PDA

Vis full versjon : Gode "ovnsretter"

Shekela
19-01-2004, 18:55
Er det noen som har noen oppskrifter på noe godt å lage i en ildfast form i steikeovnen?? a la Lasagne..?

Er så kjekkt å ha noe godt og lettvinnt som "lager seg selv" i ovnen...

tar imot allt med takk :klapp:

*bare det ikke inneholder noen form av sjømat*

Shekela
25-01-2004, 14:13
Ingen som har noen oppskrifter på gode ovnsretter???

Er fremdeles intr. jeg.

~TM~
25-01-2004, 16:15
Dette synes jeg at er godt:

Brun opp ønsket mengde med karbonade- eller kjøttdeig, krydre etter smak. Lag tomatsaus eller bruk et glass med ferdigsaus, ev. Dolmio. Tilsett sjampinjonger, løk o.l. etter smak (jeg synes noen ganger det er godt å ha i revet gulrot eller bønnespirer). Lag potetmos - minst to pakker. Bruk ca 1 dl mindre vann pr pose enn det som står på pakken og tilsett i stedet en eggeplomme pr. pakke. Da blir mosen seigere og rundere i smaken.

Ha kjøttdeigen over i en ildfastform, ha potetmosen på toppen og legg på ost.

Gratiner i ovnen ?ca 225 grader? til osten er smeltet og gyllen.

anna nicole
25-01-2004, 20:12
Hei! Vanligvis pleier jeg å synes at vegetar-utgaver av matretter er dårlig erstatning, men denne er virkelig god - og sunn!
Jeg har mistet oppskriften, så det blir litt etter hukommelsen - tror det blir til en middels stor ildfast form. Du kan selvfølgelig variere selv etter smak.

- 1 gul og 1 grønn paprika
- 1 stor løk
- 1-2 fedd hvitløk
- 2 squash
- fersk champignon
- hvit saus
- hvit gjetost (kan byttes ut med mozzarella, men det blir ikke like godt synes jeg)
- fersk parmesan
- lasagneplater

Kutt grønnsakene i små biter, fres løken og hvitløken. Ta på krydder etter smak. Legg grønnsakene lagvis med de to ostene og lasagneplatene. På toppen heller du på sausen med resten av parmesanen. Stekes som vanlig lasagne.

Lykke til!

- Anna Nicole-

Termin 11.7.

:findag:

Tidl. bruker
09-02-2004, 18:06
En som er ganske god er:
brun kjøttdeig
ha i tomatpure eller den type tomatsaus du syntes er god
Kok pasta (makaroin, skjell, skruer el.l)
ha i evt grønnsakene du vil ha, og liker
Ha revet ost over, og gratiner i ovnen i ca 12min på 225g

En veldig fri og grei oppskrift, man har rett og slett oppi det man liker selv ;)

lion
09-02-2004, 20:32
Mozzaka for de late(men bedre enn de fleste! :) )

-Brun kjøttdeig og løk

-Tilsett tomatpure og litt vann

-krydre med hvitpepper,salt,basillikum,timian og hvitløk

-Legges i ildfast form og ha over ferdig fløtepotet(ferske fra pose)
ha ost over og stek i 175 grader 20-30 min.

Lettere kan det vel ikke gjøres?
Sinnsykt godt er det i allefall

:D

Lilu
10-02-2004, 08:11
En annen rett for de som er glade i pølser:

Kutt røkt kjøttpølse opp i ringer, brun det i litt olje. Lag potetmos fra bunn eller pakke (1-2 - varierer litt ut fra hvor mange som skal ha), Legg gulrøtter skåret i skiver i bunnen, 2 lag, ha litt potetmos oppå, ha pølsene i midten, potetmos på toppen, og strø litt ost på toppen av det igjen. Stekes i ovnen til osten får en fin, gyllen farge...