PDA

Vis full versjon : Hva skjer på første kontroll?

Nøtteliten
07-10-2002, 11:51
Hei,
jeg gru/gleder meg til i morgen og første kontroll...hva ser de etter, sjekker de at alt er bra med barnet (skrekken for MA slipper nok ikke helt taket ennå!) og må jeg komme dit uten å ha spist på forhånd? Har hørt at folk stiller fastende (12 timer) før de skal til legen, men det må jo være nesten umulig nå som vi er gravide???

Er det allerede nå vi bestemmer oss for hvilket sykehus vi vil på ??? Føler meg ekstremt fersking her gitt....og da er det godt å ha dere, hva skulle jeg gjort uten SG og SM?

Nøtteliten

caprice
07-10-2002, 12:19
Heisann,

Hvorfor i all verden skulle du stille fastende hos legen???
Du skal jo ikke legges inn på sykehus for operasjon eller noe sånt?
I mitt forrige svangerskap hadde jeg alltid legetime kl 0800 - og jeg kom alltid rett fra frokost. Hørte aldri at det skulle være et problem...

Første legetime (som er dobbel) består stort sett av et skjemavelde som skal fylles ut - og ja - jeg ble i allefall spurt om sykehus, men det er bla fordi UL må bestilles - og det er jo på samme sykehus som du skal føde på.

Ellers er det masse prøver - blodprøver av alle slag - blodtrykk etc og som regel GU. Husk å ta med urinprøve.

Og så får du helsekort for gravide da - og det kan jo være litt stas det :-)

Mvh

Nøtteliten
07-10-2002, 12:31
Godt å høre...var litt redd for denne fastende timen...ser for meg at jeg hadde svimet av på flekken!

Takk!

Nøtteliten

Mariemor
07-10-2002, 12:44
Fastende er noe jeg også ville hatt litt problemer med nå, ja.
Min første kontroll besto av utfylling av papirer, blodtrykk, vekt, blodprøver og en urinprøve. Etter at urinprøven var analysert fikk legen min en telefon inn til seg, hvorpå hun sa til meg: "ja, det stemmer at du er gravid. Gratulerer!" Jeg måtte le litt for meg selv da, for etter tre positive CB-tester, og med ømme pupper så det holdt, var jeg egentlig ikke så mye i tvil.....
GU venter vi til neste gang med, og jeg fikk beskjed om å ha med meg urinprøve av morgenurin på hver kontroll. Hvis kontrollen er langt på dag, skulle den helst stå i kjøleskapet så lenge.

Lykke til på kontroll, Nøtteliten!

Klemmer fra Mariemor og knøttet (9+1)

Lykkelig Gravid
07-10-2002, 13:22
Kontrollen er ingenting å grue seg for :) de bare sjekker litt allmenn helse og prater litt.

På meg tok de en underlivsundersøkelse og en ny graviditetstest..

Så sjekke urinprøver + div blodprøver mm....

LYKKE TIL :klapp:

Har aldri vært borti at man må stille fastende :kidoki: