg nok å vente litt før du drar til tannlegen.

Men, så er jo saken den at du skal føde snart å. Jeg ville hørt hva tannlegen har å si om den saken - om du kan vente til etter fødselen, kanskje. Da har du vel mer mulighet til å ta en time å, hvis pappa'n er hjemme noen dager etter fødselen? Og du ikke tenger å tenke på barnevakt.

Vil tro at det ikke er farlig å gå med dette i noen uker, ettersom du har fått antibiotika og derfor vil være kvitt betennelsen/fått dempet den.

Raven
06-01-2004, 10:33
Antibiotikakuren skulle være ferdig mandag, men jeg hadde 4 piller igjen pga akutt omgangssyke/spysyke.

Tannlegevakten sa ingenting til meg om noe som helst. Det ble tatt røngten, de fant problemet, jeg fikk resept på kur fram til mandag da jeg skulle ta kontakt med min tannlege.
Så når sekretæren spurte meg om dette, så hadde jeg ikke så mye å si nei.....

Har gjort det nå da og fikk time i morgen kl 10:00. Må uansett få gjort noe med begge tennene, eventuelt lagt midlertidig fyllinger på begge to og så komme tilbake etter fødselen. Eller få tatt den ene tannen og eventuelt antibiotika mot den andre hvis det ikke gjør noe at jeg går på det i 2-3 uker da...Jeg vet jo ikke, vil ikke at den skal spre seg videre. Leste om en annen som hadde det samme problemet og den spredde seg til tannkjøttet.

Men vi får se hva tannlegen sier i morgen:) Hvis han mener at det ikke er farlig, så kan han vel ta den andre tannen og så kan jeg komme tilbake. Pappaen skal jo som du sier, være hjemme og da er jo barnevaktproblemet løst ja.....kan jo foreslå det da for han.
Det har jo jeg ikke tenkt på.....:ide: