PDA

Vis full versjon : ett glass vin

prada
12-01-2004, 11:04
Er det greit å ta seg ett glass vin i ny og ne selv om jeg er gravid? Er 8+3 nå.

Grunnen til at jeg spør er at mange sier fy fy, mens andre sier at ett glass skader ikke..

oupsi!
13-01-2004, 14:31
Oioi, her vil du få mange meninger (hvis folk ser diskusjonen her, det er ikke alle som titter innom dette forumet).

Man har aldri klart å påvise skader ved et veldig lite alkoholinntak, men man klarer heller ikke helt å si HVOR grensen går, så den norske anbefalingen er totalavhold for "sikkerhets skyld". Det minste inntaket man har påvist skader ved er 5-10 enheter i uken, altså langt mer enn 1 glass i ny og ne.

Det de fleste derimot er enige om er at det i første del av svangerskapet, der hjernen skal utvikles, bør ligge helt unna alkohol. Man er redd for at selv en liten mengde alkohol inntatt på et kritisk øyeblikk i utviklingen vil kunne medføre skader.

Nå skal det sies at det i de fleste europeiske land er normalt å innta noen glass vin i uken, gjerne hver dag. De aller aller fleste barn blir født sunne og friske der også, men de HAR en høyere andel av barn født med alkoholskader enn det vi har.

Så her vil du ikke finne noe fasitsvar, dessverre, som på de fleste områder som handler om risiko. :uff:

prada
13-01-2004, 14:52
Hei!

Je, det er nok best å ikke drikke noe alkohol! Men jeg orker faktisk heller ikke tanken på det..

Tinka
26-01-2004, 06:51
Hei!

Ville bare si at det er nyere forskning nå som tyder på at alkohol tidlig i svangerskapet (før 12 uke), selv i små mengder, er mye mer skadelig enn tidligere antatt, og også mer skadelig enn inntak senere i svangerskapet som er der vi vet om skadevirkninger fra før av.

Dette er ikke ferdig forsket, så det er så langt bare en teori, men greit å vite synes nå jeg i alle fall.

Tania
28-01-2004, 00:24
Det kommer an på hva en legger i "ny og ne" mener jeg....et glass vin hver lørdag er for ofte...
Men la oss si et glass på nyttårsaften, bryllupsdagen el. er helt greit...

Hildemor
04-02-2004, 14:11
Hei!
Er enig med Petunia. Da jeg gikk gravid sist sa legen - helt uoppfordret at jeg burde holde meg unna alkohol de 12 første ukene. etter det kunne jeg godt ta et glass vin ved spesielle anledninger. Men helst ikke noe sterkere enn det.

Jeg var selv litt bekymret fordi jeg hadde vært i et meget festlig lag en ukes tid før jeg oppdaget at jeg var gravid, men han sa at da var det så tidlig (2-3 uker) at det sannsynligvis ikke betød noe. Har vært gjennom det samme nå også. Ble gravid like før jul, men oppdaget det ikke før ved nyttår. Drakk nok litt vin/alkohol i julen ja....

Var på UL for 2 dager siden, og har fått stadfestet at jeg er 9 uker på vei, og alt ser normalt ut. Virker ikke som om fosteret har tatt skade av alkoholinntaket - selv om det er mye som ikke avdekkes på ultralyd da...

Mistral
04-02-2004, 18:16
Min lege sier "ikke mer enn to glass vin pr dag"... Så bor jeg i Frankrike også, da, og her er det nok mye høyere toleranse for å drikke alkohol i svangerskapet.

(For ordens skyld, jeg drikker ikke alkohol selv, men kommer til å ta et glass eller to ved spesielle anledninger, som mitt eget bryllup f.eks.)

Mistral 14+6

Ceni
05-02-2004, 14:11
det er opp til deg selv, det er du som tar risikoen.
men jeg ville ikke gjort det

Elisen
05-02-2004, 14:24
Jeg smaker, men drikker ikke etter aa ha hatt forelsesning om skaderisiko av de som jobber med dette. Klart det som oftest gaar bra aa drikke litt / men ingen vet om de baerer paa et saarbart lite nurk som taaler lite. Dette er det stor forskjell paa.

Kanskje best aa vaere forsiktig

Men ett glass i bryllup etc skader saaklart ikke.

anemone
08-02-2004, 20:08
Holder meg helt unna alkohol når jeg er gravid. Drikker ikke særlig mye ellers heller da;)

litjpia
23-02-2004, 10:24
Trøst til alle oss som drakk alkohol før vi fikk vite vi var gravide:

Jeg gjorde det; ble gravid i desember og da var det julebord, julefest, julaften, nyttårsaften, 3.dagsfest...UFF!! jeg spurte jordmor og lege og begge fortalte at fosteret har sitt eget kretsløp de første ukene! Dvs at det ikke tar opp noe fra mitt blod da. Naturen er viselig innrettet.. Jeg ble iallefall meget lettet...

Maria73
02-03-2004, 11:47
vil ikke skrive dette for å skremme noen, eller la noen få dårlig samvittighet for at de har tatt seg et glass vin eller to....
Jeg jobber med mennesker som har fått alkoholskader pga mors alkoholbruk under graviditeten. Og skadene kan bli enorme....