PDA

Vis full versjon : Er dere flinke å passe på hva dere spiser?

Linda83
13-01-2004, 18:58
Jeg har jo lest disse mat-sidene for gravide om hva man kan spise og ikke spise. Men ikke alltid jeg kommer på hva som står på disse listene når jeg spiser. Eneste jeg passer på er å ikke drikke masse cola eller for mye brus. Ellers så spiser jeg det jeg vil....

Hva med dere? Er dere veldig forsiktige med hva dere spiser?

Mistral
13-01-2004, 22:47
Jeg passer på hva jeg spiser, ja, men er ikke hysterisk heller. Jeg eier ikke antistoffer mot toksoplasmose, så jeg bruker eddik i vannet når jeg vasker salaten og unngår blodige biffer. Derimot spiser jeg sushi (har fått lov av legen)!

Listeria er jeg mindre redd for, så jeg spiser alle slags oster, uten å overdrive.

Jeg har et sunt og variert kosthold til vanlig, så det er ikke noe problem å få i seg nok frukt og grønt. Brus drikker jeg aldri uansett, og søtsaker generelt har jeg ikke særlig lyst på nå, så dette er egentlig ikke så vanskelig.

Mistral 11+5

oupsi!
14-01-2004, 10:04
Jeg er mer forsiktig i utlandet enn her hjemme, fordi spesielt toksoplasmose er mer utbredt andre steder.

Oster hender det jeg synder med....

Prøver å være generelt litt sunn og spise variert, men det er ikke så lett når man får helt avsmak på fisk og grønnsaker.:p

Jeg kommer sikkert til å snuse i meg et kvart glass vin i løpet av en kveld litt senere i svangerskapet, men ikke ennå.

Legen min har forresten sagt at jeg har et så kanonsterkt immunforsvar at jeg ikke trenger å være så hysterisk - kroppen vil klare å kvitte seg med moderate mengder uhumskheter. :kry:

C3PO
14-01-2004, 17:44
Jeg har vært ganske forsiktig hele tiden. Det var spesielt viktig de første 9 ukene, da vi ikke visste hva som var årsaken til de tidligere SA-ene mine. Og senere mistet jeg lyst på alt det som ikke var spesielt sunt, og holdt meg unna det meste på forbudslista.

For meg falt dette ut spesielt heldig fordi til tross for lite kvalme, gikk jeg ned en klesstørrelse de første 16 ukene. Det er bare nå at jeg har kommet tilbake til startvekta - men jeg passer fortsatt i de "nye" klærne.

35+2

Tidl. bruker
14-01-2004, 22:53
Jeg synes det verste er at jeg helst ikke skal spise roastbiff jeg...

Angel 25
15-01-2004, 22:44
Har holdt meg unna alkohol og rått kjøtt, og katter. Godis har jeg ikke hatt noe spes forhold til tidligere heller så det er dumt å begynne nå. Cola og potetgull får jeg bare halsbrann av :urk: Fått litt kick på epler og sjokolademelk :nam: Vasker for øvrig frukten jeg spiser.

Ellers så prøver jeg å ikke bli helt paranoid av alt man skal-skal ikke.
Lever ganske slik som jeg gjorde før jeg ble gravid :)

:elsker: Elsker mannen min jeg!!

Shekela
19-01-2004, 22:22
Som Angel sier så prøver jeg også å ikke være helt paranoid med hva jeg spiser/ikke spiser.
Jeg tror på det å spise variert og "sundt" .
Setter sundt i hermetegn for når jeg mener sundt, så tenker jeg ikke på å telle at du får i deg din daglige mengde av div vitaminer/mineraler.
Jeg er litt OBS på hva jeg spiser, har fått dilla på appelsin, og det er jo ikke det værste. Brus drikker jeg meget sjeldent til vanlig, så det har ikke blitt det store problemet. Blodige biffer/rått kjøtt liker jeg ikke, så det har heller ikke være et problem, liker kjøttet mitt gjennomstekt jeg.
En stor synd har jeg jo...jeg spiser ikke fisk...har alldri likt noen form for sjømat, og det gjør jeg ikke nå heller...
Prøver ellers å spise variert mtp grønnsaker, pasta, ris, div.typer kjøtt osv.

Drikker ikke så veldig mye melk (fra glass), men istedenfor så spiser jeg mye yoghurt (hver dag) og har melk i frokostblandingene.

spiser ikke mye snop..har alldri gjort det, men litt potetgull kan det bli i helgene.

Oster spiser jeg...

Er ikke redd for å være sammen med katter, har 2 selv.
Jeg har ikke antistoffer mot toxoplasmose.

Men jeg tar kalk-tabletter en gang iblandt (3-4 ganger i uke...) og et par folsyretablertter i uka (JM rådet meg til å ta en tablett annahver dag)

det var det...

Tidl. bruker
29-01-2004, 15:44
JEG SAVNER RAKFISK OG RØDVIN!

Frostiz
11-03-2004, 09:24
Opprinnelig melding fra snupi

Litt rødvin skader da ikke ;)

Sol
11-03-2004, 09:52
Skader ikke rødvin? Hvor mye rødvin kan man ta før det er skadelig da? Jeg elsker nemlig et glass eller to til maten i forbindelse med helgkosen.

Polyanna
11-03-2004, 10:22
Opprinnelig melding fra snupi

Sammen? :p *urk*

Uansett: Man VET ikke hvor mye vin som skader. I andre land syns de at de er veldig veldig strenge når de sier at gravide helst ikke skal drikke mer enn et glass om dagen, i Norge anbefaler man totalavhold. (Jeg har skrevet mer om dette på en annen tråd her)

De har blitt strengere de siste par årene, fordi nyere forskning viser stadig mindre alkoholmengder som gir skader.

Et tips: Ha en skvett rødvin nederst i glasset. Det er utrolig hvor lenge man kan nippe, lukte og smake på 1/4 glass!

Lille Ru
11-03-2004, 21:03
Jeg prøver så godt jeg kan å holde meg unna fy-listen, har stort sett ikke vært noe problem ettersom jeg ikke har hatt spesielt med matlyst.. Har syndet 2 ganger though, var og spiste biff og måtte ha den medium - klarer ikke spise den godt stekt!! Og så har jeg spist 2 sånne spekeskinke-skiver i dag - det kan da ikke være så himla farlig så lenge det ikke blir en vane!
Har litt panikk, men prøver å roe meg litt ned - det kan da umulig være meningen at man skal slutte å leve helt!
Legen min har forresten ikke sagt noe som helst om ting jeg skal holde meg unna, men nå er hun kanonteit og dum osv..
Har sluttet å røyke, og drikker ikke alkohol, så jeg synes jeg er flink jeg!
:klapp:

Majka
11-03-2004, 21:31
Har drukket to halve glass rødvin og kanskje 2 små glass øl i løpet av svangerskapet. Det var helt vidunderlig! Skal være avholdende framover nå, det går greit med lettøl og vørterøl også.

Heldigvis er jeg toxo-positiv, så jeg kan meske meg med det meste av kjøtt. Det blir jo ikke så ofte det heller, da, men jeg slipper i hvertfall å bekymre meg over det.

Reker og jordbær ligger jeg unna pga. faren for å utvikle allergi. Men - hadde noen servert meg et rekesmørbrød hadde jeg vel spist det :o høres godt ut. Men lager ikke til meg selv.

Alt i alt kjenner jeg at jeg er mye mer avslappa denne gangen enn jeg var sist.

lille nurket:)
17-03-2004, 10:02
HVA STÅR PÅ FY LISTENE???

Lilu
17-03-2004, 10:15
Reker og jordbær ligger jeg unna pga. faren for å utvikle allergi. Men - hadde noen servert meg et rekesmørbrød hadde jeg vel spist det :o høres godt ut. Men lager ikke til meg selv.

Kan vi ikke spise reker??? Kan det utvikle allergi??? Ånei... Nå ble jeg lei meg... :leiseg: Har spist MASSE reker - for det var noe jeg fikk i meg, liksom.. Men jeg har allergi selv, og unner ingen i hele verden det.. I allefall ikke mitt lille kjærlighetsbarn... :leiseg:

Hvor kan jeg lese mer om reker og fare for allergi????? huffameg..

julibe
17-03-2004, 13:28
Har aldri hørt noe om at reker er noe skadelig når man er gravid... men man skal være litt obs på allergiske reaksjoner hos babyen dersom man spiser reker når man ammer. Før het det seg at man IKKE skulle spise reker når man ammet, men nå er det vel tillatt, men man skal være obs på reaksjoner altså.

Altså: Reker er ikke fy for gravide!

3llie
17-03-2004, 13:51
Her har dere liste over matvarer man bør unngå som gravid:
http://www.mammanettet.com/Graviditet/unngaa_matvarer.htm

Jeg spiser og drikker i grunn som før, det jeg ikke bør spise pleier jeg ikke spise ellers heller. Når det gjelder reker og jordbær så er jeg ganske sikker på at det gjelder når man ammer (at det kan oppstå allergi hos barnet), men at det går fint å spise mens man er gravid.

Lilu
17-03-2004, 14:07
Håper det gjelder når man ammer... For da rekker jeg å nyte noen reker og jordbær med fløte til sommeren... Skal jo ikke ha besøk av dette nye familiemedlemmet før i slutten av august... Rekker vel å fylle opp tanken med reker og jordbær før det..

Polyanna
22-03-2004, 10:32
Det med allergimat under svangerskapet er en gammel myte - heldigvis avkreftet. :)

Eneste unntak er om du har mye allergi i familien, da trenger du ikke akkurat overdrive. Det samme gjelder i grunnen under amming - se an barnet, og dersom det ikke reagerer så er det antagelig greit. Jeg har spist ALT i mitt 1,5 år som ammende. :)

hegemu
23-03-2004, 14:42
Hm, i dag spiste jeg brie, bacon og tranbærsytetøy baguette som var litt varmet i pressa. Burde vel egentlig ikke spise brie, men jeg hadde så lyst på at jeg tenkte at det er sikkert den knote-lille spiren som vil ha.. M-m.

linnbjo
27-03-2004, 10:55
Jeg spiser veldig variert og sunt,men jeg er og veldig flink til å hive inn på snop og ikke fullt så sunne ting.:uff: Men jeg lurer på om på om alt dritt maten ødelegger alt det sunne jeg spiser???

Ruffina
28-03-2004, 17:24
Jeg forsøker etter beste evne å spise sunt og variert. Har trappet opp med frukt og grønnsaker, og spiser mindre hvitt/fint brød og mer grovt!

Men er fysen på salt og søtt avogtil. Forsøker å unne meg noe innimellom, men noen ganger blir innimellom ofte..

Spiser ikke rått kjøtt el. fisk. Holder meg selvsagt unna rusmidler, og drikker ikke kaffe eller te. Om jeg drikker kaffe er det minimalt!