Vis full versjon : Har noen hørt om navnet Schønning?
Min kjære morfar døde antakelig den dagen mitt "lille frø" ble unnfanget... Han er den eneste i nær familie jeg har mistet, og nå føler jeg at "alle" mener det hadde vært fint å kalle opp lille knøttet hvis det blir en gutt.
Jeg liker imidlertid ikke fornavnet til morfar noe særlig (Arnold - det heter forresten katten til svigerfar så det passer dårlig), men mellomnavnet er Schønning, og nå mener flere at det hadde passet bra.
Schønning klinger fint, men det er så uvanlig!! Har noen av dere hørt om det før? Morfar het det altså til mellomnavn og oldefar til fornavn, men ellers har jeg aldri hørt noen som heter det...
Jeg tror egentlig ikke vi kommer til å velge det navnet, bl.a. fordi vi kommer til å være mye i Afrika og der blir det vanskelig å uttale. Men hva synes dere andre om det? Det er i og for seg fint, men jeg vil helst ha et navn som er litt mer vanlig (tror jeg...)
:???:
Klem, Zurufa
Tidl. bruker
08-10-2002, 15:36
I mine ører klinger Schønning rart. Aldri hørt det før. Men i og med at det er et familienavn, ville jeg evt. valgt å ha det som et mellomnavn til baby'en.
Er det virkelig ingen andre som mener noe som helst om dette navnet? Vi har vel bestemt oss for å ikke bruke det (ikke til fornavn i hvertfall) for det høres litt ut som et etternavn synes jeg...
Men dere pleier jo alltid å ha så mange kommentarer til alle navn som foreslås både + og -, mener ingen andre enn Pearl noenting om Schønning...? Det spiller ikke så stor rolle egentlig, men det hadde vært morsomt med noen synspunkter!
Zurufa :findag:
Stinemor78
10-10-2002, 13:36
Hei!
Da jeg var liten hadde vi en nabo som het Schønning.. men om det var fornavnet eller etternavnet hans det vet jeg ikke.. HUsker bare at han het det..
Personlig ville jeg aldri kalt min sønn det, men det kommer nok av at jeg liker vanlige navn, ikke uvanlige..
:findag:
Jeg har hørt om fornavnet Sjønne og det er ikke så langt fra Schønning - litt annen skrivemåte. Men jeg syns ikke det høres helt ut som et etternavn heller, det ligner jo mye på Henning..
Nå må det jo sies av jeg ikke syns det er så altfor fint med sjønne heller - jeg har bare hørt det på en gammel mann som sikkert er død nå.. Det blir jo forvekslet litt med å være skjønn.. eller :???:
IzziCreo
10-10-2002, 16:11
Hei, jeg har hørt det før! Men har alltid trodd det var etternavn. En skole i Trondheim heter Gerhard Schønning - og det er der jeg har hørt det... Ville nok ikke valgt det som fornavn - men du kan jo velge det som etternavn/mellomnavn?! For meg så klinger det helt klart bedre som etternavn enn fornavn.
Klem Suzie Q 32+3
Mamarazzi
11-10-2002, 04:25
Heeeelt enig med Suzie Q!!!!!!:p
Gretchen
11-10-2002, 15:54
Hei! :)
Jeg synes også som det lyder mer som et etternavn, men det hadde kanskje vært moro å ha dt som mellomnavn. Hvis du går inn på statistisk sentralbyrå sine sider kan du finne ut om navnet er i bruk eller ikke, i hvertall hvis det er mer enn tre som heter det. Det gjorde vi da vi skulle ha navn til vår datter som nå er 3 1/2 år. Vi ville ikke ha et navn som "alle" andre hadde. (Det viste seg at slikt kan man ikke unngå - nå går det ei jente i parken med samme navn..)
Lykke til videre
Klemmer fra Gretchen ;)
Tidl. bruker
12-10-2002, 12:01
Søk på navnet inne på Statistisk sentralbyrå
http://www.ssb.no/emner/00/navn/
Personlig så tviler jeg på at Schønning er et fornavn.
Jeg tenker også bare på skolen Gerhard Schønning i Trondheim og på Schønnings gate i Oslo.
Jeg liker i og for seg litt sære navn, men her stusser jeg faktisk litt. Det virker nesten litt *for* sært, selv om det i og for seg faktisk klinger ganske pent. Kanskje dere kan høre med folkeregisteret om navnet er lovlig??
Divine
Bare for å korrigere meg selv litt:
Mente ikke å betvile at din oldefar faktisk het det til fornavn, altså. Det jeg mente er at det er ikke sikkert at det er godkjent som fornavn nå i dag, i og med at det brukes som etternavn.
Unnskyld de litt klønete formuleringene i innlegget mitt ovenfor.
Divine
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.