Vis full versjon : Hva slags fødselspermisjon??
Hei Jenter!!!
Synes dette forumet begynner å bli kjempe flott, med en bra aktiv gjeng. Det er hyggelig å bli kjent med dere på denne måten. Det hadde også vært koselig å treffe de av dere her på Østlandsområdet også!!
Jeg lurer på nå hva slags type svangerskapspermisjon du har tenkt til å ha.
Tidskonto, 80%, 100%???
Selv har jeg planer om å være hjemme i 1 år i første omgang, trives jeg med dette kan det være at vi satser på 2 på rappen og blir hjemme enda ett år??!!! :bonk: :bonk: :D
Til våren snakker min kjære sambo og jeg om å kankskje ta med oss babyen til fjernere strøk, bare oss 3 og kose oss masse og nyte solen og varmen (litt fjernt og snakke om nå egentlig, som det er varmt nok):???: Kanskje Østen eller Karibien! Er det noen av dere som har erfaring med spedbarn og varme???
Har dere planer om andre aktiviteter mens dere er hjemme???
Jeg har så mange spørsmål - dette er tross alt første gang !!!
Klem fra Katta
Tidl. bruker
14-08-2002, 23:02
.
Heia novemberklubben! :klapp:
Jeg har valgt 52 uker med 80% lønn. Hadde det forrige runde også. Går nesten rett fra en permisjon til neste, bare med litt sykemelding og ferieavvikling innimellom. Kommer ikke til å jobbe noe mer før neste permisjon.
Så får vi se hva som skjer etter permisjonen. Med to små kan jeg jo være hjemme iallefall et halvt år ekstra med to kontantstøtter. Det er da noe. Det kommer egentlig mest an på barnehageplasser. Vanskelig å få kommunal plass her i Rælingen, så vi har satset alle kort på en privat andelsbarnehage de snakker om å bygge her. Det hadde jo vært kjekt med begge to i samme barnehage da. Ellers tror jeg hverdagen kan bli tøff nok! Storebror har jo begynt på skolen, så vi slipper unna med to barnehageplasser samtidig.
Vel vel. Time will show. Et års permisjon i første omgang altså, så får tiden vise hva vi gjør etterpå. Liker å være hjemme jeg. Jeg var veldig opptatt av karriere og jobb før, men nå koser jeg meg hjemme. Dere har vel sett stillingsannonsen (http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?s=&threadid=665) til jobben vår? :)
Har ingen erfaringer med varmere strøk. Synes det er varmt nok her i Norge jeg! *puuuh*
Aktiviteter på dagtid? Javisst!
:) S.A.T.S har treningstimer med baby
:) Babybio! (http://www.filmweb.no/oslokino/artikler/6824.html) :cool:
:) Dra på SnartMamma / NybaktMamma-treff
:) Surfe på SnartMamma / NybaktMamma-sidene
:) Trilleturer
:) Babysvømming
:) Besøke andre som er hjemme på dagtid
:) Bake boller :D
:) Shoppe!!!
Heisann !
Kommer nok til å ta 42 uker med 100 % lønn, og legge til 5 uker ferie på slutten. Skulle ønske jeg hadde råd til å være lengre hjemme, men vi får se etterhvert. En mulighet er å kunne jobbe redusert etterpå. Gjorde det med storebror frem til han var 3 år. Hadde fri hver fredag og da var det vår kosedag.
Har jo egentlig vært litt heldig oppigjennom også i og med at jeg har han i samme barnehagen som jeg jobber i ( på en annen avdeling da) så jeg har sett han når jeg ville !
Moni 27+0
Jeg er bare vikar, og når jeg går ut i permisjon nå, er jeg i praksis arbeidsledig... :(
Jeg velger derfor å ta 42 uker med 100% lønn, og kommer vel til å melde meg arbeidsledig og motta dagpenger etter 38 uker - da skal vel pappan ha sin måned. Regner med at det kommer til å ta noen måneder før jeg skaffer meg ny jobb uansett.. (okei, så satser jeg veldig på det - hvor mange arbeidsgivere vil forresten ansette en mamma med en 7 mnd gammel baby uansett?). Har fått vite at man må ha barnepass klart på 2 dager dersom man vil ha dagpenger, men siden flere av familiemedlemmene mine er hjemmeværende, skal det gå greit om drømmejobben skulle komme rekende på ei fjøl.
Da får jeg vel utbetalt 60% av dagens lønn, og det klarer vi oss greit med - og når babyen blir 1 år, kommer jo kontantstøtten i tillegg..
Jeg må si at jeg er fristet til å "utnytte systemet" på denne måten en stund, men samtidig så KAN det jo hende at jeg er møkklei av å trø hjemme etter det første året, så hvem vet..?
52 uker med 80% her og så antakelig ett halvt år ekstra uten lønn. Vi skal nok bare ha dette ene barnet (mannen min har to fra før) , så jeg skal kose meg alt vi kan - de blir jo fort nok store. Håper jeg kan være en mamma som har mulighet til å være veldig tilstede i mange år fremover. Føler meg dessuten litt "ferdig" med karriere og ønsker ikke lenger jobb med for mye ansvar - iallfall ikke på noen år:)
Vi vurderer også ett år i USA (mannen min har avdelingskontor der borte) men det blir ikke riktig enda.
52 uker med 80% lønn.
Går ut i permisjon fire uker før termin, og tar mine fem uker med ferie når mannen starter sin permisjon på slutten. Da er det brått 9.november før jeg skal tilbake på jobb, og der jeg jobber har vi pålagt ferie i hele romjulen i tillegg, så det blir lite jobbing før på nyåret 2004. :uff:
Vi vil også gjerne ha to ganske tett, men jeg har sagt klart ifra at før vi setter igang med nr. to, så skal vi ha en ordentlig ferie bare vi to, og det går jo ikke neste sommer når minsten bare er halvåret. Dermed skal vi ihvertfall vente til sommeren etter før vi begynner med ny prøverunde.
Årsaken er at vi bare hadde vært sammen i to måneder når vi ble gravide, så vi har hatt lite tid alene sammen, liksom. Syns vi skal ta ihvertfall to uker og reise bort bare vi to på ferie før vi får nr. to.
Og da må vesla være stor nok til å kunne være hos besteforeldre så lenge alene. Altså blir det ihvertfall ikke før om to år. Dessuten ble vi veeeeldig lett gravide nå, så sjansen er stor for at neste også kommer lett, så jeg tør ikke beregne lang tids prøving...:uff:
Tifa (28+1)
Lillehammer
15-08-2002, 11:19
Jeg har tenkt å ta 52 uker med 80% lønn. Har forresten ikke ringt trygdekontoret og ordnet papirer heller jeg... Kanskje på tide? :eek:
Jeg begynner i ny jobb nå 1. september og rekker bare å være der et par måneder før jeg skal ut i permisjon. Ikke akkurat ønskesituasjon, men sånn ble det nå bare...:bryn:
Av "utskeielser" i permisjonsåret har vi snakket om å kanskje ta to uker i syden neste høst. Har ikke unnet oss skikkelig ferie på noen år (husbygging :bonk: ), og håper vi kan ta oss råd til det. Kanskje vi inviterer med oss svigers den ene uka så har vi litt barnepass også... :luring:
Tror i utgangspunktet vi har lyst på to tette barn vi også, men tar det ikke for gitt at det vil gå. Dessuten må vi jo se hvordan det er å ha :baby: i huset først! Vurderer i tillegg anskaffelse av hund... :gal2: Tiden vil vise!
Klem fra Lillehammer
Hei :)
Som de fleste andre av dere har jeg tenkt å ta 52 ukers permisjon med 80 % lønn. Kommer til å ta ut ferie når mannen tar sine 4 uker perm, slik at vi kan finne på noe sammen.
Det store marerittet er hva vi gjør når permisjonen er over, det er ingen enkel sak å kombinere våre jobber med muuuulig barnehageplass, har fått litt å gruble på i den sammen heng, ja :(
fabel, 27+3
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.