PDA

Vis full versjon : Skadelig for fosteret?

Tidl. bruker
15-01-2004, 11:16
For ca en uke siden begynte det å klø i skillet mellom underleppa og huden på haka. Tenkte ikke noe spesielt over det, annet enn at jeg bevisst lot være å røre der for å unngå sår.

For tre dager siden våknet jeg med blemmer, og etterhvert så har jeg fått den verandaleppa og væskefylte blemmer. Det klør og stikker og leppa er betent.

Jeg har aldri før hatt munnsår (ikke slike små i munnvikene engang) så dette er en ny og ubehagelig opplevelse for meg.
Etter litt research har jeg funnet ut at det må være et herpesutbrudd. Og i og med at jeg er gravid så kan jeg ikke få noen salve mot det. (Er det riktig eller tar jeg feil?)

Har brukt vademecum som har tørket det ut og det har nå blitt en skorpe der blemmene var. Men er fremdeles ømt og det klør.

Det jeg så lurer på, er om det kan være skadelig for fosteret. Er jo såpass tidlig i svangerskapet at jeg bekymrer meg for det meste....

Mata Hari
24-01-2004, 22:17
Tror ikke det er skadelig for fosteret å ha herpesutbrudd. Herpes er vel lokalt hvis jeg ikke tar helt feil. Om du har herpes på kjønnsorganene, så kan det smitte barnet dersom du har utbrudd under fødselen (men det har jo ikke du).
Min samboer har herpes rundt munnen/leppene. Det smitter ikke så lenge det ikke er hull og væsker fra såret. Han fikk smitten av mammaen sin da han var liten (hun kysset han sikkert under et utbrudd - synes vel han var så søt at hun tenkte nok ikke på det ;) )

Min samboer bruker salven Vectavir. Han har ikke fått kjøpt den her i Norge, men på apoteket i Sverige. Den er utrolig bra, men du må begynne å ta den med en gang du merker kløen i huden. Ser at den står i felleskatalogen, så det er mulig at den finnes her også nå. Det er usikkert om den bør brukes av gravide.

Munnsårene forsvinner, men det er visst ganske ubehagelig så lenge det står på. La hver å kyss noe i alle fall (ikke så lett det :p )

Du får ta det opp med legen din neste gang du er der.