PDA

Vis full versjon : Tannlegetjenester under graviditet

Johanna
14-08-2002, 20:27
Er det noen som vet om det koster noe å gå til tannlegen under svangerskap nå for tiden? Før var det visst gratis etter fødsel pga at tennene blir så "dårlige" når man er gravid.

Maz
14-08-2002, 20:47
Det er vist slutt på ordningen nå må vi betale som før.

Jeg skal til tannlegen i morgen jeg::uff:

Lillian
14-08-2002, 21:51
Jeg skal også til tannlegen i morgen! Må nok punge ut ja. :uff:

Vimsen
14-08-2002, 22:15
Har hørt at man kan få NOE igjen på trygdekassa... Men jeg lider av alvorlig tannlegeskrekk så jeg tor jeg drøyern :lol:

KLemmer
Vimsen +Frida T-20

Sine
15-08-2002, 00:12
En kamerat av meg er tannlege, og jeg spurte ham om behovet for tannlegebesøk under svangerskap og hva han kunne gjøre osv.

Han nevnte at det var smart å gå til tannlegen under svangerskapet pga. hormoner etc. og gummene som utsettes for dette. Dette har vi jo lest om.

Så spurte jeg ham hva han kunne gjøre hvis et eller annet, og da sa han at han ikke kunne gjøre annet enn å rense tennene. Han sa at det var viktig at jeg holdt tennene rene og brukte tanntråd hver dag (noe jeg sliter med å få inn i hodet:bonk: ). Da ville det være det viktigste.

Jeg tenkte at jeg skulle prøve det og kanskje utsette besøket til senere. Liker heller ikke tannlege. Uansett ville problemene gå over etter graviditeten om en holdt dem rene da, vel og merke ;).

Men altså: Renhold er kjempeviktig, tanntråd og -puss!

Sine :p

Eforia
15-08-2002, 12:51
Du må nok desverre betale alt selv.

Jeg var så uheldig å få betennelse i en tann tidlig i svangerskapet og rotfyllte to tenner fra uke 16-21. Både tannlegen jeg gikk til og spesialisten som utførte selve rotfyllingen mente det var forsvarlig selv om jeg var gravid. Og tanken på et halvt år med tannpine og betennelse var jo ikke særlig forlokkende.

De mente også at det ikke var så farlig å ta bilder nå som tidligere, siden dagens apparater har mye mer konsentrerte stråler enn de gamle som strålte litt i "hytt og vær". Men jeg tok ikke flere bilder enn jeg måtte, sånn bare for å være sikker.

En annen ting er at jeg hold på å svime av i stolen, en dag det var kjempevarmt og damen skulle jobbe i overkjeven min, så hun la meg litt for langt bak, og på et eller annet vis klemte sikkert magen på noe den ikke skulle klemt på så jeg fikk litt hetta. Sikkelig ekkelt å begynne å kaldsvette, bli kvalm og svimmel med munnen dekket av en gummiduk, liggende i lett nedoverbakke med hodet... Men jeg overlevde det også etter en god pause med kalde kluter i pannen.

Lykke til med tenna!
Eforia 34+3