PDA

Vis full versjon : UL funn... urinblæren hos babyen

knallbert
07-01-2004, 00:28
Hei! Lurer på om noen her kjenner til følgende fenomen som ble oppdaget på UL idag... : Babyen har en oppblåst urinblære, og legen mente det kom av en blokkering, slik at det ikke fikk rent ut.. Etter hva jeg vet kan det være livstruende dersom man ikke får ut urinen (hos voksne, og da gjelder det vel de søte små også?) Legen mente det ikke var livstruende, men ga uttrykk for i minen sin at det er alvorlig. Skal tilbake på ny kontroll nå på fredag.
Moren min ringte en jm som vi kjenner, som sa at urinen hos fosteret renner ut gjennom navlestrengen, og at DEN ikke kan være blokkert... dessuten sa hun at det er vanlig hos fostere at de kun tømmmer blæren 1- 2 ganger om dagen, og at det dermed kan hope seg opp. Dette sa legen ingenting om, og det synes jeg var så rart, for han er jo spesialist på området, og burde jo vite sånt!! Er temmelig urolig nå..... :angst:
Hvorfor kan man aldri få skikkelig info fra leger???! :grrr:
Noen som vet noe om dette??

C3PO
07-01-2004, 08:42
Jeg lurer litt på om dette er noe likt det som skjer med min R2D2. R2D2 har væske i nyrene (og det er vel det som skal til urinblæren etter hvert?), slik at begge nyrene er litt forstørret. Pga. dette har jeg hatt UL 1 gang i måneden de siste månedene.

Jeg har fått beskjed om at dette IKKE er farlig. Hvis R2D2 fortsatt har væske i nyrene ved UL i neste uke - uke 35 - vil de foreta UL av ham etter fødsel. Det er visstnok vanlig for væsken å forsvinne når babyer tisser for første gang etter fødsel. Men hvis han fortsatt har forstørrede nyrer da, blir han satt på antibiotikakur. Ikke noe verre enn det.

Og utifra klistremerket som ble festet til graviditetspapirene mine (de har et lite annet system her i England), virker det som om dette er ganske vanlig hos nyfødte.

Lykke til!

34+2