PDA

Vis full versjon : Svømming/boblebad/badstu?

Hjenta
12-01-2004, 09:50
Hei!
Jeg er nå i uke 10 og har planer om å begynne så smått å svømme, da det sikkert er en fin treningsmetode. Da er spørsmålet?

Jeg svømmer i klorvann på offentlig bad. Kan dette være skadelig?
Hva med bading i boblebad? (privat og offentlig?)
Jeg lurer også på om det kan være skadelig å ta badstu; synes jeg har lest advarsel om dette på offentlige bad.

Setter pris på svar...

lille ville
14-01-2004, 07:31
Hallo, svømming er absolutt å anbefale, men du burde vente med å begynne til du har passert 3 mnd. Jeg gikk på et spesielt kurs beregnet for gravide. Hvis du ikke har det på hjemplassen din kan du svømme bryst, krål og rygg, gå fram og tilbake, "sykle" i vannet, Svømme noen tak under vann, etc. etc. Svømming er den beste form for mosjon under svangerskapet da du ikke kan overbelaste musklene og du blir "vektløs". Jeg gikk 45 min. 2 ganger i uka og gikk lange turer hver dag i tillegg. Ikke vær redd for offentlige bad, men boblebad er ikke bra, det er farlig for gravide!!! Da prater jeg om offentlige varme boblebad. Men å ta et karbad med badesalt og skum hjemme hos deg selv er ikke så ille. Vet ingenting om badstue, så kan ikke hjelpe deg der... Hvis jeg var deg, ville jeg spørre jordmora og/eller legen min for sikerhets skyld. Lykke til!!!
Klem fra lille ville :birth:
termin 15 jan........

Hjenta
14-01-2004, 12:42
Takk for oppklarende svar.

Jeg ser du ikke har lenge igjen til termin. Hvor lenge holdt du på med svømming ut i svangerskapet før du måtte gi deg?

lille ville
14-01-2004, 15:40
hallo igjen, jeg hadde planlagt å gå på svømminga til ca. uke 38 eller 39, men ble desverre nødt til å slutte i uke 33. Først fordi jeg fikk influensa og feber og hele pakka, og etterpå fikk jeg for mye fostervann så jeg fikk beskjed om å ta det helt med ro, sitte stille. Men i det hele og store har jeg hatt et kjempefint og problemfritt svangerskap og er 100 % sikker på at det er takket være svømminga. Har i alle år vært kjempeplaga med ryggen (Operert bort tumor, skiveutglidninger etc. etc) Og har ikke hatt noen helst form for problemer eller smerter under hele svangerskapet!!! Det er ganske utrolig, men som jeg sier, er sikker på at svømminga har vært trixet, og å være positiv og optimistisk så klart. Dette er noe jeg virkelig brenner for så håper at du og andre får samme positive opplevelse som meg!!!!:D
Lykke til!
Klem fra lille ville :birth: som håper at lillegutt snart melder sin ankommst