PDA

Vis full versjon : Røde hunder

Caitlin
09-01-2004, 19:11
En ting jeg ikke har tenkt noe særlig på er røde hunder. Jeg er ikke sikker på om jeg er vaksinert mot det jeg. Når er det man blir det? Ringte legen i dag, for jeg ville egetnlig tatt en test der og men hu sa jeg ikke trengte det siden jeg hadde tatt to hjemme, uansett så spurte jeg om røde hunder og hu sa det inngikk i barnevaksiner så kan jo hende jeg er det. Finner ikke vasinasjonskortet mitt. så hvis det viser seg at jeg ikke er vaksinert da, da blir jeg jo litt engstelig. Og legen sa jeg ikke skulle ha svangerskapskontroll før i uke 10, det er jo en stund til og de tre første mnd er jo værst.
noen som veit eller har erfaring om dette med røde hunder???

Det er så mye man begynner å tenke på når man blir gravid, for man vil jo at alt skal gå bra!!

Ctanse
09-01-2004, 19:58
Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig. Prøv å hold deg unna de du vet har røde hunder siden du er usikker.

Ellers så vil du ta masse blodprøver på den første legekontrollen, hvor det blant annet testes for røde hunder.

Men prøv å slapp av det går for det meste bra. Gled deg og kos deg med graviditeten.

Caitlin
09-01-2004, 20:27
Kjenner ingen som har det, jeg veit ikke åssen symptoner man har engang. Men jeg jobber i barnehage så det er derfor jeg blir litt bekymra......

så hvis det viser seg at jeg ikke er vaksinert kommer jeg til å få angst for å gå på jobb.

DrBabe
09-01-2004, 20:32
Dette vil du bli sjekket for ved første svangerskapskontroll. De tar en mengde blod av deg denne første gangen og da tester de blant annet for antistoffer mot røde hunder (Rubella). Har du antistoffer er du helt trygg. Og er du vaksinert som barn har du nesten garantert antistoffer. Ikke stort å bekymre seg for egentlig.

spent
09-01-2004, 22:31
Alle i Norge skal i utgangspunktet bli vaksinert for Røde hunder ved 15 mnd alder, og i tidlig ungdom (6. eller 7. klasse?). Å vaksinere mot Røde hunder begynte de med på slutten av 1970-tallet (tror 1978), nettopp med tanke på faren for fosterskader. Det er nok liten sjanse for at noen i din nærhet (eller i Norge, for den sakens skyld) skal få RH. Du kan regne med at de aller fleste barn i barnehagen er vaksinert, og ikke kan få sykdommen. Leser du rundt på sider på nettet om RH, finner du at: Det er bare de som ikke er vaksinert som kan få RH, og at i Norge i fjor var det registrert 1 tilfelle av RH. (Husker ikke hvilken side det var jeg fant den opplysningen).

Min sønn har nettopp vært syk, med prikker, har selvfølgelig engstet meg mye, med tanke på RH. Derfor har jeg de siste dagene lest endel om dette.

Hvis du går og engster deg for dette, vil jeg anbefale deg å ta en telefon til fastlegen din. Hun/han vil sikkert kunne berolige deg, og svare på det du lurer på.

Caitlin
11-01-2004, 13:31
Blei letta nå, jeg fortalte mamma nyheten i går og hu blei veldig glad:)

Jeg nevnte dette med røde hunder og hun hadde vaksinasjonskortet mitt, og jeg er vaksinert:klapp:

Da trenger jeg ikke tenke på det, blei vaksinert på barneskolen.