PDA

Vis full versjon : Haster: Hva hjelper mot halsbrann??

Tineliten
13-01-2004, 13:47
har hatt halsbrann gjennom hele svangerskapet, men nå i dag ble det plutselig verre! Det kjennes som om hele brystet mitt brenner opp og trykkes innover!! Føler meg så uvel av det at jeg vurderer å gå hjem fra jobb! Klarer ikke å konsentrere med med disse anfallene som kommer hver 5.minutt!

Hjelp meg! Må ha noe litt kvikt!
(finnes apotek og helsekost i nærheten hvis det er noe jeg må kjøpe der!)

Athelas
13-01-2004, 13:49
DRIKK MELK!!!
Det gjør jeg alltid, og hjelper hver gang!

Lilu
13-01-2004, 13:53
Se på www.barnimagen.no

eller prøv å tygge mandler, drikke litt fløte, drikke litt melk, på apoteket kan du kjøpe flytende gaviscon - lindrer veldig, men det gjør fløte eller hmelk også..

Her er lista fra barnimagen:
Sitron har den egenskap at den døyver magesyren, så et glass vann med presset sitron har hjulpet meg. Må bare tilføye at det er kun sitron av sitrusfruktene som hjelper. :-) Hilsen Britt

Dette er mine tre beste råd mot halsbrann:
1. Potetvann: Legg tynne skiver av en potet i vann over natten og ta en slurk av vannet når du er plaget. Dette vannet kan også fryses til isbiter så du alltid har muligheten til å suge på en isbit.

2. Tyttebærmelk: Bland noen teskjeer med tyttebærsyltetøy i et glass melk. Rør rundt og du får en slags trollmelk.

3. Ligg med hodet høyt og helst på venstre side da dette begrenser "belastningen" på lukkemuskelen øverst i magesekken.
Hilsen Hege

Prøv riskaker! Selv er jeg veldig glad i ost-riskaker. Det er godt som snacks og halsbrannen blir borte, ihvertfall på meg. Hilsen Anita

Har selv vært plaget med halsbrann kun de siste ukene, men har funnet ut at store mengder vann hjelper. Blir det for ille har også aflurax tyggetabletter (kjøpes på apotek)god virkning. Og for de dagene man trenger noe søtt og godt, har milkshake hatt en lindrende effekt på meg i hvertfall. Kanskje det hjelper for andre også. Smaker i hvertfall godt om ikke annet. Hilsen Lene

Jeg er nå 7 måneder gravid med mitt andre barn, og har også denne gangen sterke plager med halsbrann til alle døgns tider. Fikk tips om å drikke Club Soda, vanlig mineralholdig Club Soda - smaker som Farris, og er veldig god kald. OG det virker umiddelbart! Club Soda fås også i alle matbutikker - et enkelt, raskt og effektivt tips som også smaker OK. Hilsen Hilde

Har vært plaget av halsbrann under hele svanger skapet. Da jeg venter tvillinger begynte dette veldig tidlig pga presset på lukkemuskelen. Nå da jeg er 37 uker på vei og svangerskapet snart er over, har jeg endelig funnet noe som hjelper. Nyco fruktsalt, en flaske med pulver som blandes i vann og drikkes mens det bruser. Fåes på apotek og i Rimi butikker.

Jeg har vært veldig plaget med halsbrann og det har bllitt mange våkenetter på grunn av det. Så fikk jeg et tips: Bland ut en teskje Natron i et halvt glass vann og drikk dette. Dette hjalp meg veldig mye så derfor vil jeg dele det med andre. Hilsen Vibeke

Var under mitt første svangerskap, og også denne gang, veldig plaget med halsbrann. Har til nå brukt Gaviscon, som virker veldig bra på meg. Men av jordmoren min, fikk jeg beskjed om å prøve tyttebærsyltetøy, og det virker. Det må ikke være for søtt, men den Noras hjemmelagde er bra. Det er flere som har prøvd dette, noen virker det på, noen ikke. Men slik er det
også med Gaviscon, ikke alle merker bedring med dette heller.
Lykke til for de som vil prøve. Heidi + 35

Syns selv å tygge tyggis er meget effektivt mot halsbrann. Så snart jeg begynner å tygge, forsvinner halsbrannen. Dersom jeg tar en tyggis like etter måltid, merker jeg ingenting til halsbrann.

Jeg er gravid i uke 34 og har hatt halsbrann fra dag 1. Har prøvd det meste men ingenting synes å hjelpe på mine plager. Det er derimot en ting som hjelper på meg og der er at når jeg pusser tennene mine så svelger jeg litt tannkrem og drikker litt vann etterpå. Det høres kanskje rart ut, men det hjelper på meg. Hilsen Bente.

Jeg var veldig plaget av halsbrann og følte jeg hadde prøvd alt. Gulrot, (kultur)melk, potet samt div produkter fra apoteket. Da fikk jeg heldigvis høre om noe så enkelt og godt som vaniljeis :-) Den lindrer fantastisk godt og "kjøler" samtidig ned en brennende hals! Hilsen Laila

Når du har prøvd alle kjerringråd og halsbrannen fremdeles svir så tårene spretter; gå på apoteket og kjøp flytende gaviscon. Jeg har blitt menneske igjen. Hilsen Vibeke

Helt siden jeg var liten, har jeg lært at halsbrann kan raskt kureres ved å spise en rå potet. Den bare skrelles og spises som den er. Ettersom den inneholder mye stivelse, så vil dette på en måte "binde" magesyren slik at den holder seg der den skal. Jeg har selv slitt med mye halsbrann tidlig i svangerskapet og vet at dette nytter. Dette tipset er effektivt, og så er poteter noe de aller fleste har i huset. Lykke til, hilsen Åshild

Et tips mot halsbrann er noe så enkelt som et glass melk før leggetid!! Var plaget med halsbrann og sure oppstøt i flere måneder, men så fikk jeg et tips om melk og det virker. Har prøvd det i en uke nå uten å ha disse plagene på kvelden etter sengetid!

Når jeg får halsbrann, så tar jeg et lite glass med vaniljesaus. Det er tykkere enn melk, og jeg synes det virker fortere med vaniljesaus. Hilsen Linda Kristin

Tygg en spiseskje med karve. Smaker sterkt og godt, og hjelper også mot luftsmerter.

Spis agurk når du er plaget med halsbrann. Agurk virker nøytraliserende. Det har hjulpet meg. Hilsen Marianne

Spis en rå gulrot, og halsbrannen gir seg. Det hjelper for alle. Hilsen Trude

Når jeg får halsbrann spiser jeg en god neve med mandler, og da går den som regel over. Jeg er nå gravid med barn nummer 2 (har fra før ei datter på 5 år). Jeg var veldig plaget med halsbrann når jeg gikk med henne, og spiste da mandler. Jeg er nå 15 uker på veg med nestemann, og er også denne gangen plaget med halsbrann. Derfor er forbruket av mandler stort denne gangen også. Håper det kan hjelpe andre i samme situasjon!! Med hilsen EE

Jeg er nå i mitt andre svangerskap, og har også denne gangen blitt tidlig plaget med halsbrann. Bortsett fra det vanlige - å holde seg unna svært "sure" ting som kaffe, appelsinjuice, tomat (saus), krydder og fett - så har jeg hatt kjempegod hjelp av "base te" (Helios). Den virker basisk og nøytraliserer derfor halsbrannen noe- ofte virker det mye bedre enn slike Gaviscon (?) tabeletter som en får kjøpt på apoteket. Drikk 1-3 kopper lunken base-te når halsbrannen er som verst - det har i allfall hjulpet meg !
Hilsen Linda

Jeg er i uke 33 og er veldig plaget med halsbrann. Jeg bruker Samarin før jeg legger meg om kvelden. Det er effektivt når man ligger i ro, men funker ikke så bra når man er aktiv. På dagtid drikker jeg et glass melk først, og hvis ikke dette virker tar jeg en Pepsiduo tyggetablett som man får kjøpt på apoteket. Den er veldig effektivt. Noe annet jeg også har merket meg er at Calsium sugetablettt funker veldig bra. Så har du mangel på Calsium kan jeg anbefale dette på det sterkeste - da slår man jo to fluer i en smekk:))

Hei
Dette er mitt tredje svangerskap -med halsbrann.
Det som utrolig nok hjelper for meg er noen "love-hearts"! Disse rullene med pastellfraga drops med hjerter som det står noe i.
Mvh Anita

Ctanse
13-01-2004, 13:53
Gaviscon som du får på apoteket skal visstnok også være bra mot halsbrann

Tineliten
13-01-2004, 15:00
Tusen takk for gode råd! Skal prøve noen av disse når jeg kommer hjem!

Gikk rett på apoteket og kjøpte Gaviscon, og det hjalp ganske bra. Raper og gulper luft fremdeles, men det brenner ikke!

Melk kan jeg ikke drikke så mye av, magen min tåler det ikke.

thera
13-01-2004, 17:14
Syntes gaviscone smaker forferdelig. Aflurax tyggetabletter, kjøpt på apotek, hjalp meg veldig.

Lykke til.
thera

Leah
13-01-2004, 17:37
Ikke drikk melk!!! Det kan virke lindrende like etter du har drukket det,men det kan faktisk produsere mer magesyre! Mitt råd er og ta noe syrenøytraliserende(de har flere forskjellige typer på apoteket) på dagen,og bruke Gaviscon når du legger deg om kvelden. Gaviscon virker som et lokk som holder syra nede,men hvis du drikker eller spiser noe etter du har tatt det kan det miste virkningen.

Du burde også unngå å bøye deg for mye og ikke ligge helt flatt. Bruk ekstra puter eller bygg opp senga foran med noen bøker.

Føler med deg,har ekstremt mye halsbrann/sure oppstøt selv! Det er veldig slitsomt!!

Fantasi
13-01-2004, 17:54
Prøv "Frutin" eller noe på helsekost.... den er kjempe bra... smaker helt greit(mint) og er tyggetabletter... jeg slet fælt med halsbrann og sure oppstøt... hver gang de kommer tar jeg en og det tar lang tid før det kommer igjen...å da er det bare å ta en til så går det bort igjen...:klapp:

Imrad
13-01-2004, 18:44
Jeg har prøvd Farris, med stort hell.

Mrs H
15-01-2004, 11:21
Flytende Gviscon og Link, samt (hold på hatten jenter) Lovehearts(!!!) bruker jeg. ;)
Ellers hjelper det også å bygge opp hodeenden av sengen slik at man ligger i svak nedoverbakke.

Tidl. bruker
15-01-2004, 11:56
Og noen mener at sukkertøyene "Lovehearts" hjelper.
Ingenting hjalp meg i forrige svangerskap :uff:

Angel 25
15-01-2004, 17:00
Jeg er også plaget veldig med halsbrann. Har prøvd det meste.. Melk kan jeg ikke si fungererpå meg. Men har forsøkt noe som heter Novalucid. Smaker mint, og vokser ikke i munnen slik gaviscon gjør. Syns derfor mer om denne enn gaviscon. Er for øvrig helt ufarlig å bruke for oss svangre damer :)

Har også prøvd mandler, syns det fungerer til en viss grad. Men det er ikke så greit å ligge i sengen å spise disse. Min sambo syns det bråker aldeles forferdelig når jeg spiser mandler :lol:

:lykketil: Med å bli kvitt denne halsbrannen!!

:klem:

Hilsen Angel

Mrs H
16-01-2004, 08:36
Opprinnelig melding fra Hege-K
Og noen mener at sukkertøyene "Lovehearts" hjelper.

Ja det hjelper faktisk meg!

stein
16-01-2004, 13:39
Jeg bruker Novalucid. Den minner om Gaviscon (mikstur, sikker for gravide), men smaker bedre og virker syrenøytraliserende (Gaviscon gjør ikke det, men legger "lokk" på magen og funker ikke hvis man spiser og drikker, f.eks. prøver å skylle det ned med vann, etterpå). Dessuten finnes Novalucid i porsjonspakninger som er lettere å få i seg.