PDA

Vis full versjon : Postafen uten legeanbefaling?

Tidl. bruker
19-01-2004, 21:39
Jeg kjøpte Postafen på apoteket i dag. Er så lei av å være så sliten og kvalm og attpåtil spy innimellom atte fytti rakker'n!
Jeg leser at de andre som har tatt det her inne har fått det foreskrevet av legen. Det har ikke jeg. Men han uttrykte sitt misnøye over mitt vekttap (3kg på 3 uker) ganske kraftig.
Varseltrekant og greier. Kan jeg ta det uten å ha fått det foreskrevet av legen?

12+0 i dag, begynte dagen med å kaste opp, men i knallform nå

julibe
20-01-2004, 19:03
Kjære muslingen!
Det er jammen ikke noe greit å ha det slik du har det nå. Vil anbefale deg å ta kontakt med legen, og be om å få Afipran! Det er et kvalmestillende medikament som du får på resept, og det er blitt brukt mye mot svangerskapskvalme uten at det er påvist skader på fosteret (men bør ikke brukes i 3. trimester). Vil tro det er mer effektivt enn Postafen. Jeg fikk Afipran (spurte om å få det, da jeg kjenner medikamentet fordi jeg er sykepleier), og har hatt nytte av det, har ikke spydd en eneste gang etter at jeg begynte å ta det. Rart legen din ikke anbefalte det, når han er misfornøyd med vektkurven din! Om du er så kvalm nå, at du tror det blir vanskelig å ta tabletter/beholde den i magen, så finnes den også som stikkpiller. Du kan lese om Afipran i felleskatalogen her (http://www.felleskatalogen.no/ecom/StaticPages/NO/EA323682-24A2-42D0-BB92-A96BD162F953/BD8C0A83-17C0-4F5E-A622-702052781BB7/AD5D69E0-1746-4FB4-A338-FC60DEC5C634.asp#356F804A-5660-4D48-B851-7DA4DC305E79)

Om du lurer på noe angående det som står der, kan du sende meg en PM, så skal jeg svare så godt jeg kan!

Ønsker deg god bedring :stakar:

Klem fra

Tidl. bruker
20-01-2004, 20:11
Jeg tok en tablett i dag morges. Jeg brakk meg et par ganger i det jeg sto opp (ca. 3 timer etter at jeg tok tabletten), men ikke særlig kraftig. Men gud så trøtt jeg har vært! Har vært stuptrøtt hele dagen. Men for en matlyst! Spiste både frokost og lunsj, lagde maten selv til og med! Har fått i meg middag og kveldsmat også. Brødskiver alt sammen, men det har smakt godt!

Tror ikke jeg tar noen i morgen. Får se om jeg heller ringer legen og spør, ja.

frublom
21-01-2004, 12:04
Hei du.

Jeg har tatt postafen med kjempe god virkning. Selv om det var min lege så sa at jeg kunne prøve det så er jo dette prepreate som tidligere sagt reseptfritt..
Legen min fortalte meg at det var det mest utprøvde kvlamedempende middelet hvor det ikke hadde tatt skade på fosteret.
Jeg spydde i et sett og var kvalmen hele dagen. Raste i vekt og greier... , Legen gav meg valg.... ( eg va sånn at eg ikke skulle ta noen ting for tabletter. ) så eg måtte enten prøve postafen eller legges inn med intrevenøst på sykehuset i 3 dager så då valgte eg postafen som ble min reddning.
Jeg ble også trøtt i begynnelse , men når kroppen var blitt vant til dem så gikk alt mye bedre.

rosen
21-01-2004, 12:18
Som andre skriver her ville jeg også tatt kontakt med legen uansett hva du skal bruke. Det er viktig å bli fulgt opp der hvis kvalmen og oppkast blir langvarig.
Selv prøvde jeg postafen uten virkning. Fikk stemetil 5 mg hos legen som heller ikke hadde så stor virkning. Hos gynekolog fikk
jeg 25 mg stemetil stikkpille , og det hjalp litt.
Men det som hjalp meg aller mest var homøopati.

julibe
21-01-2004, 12:23
Synes det er litt rart at legene anbefaler postafen framfor noe annet, selv om det er reseptfritt.

i Felleskatalogen står det om postafen: Graviditet/Amming: Fordelene ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko. Bør kun ordineres i laveste dose over kortest mulig tid.

Om Afipran/Primperan står det: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Metoklopramid har vært brukt som antiemetikum til gravide over lengre tid uten at det er blitt påvist fosterskadelige effekter.

(Metoklopramid er virkestoffet i Afipran og Primperan)

Nå virker det sikkert som jeg "reklamerer" for det ene praparatet her, men det er ikke meningen ;) . Er bare at jeg har gode erfaringer med dette selv... Jeg kuttet dessuten ut et annet medikament jeg brukte, fordi det der også sto at fordelene burde vurderes i forhold til risiko. Ingen fordeler er så store at jeg ville tatt noen risiko for barnet mitt! Da tar jeg heller noe jeg VET er trygt.

Epp
21-01-2004, 12:36
Opprinnelig melding fra rosen
Som andre skriver her ville jeg også tatt kontakt med legen uansett hva du skal bruke. Det er viktig å bli fulgt opp der hvis kvalmen og oppkast blir langvarig.
Selv prøvde jeg postafen uten virkning. Fikk stemetil 5 mg hos legen som heller ikke hadde så stor virkning. Hos gynekolog fikk
jeg 25 mg stemetil stikkpille , og det hjalp litt.
Men det som hjalp meg aller mest var homøopati.

Hei snuppa! Tenkte på deg og måtte innom her for å se om jeg så snurten av deg! Er fortsatt "inneparkert" på SG - trodde faktisk ikke at jeg hadde profil her engang:blush: Men er ved godt mot. Jo lenger tid det tar jo lenger frem ligger kvalmen.. (På den annen side, hadde jeg blitt gravid i fjor sommer ville det meste vært over nå... *snurt*)

Er kvalmen borte? Hva gjorde homeopaten? Bruker ventetiden på å forske, skjønner du..
Klem!
fra
Epp (SG'er!)

rosen
21-01-2004, 12:46
Opprinnelig melding fra Epp

Hei snuppa! Tenkte på deg og måtte innom her for å se om jeg så snurten av deg! Er fortsatt "inneparkert" på SG - trodde faktisk ikke at jeg hadde profil her engang:blush: Men er ved godt mot. Jo lenger tid det tar jo lenger frem ligger kvalmen.. (På den annen side, hadde jeg blitt gravid i fjor sommer ville det meste vært over nå... *snurt*)

Er kvalmen borte? Hva gjorde homeopaten? Bruker ventetiden på å forske, skjønner du..
Klem!
fra
Epp (SG'er!)

Etter ganske mange "helvetes-uker" med spying 10-15 pr døgn, dro jeg til homøopat. Spydde og gråt på kontoret hans:uff:
Fikk 5 små tabeletter som jeg blandet ut i vann. Var tilbake igjen og fikk nye 5 små tabeletter. Sluttet nesten å spy etter dette. Spydde "bare" 2-3 ganger i døgnet og kvalmen var litt bedre. Siden uke 16-17 har jeg bare vært kvalm, og fra uke 18 er også kvalmen nesten borte.
Det er 10 uker mindre med tortur, så jeg er veldig lykkelig og fornøyd med den homøopat anbefalingen jeg fikk. Tror det var bla Emmy25 som rådet det til meg.
Håper du snart kommer over på den "riktige" siden:D

Epp
21-01-2004, 12:51
Så godt å høre!

Vi er litt laid back i ventetiden - koser oss og er forelska mesteparten av tida og håper på en overraskelse.. Jeg makter ikke å føre logg på temp og tapp og slim og hva vet jeg - er max surrehue og synes tre forsøk som burde vært klaff (brukte EL test) fikk være nok. Så nå får det gå som det går. Og det får det gjøre i år! :-)

Lykke til videre i svangerskapet!

Klem
fra
Epp