PDA

Vis full versjon : Om Folat.

Frostiz
13-01-2004, 21:17
Heisann damer!:)

Har bare ett lite spm her jeg...

For var til legen i dag og han ba meg begynne å spise folat hvis jeg ikke allerede var begynnt..og men siden jeg er 12 uker i morgen tengte jeg at jeg ikke trengte begynne...:???: For det var nemlig det den forje legen min sa i forje sv.skap :???:
Så da spiste jeg alså det fra begynnelsen av og til uke 12...

Ikke noe stort problem dette alså..Men hvis det ikke er farlig å spise sånn generellt hvorfor skulle jeg slutte da?
Har dere fått beskjed om å slutte etter uke 12 eller :???:

Legen i dag ba meg begynne i morgen..hvorfor er noe som stortsett alle får informasjon om å ta i svangerskapet så forskjellig fra plass til plass :???:

:vink:

Robyn
13-01-2004, 21:59
Jeg også har hørt at folat skal tas fra man blir gravid (helst før) og frem til 3 måneder.

Leste nå på pakningsvedlegget og der står det at det skal tas frem til tre måneder etter oppstått graviditet.

Så hvorfor du skal begynne nå skjønner ikke jeg heller.

Mammama
13-01-2004, 23:07
Folat og B-vitaminer generelt er sunt, og jeg tar det fremdeles selv om det bare er 1 1/2 uke til termin. Det kroppen ikke bruker av B og C vitaminer skiller den ut allikevel, så det er ikke noe fare å fortsette å ta det. Dessverre er mange leger håpløst akterutseilt i hva man trenger av vitaminer og mineraler. De vet også lite om at frukt og grønnsaker på denne tiden av året bare inneholder en brøkdel av de vitaminene som de gjør om sommeren (og som er det vitamin innholdet man får oppgitt). Dette gjør at mange som spiser relativt sunt får i seg for lite av nyttige næringsstoffer.

Hvis du går på biblioteket kan du låne Knut Flytlies bok som heter "Vitaminrevulusjonen", den finnes nå også som pocket-bok til 98,- på de fleste bokhandlere. Her skriver han om hva man trenger, hvilke grense-verdier man bør forholde seg til, hvilke matvarer som er de beste vitamin-kildene osv.

Jeg spiste en god del vitaminer og mineraler i forrige svangerskap (alt innenfor grensene selvfølgelig), og har en sønn som løftet hodet 2 minutter etter han ble født og som sjelden er syk. Følger den samme oppskriften denne gangen også!!!

DrBabe
17-01-2004, 10:31
Jeg har valgt en gylden mellomting. Jeg tok Folat i flere måneder før jeg ble gravid og helt frem til ut 4. måned. Deretter trappet jeg ned slik at jeg nå tar en tablett 1-2 ganger i uka. Det er rett og slett for å unngå mangel. Nå er jeg mye mer opptatt av å få i meg jevnt med fettsyrer (tar Omega 3 for eksempel), samt ta et bredt (men ikke så voldsomt) tilskudd. Kjører opp mendgen C og E-vitaminen litt ekstra, siden de har vist seg å kunne ha en gunstig effekt på å hindre utviklingen av svangerskapsforgiftning.

Jern holder jeg meg langt unna, for jeg har såpass gode verdier enda. Høyt jern-nivå kan faktisk skade fosteret, så det lar jeg regulere seg selv.

Sånn har jeg løst det ;)

Nille
18-01-2004, 18:05
Jeg tok folat fram til 3 mnd i forrige svangerskap og dette. Som sagt står det på pakningsvedlegget, legen sa det, og jeg har lest at det er bare viktig de 3 første mnd. Etter det skal man slutte og jeg vet eksempler på at noen får kløe på kroppen når de har fortsatt, og fått beskjed fra legen sin om at kløingen har sammenheng med inntaket av folat.

Så det holder nok å ta det i 3 mnd. Man får jo i seg folat fra kosten også, så da trenger man ikke tilskudd etter 3dje mnd. Bla broccoli inneholder folat.

Tinka
28-01-2004, 06:53
Jeg spurte jordmor og hun sa jeg bare skulle ta til 12 uke. Og når jeg spurte hva slags vitaminer jeg skulle ta etter det så sa hun at hvis jeg bare tok tran (eller to trankapsler) daglig, så ga det meg alt jeg trengte.

Om dette er riktig eller ikke vet jeg ikke da.... Litt frustrerende at helsepersonell sier så mye forskjellig egentlig!

DrBabe
28-01-2004, 07:08
Jeg er ikke for å overdrive jeg heller, men det er et faktum at man i Norge er fryktelig konservative i sine anbefalinger om inntak av vitaminer og mineraler. Det er omtrent bare tran som er "fredet". Forskning har nylig vist at det er svært sannsynlig at et solid inntak av C og E-vitamin i svangerskapet kan redusere forekomsten av svangerskapsforgiftning, så det er jo i det minste noe å ta med seg for de som ligger i faresonen.

Står litt om det her (http://www.dagbladet.no/nyheter/1999/12/21/186811.html)

:D